Hlavnou hviezdou radu C4 je momentálne novinka C4 Picasso, na ktorú sa sústreďuje všetka pozornosť. Rodinka C4 sa čoskoro rozrastie o SUV s označením C4 Cactus. Medzičasom sa však akoby zabudlo na pôvodný Citroën C4 (skrátka C4 bez akýchkoľvek prívlastkov). Tento klasický päťdverový hatchback pritom nesie nezameniteľné DNA značky Citroën a zaujme aj sympatickou cenou.
Komfort na prvom mieste
Že sedíte v Citroëne spoznáte aj so zaviazanými očami. Sedadlá sú pohodlné a už po prvých pár kilometroch vám to dá najavo aj komfortné odpruženie. Napriek tomu, že C4-ka nemá hydropneumatický podvozok ako väčšia C5-ka, pruženie je oproti konkurencii o čosi mäkšie. Ani riadenie nemá až taký strmý prevod, takže za volantom C4-ky sa človek cíti uvoľnenejšie. Palubná doska je z jedného veľkého kusu mäkčeného plastu. Nevyzerá to najlepšie, ale aspoň o seba jednotlivé diely palubovky nevŕzgajú. Po dizajnovej stránke situáciu celkom dobre zachraňujú kovové dekorácie. Pohodlne sa sedí samozrejme aj na zadných sedadlách. Štyria priemerne vysokí chlapi sa v aute odvezú bez akéhokoľvek obmedzovania.
Mikrohybridná technológia
Dovolím si tvrdiť, že toto auto má pod kapotou asi ten najlepší 1,6-litrový turbodiesel, aký je momentálne na trhu. Je celkom dobre odhlučnený a k nadpriemernej úspornosti mu pomáha mikrohybridná technológia, na ktorú upozorňuje malé „e“ pred známou skratkou HDi. V podstate ide iba o sofistikovanejší systém stop/start, ale výsledok je viac než pôsobivý. Systém totiž pri štartovaní nevyužíva štartér ale reverzibilný alternátor s kondenzátorom. Samozrejme, nehovorím o studených štartoch, ale o automatickom vypínaní a zapínaní motora napríklad na križovatkách. Štartovanie je tak oproti ostatným konvenčným systémom používajúcim štartér neporovnateľne rýchlejšie, tiché a bez vibrácií. Motor sa navyše vypína podstatne skôr (keď klesne rýchlosť zhruba pod 20 km/h, ak je zaradený neutrál a pustená spojka pochopiteľne). S týmto systémom sa mi nikdy nestalo, že by som musel čakať, kým sa motor naštartuje, čiže okrem redukcie emisií robí ešte jednu skvelú vec – nijako vodiča neobmedzuje. Čo sa týka spotreby, v meste tejto C4-ke stačilo 5,5 litra nafty na 100 km. Mimo mesta sa dá s prehľadom zmestiť aj do 4,5-litrovej hranice a vďaka dlhým prevodom neubúda nafta z nádrže závratným tempom ani pri jazde po diaľnici. Trochu neprehľadný otáčkomer totiž pri rýchlosti 130 km/h ukazuje len 2 000 ot./min., čo sa rovná spotrebe 5,3 l/100 km.
Resumé
Citroënu C4 ťažko niečo vyčítať. Je to v podstate veľmi dobre urobené auto, len sa tak trochu stráca popri svojich extravagantných súrodencoch. Napriek tomu ponúka uhladený elegantný dizajn a nadštandardný komfort v rámci nižšej strednej triedy. V prípade verzie e-HDi 115 navyše získate jeden z najúspornejších turbodieselov v tomto segmente s prekvapivo dobre fungujúcim systémom stop/start.
Základná cena modelu – Citroën C4 VTi 95 Attraction: 12 190 €
Základná cena testovanej verzie – Citroën C4 e-HDi 115 Exclusive: 17 390 €
Záruka: 2 roky (predĺženie za príplatok)
Registračná daň: 167 €
Motor
|
|
Typ motora:
|
radový, vznetový
|
Valce/ventily:
|
4/8
|
Zdvihový objem [cm3]:
|
1560
|
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
|
84 (114)/3600
|
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
|
270 /2000
|
Prevádzkové vlastnosti
|
|
Maximálna rýchlosť [km/h]:
|
190
|
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
|
11,3
|
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
|
4,3/3,3/3,7
|
Rozmery a hmotnosti
|
|
Batožinový priestor [l]:
|
380/1183
|
Objem nádrže [l]:
|
60
|
Pohotovostná hmotnosť [kg]:
|
1373
|
Rozmer pneumatík:
|
205/55 R16
|
Dĺžka [mm]:
|
4329
|
Šírka [mm]:
|
1789
|
Výška [mm]:
|
1489-1502
|
Rázvor [mm]:
|
2608
|
Zatiaľ čo konkurencia sa predbieha, kto vyrobí športovejšie pôsobiace rodinné auto, Citroën C4 si vás získa elegantným dizajnom a bude hýčkať komfortom.