TEST: FIAT 500L – štýlovka, ktorá uvezie aj celú rodinu

5008

Pred uvedením „retronovinky“ s notoricky známym označením 500 si Fiat s najväčšou pravdepodobnosťou urobil nejaký ten marketingový prieskum. Keď ale v roku 2007 predstavil modernú verziu legendárneho Fiatu 500, asi nečakal, že bude mať až takýto enormný úspech. Obávam sa však, že ošiaľ, ktorý vypukol, zrejme Talianov opantal natoľko, že teraz považujú filozofiu modelu 500 za jedinú správnu. Po vzore MINI aj Fiat postupne uvádza jeden nový derivát Fiatu 500 za druhým. Obidve automobilky sa snažia zo svojej legendy vyťažiť maximum, no je otázne, či to má zmysel. V prípade verzie 500L to však vyzerá, že áno.

Je väčší ako sa zdá
Podľa fotiek som si myslel, že Fiat 500L je taká väčšia „Päťstovka“ s kufrom a zadným párom dverí. Teraz, keď sme ho dostali na týždeň k dispozícii, som zistil, že je to vlastne pomerne priestranný minivan. Zadné sedadlá sú posúvateľné. Meniť sa dá aj sklon operadiel. Najprv som bol ale trochu sklamaný, keď som sa posadil dozadu. Pokiaľ boli sedadlá úplne vzadu (kufor má objem 414 litrov), aj s výškou 180 cm som sa hlavou dotýkal strechy. Zrejme za to môže obrovská presklená strecha. Stačí si však posunúť sedadlá o kúsok dopredu. Na nohy je stále miesta dosť a potom už aj na hlavu. Posunutím sedadiel do „najprednejšej“ polohy sa dá zväčšiť objem batožinového priestoru na 455 litrov.
Aj z predných sedadiel je Fiat 500L veľmi zaujímavé auto. Tak ako si ho na ulici nepopletiete so žiadnym iným, aj jeho interiér je veľmi originálny. Poloha za volantom na prvý dojem nie je práve najšťastnejšia, ale po pár dňoch som si na to prekvapivo zvykol a začal som sa za volantom cítiť dobre. Niektoré ovládacie prvky sú trochu zvláštne, ako napríklad ručná brzda, ale veľmi dobre sa mi pracovalo s tlačidlami na volante, ktorých ergonómia je vynikajúca. Pochváliť musím aj úžasnú viditeľnosť z interiéru, ktorá sa hádam ani nedá porovnať s ničím iným. A-stĺpik pozostáva z dvoch tenkých stĺpikov, ktoré takmer vôbec nijako neobmedzujú viditeľnosť.
Poriadny motor
Fiat 500L sme si vyskúšali s tým najväčším motorom, aký sa do neho montuje. Ide o 1,6-litrový štvorvalcový turbodiesel s výkonom 77 kW (105 k). Tento agregát má príjemný ťah a myslím si, že je ideálnou motorizáciou pre toto auto. Problém mu totiž nebude robiť ani celá rodinka na palube pobalená na dovolenku. Prekvapili ma aj jeho reakcie na plyn. Sú veľmi pohotové a trochu pripomínajú benzínový motor. Medziplyny teda nie sú žiaden problém, motor ochotne a bleskovo stúpa do otáčok. Čo sa týka spotreby, v meste by ste nemali mať problém zmestiť sa do šiestich litrov. Mimo mesta je to ešte o liter menej. Na diaľnici však treba počítať so spotrebou zhruba 6,4 litra nafty na 100 km, aj keď motor pri rýchlosti 130 km/h točí vďaka šesťstupňovej prevodovke iba 2 300 ot./min.
Resumé
Fiat 500L ma príjemne prekvapil azda vo všetkých smeroch. Aj keď jeho dizajnová príbuznosť s Fiatom 500 nesľubuje práve najpriestrannejší interiér, opak je pravdou. Vo Fiate 500L je miesta naozaj dosť, ako pre cestujúcich, tak aj pre batožinu. Vďaka priestrannému a variabilnému interiéru tak môže toto auto smelo konkurovať aj väčším rodinným vanom.
Základná cena modelu – Fiat 500L 1.4 Pop: 11 750 €
Základná cena testovanej verzie – Fiat 500L 1.6 Multijet Lounge: 19 200 €
Registračná daň na testované auto: 0€
Motor
Typ motora:
radový, vznetový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1598
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
77 (105)/3700
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
320 /1750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
181
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
11,3
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
5,4/3,9/4,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
414/455/1480
Objem nádrže [l]:
50
Prevádzková hmotnosť [kg]:
1375
Rozmer pneumatík:
205/55 R16
Dĺžka [mm]:
4147
Šírka [mm]:
1784
Výška [mm]:
1665
Rázvor [mm]:
2612

Zamilovali ste sa do Fiatu 500, ale máte rodinu a „Päťstovka“ je pre vás proste malá? Riešením situácie môže byť Fiat 500L.