TEST: Citroën C4 Cactus | Zmäkli mu ostne

266

Zatiaľ čo prvá generácia Cactusu sa vďaka unikátnym „airbumpom“ tvárila dosť drsne, druhá generácia má trochu uhladenejší charakter. Je to krok vpred alebo krok späť?

Ťažko povedať. Portfólio značky Citroën sa za tie štyri roky dosť zmenilo. V čase príchodu prvej generácie Cactusu ešte nebol na svete model C3 Aircross ani väčší C5 Aircross. Keďže do ponuky pribudli dve nové SUV-čka, tak si v Citroëne povedali, že Cactus už nemusí byť SUV. Ďalším motívom na zmenu charakteru Cactusu bolo ukončenie výroby klasickej C4-ky, ktorá už nedostala nástupcu. Nový Cactus má tak nahradiť, ako klasický hatchback C4, tak aj kompaktné SUV C4 Cactus, čo z druhej generácie C4 Cactus robí crossover.

Čo sa zmenilo?

No v podstate sa toho až tak veľa nezmenilo. Citroën síce hovorí o druhej generácii, ale v skutočnosti je to pôvodné auto s výrazne prepracovaným vonkajším dizajnom. Zmizli „airbumpy“, resp. na dverách sa iba zmenšili a celkovo je dizajn úplne nový. Karoséria však ostala bezo zmeny. Skelet je rovnaký a interiér sa nezmenil prakticky vôbec.

Dizajn palubnej dosky je veľmi futuristický a mimoriadne štýlový.

Ako na gauči

To, že sa interiér nezmenil, je podľa mňa dobré. Bol totiž rovnako extravagantný ako exteriér. Dobré je tiež to, že si ponechal luxusné sedadlá, ktorými sa prvý Cactus preslávil. V druhej generácii je ich výplň dokonca o 15 mm hrubšia, takže sú ešte pohodlnejšie. Naozaj sa v nich sedí ako na gauči. Je síce otázne, či je vhodné v aute sedieť ako na gauči, ale má to svoje čaro. Škoda len, že kvôli novej automatickej prevodovke prišiel Cactus o lakťovú opierku, ktorá krásne spájala vodičovo sedadlo so spolujazdcovým. Robotizovaná prevodovka pôvodného modelu sa obsluhovala len tlačidlami na stredovej konzole, takže dizajnéri sa mohli vyhrať s ručnou brzdou. Mala zaujímavý tvar, a ostal priestor aj na spomínanú opierku medzi sedadlami, ktorá bola čalúnená rovnakou látkou ako sedadlá a opticky ich tak spájala.

Na sedadlách sa sedí pohodlne ako na gauči. Nový model má dokonca ešte o 15 mm hrubšiu výplň sedadiel.

Robot je konečne preč

Po jazdnej stránke je to obrovské zlepšenie. Aj keď nejde o najrýchlejšiu prevodovku, oproti tej robotizovanej je nový šesťstupňový automat s klasickým hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu rýchly ako blesk. Bohužiaľ,prevodovka od japonského Aisinu používa klasickú kulisu radenia, takže priestor na dizajnovú ručnú brzdu či lakťovú opierku už neostal.

Jedným z najvýznamnejších vylepšení je náhrada robotizovanej prevodovky klasickým šesťstupňovým automatom.

Po motorickej stránke nie je Cactusu čo vyčítať. Testovali sme auto s benzínovou „jedna-dvojkou“ prepĺňanou turbom. Vďaka nemu produkuje tento trojvalec slušných 110 koní. Pre ľahký Cactus je to plne postačujúce stádo. Jazda s prepĺňaným motorom je neporovnateľne lepšia ako jazda s atmosférickou verziou tohto agregátu, ktorá má o 28 koní menej.

Turbodúchadlom prepĺňaná benzínová jedna-dvojka je pre Cactus ideálnou motorizáciou.

Motor si s prevodovkou veľmi dobre rozumie, a tak aj spotreba paliva ostáva v rozumných medziach. V meste sme jazdili zhruba za 7,3 litra benzínu na 100 km, čo je podľa mňa veľmi dobrá hodnota. Na diaľnici sa spotreba pohybovala okolo siedmich litrov, zatiaľ čo po okreskách sme sa zvládli presúvať s priemernou spotrebou 5,7 l/100 km.

Lietajúci koberec?

S príchodom druhej generácie Cactusu mali Francúzi silné reči čo sa komfortu pruženia týka. Nový model totiž prichádza s progresívnymi hydraulickými dorazmi tlmičov, na ktoré má Citroën až 20 patentov. Keďže táto značka vždy vynikala kvalitou pruženia a vďaka tomu vysokým komfortom jazdy svojich modelov, čakal som, že táto technológia by sa komfortom mohla aspoň priblížiť legendárnemu hydropneumatickému pruženiu, ktoré skončilo s Citroënom C5. Bohužiaľ, nič také sa nekoná. Nápad je to dobrý, ale funguje iba pri maximálnom prepružení. Na nerovnostiach s miernym nástupom (zvlnená cesta), je auto komfortné ako typický Citroën. Na rozbitej ceste už až také komfortné nie je. Pokiaľ prejdete po diere v ceste, stačí aj menšia prasklina, ktorá nie je príliš hlboká, tlmiče nenarazia na svoje unikátne hydraulické dorazy, takže pocit komfortu jazdy nie je oveľa väčší ako pri aute s klasickými tlmičmi.

Resumé

Nový Cactus ma trošku sklamal. Mne sa to auto páčilo od prvého momentu. Uznával som Citroën za to, že sa odvážil prísť na trh s takým extravagantným autom. Nový Cactus však až taký extravagantný nie je, ale nemôžem povedať, že by sa mi nepáčil. Interiér je tiež krásny, ale pri prvej generácii ma nepresvedčila kvalita materiálov. Čakal som, že tu nastane nejaká zmena, no nestalo sa tak. Aj od revolučného pruženia som čakal viac. Nechápte ma zle. Nechcem tým povedať, že druhá generácia Cactusu je zlé auto. Čakal som len väčší rozdiel medzi prvou a druhou generáciou. V rámci medzigeneračného pokroku totiž majiteľ získa prakticky iba opciu novej automatickej prevodovky, lepšie odhlučnenie a komfortnejšie sedadlá.

Základná cena modelu – Citroën C4 Cactus PureTech 82 Feel: 12 490 €
Základná cena testovanej verzie – Citroën C4 Cactus PureTech 110 EAT6 Feel: 15 690 €
Záruka: 2 roky (predĺženie za príplatok), pri značkovom financovaní záruka 6 rokov/60 000 km

Registračná daň: 90 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:1199
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:81 (110)/5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:205 /1750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:193
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,9
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:6,3/4,6/5,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:348 (358)/1170
Objem nádrže [l]:50
Prevádzková hmotnosť [kg]:1222
Rozmer pneumatík:205/55 R16
Dĺžka [mm]:4170
Šírka [mm]:1714
Výška [mm]:1480
Rázvor [mm]:2595