Viete, koľko nových modelov áut sa na Slovensku predáva so štartovacou cenovkou menej ako 15-tisíc? Stačili by vám prsty na rukách. No a Citroën C3 je jedným z nich. A vyrába sa exkluzívne v Trnave. Toto mestské auto je teda aj francúzske, aj slovenské a aj úplne nové.
Nová generácia C3 je v poradí štvrtá a zo všetkých derivátov sa už zachovala iba verzia Aircross a štandard, ktorý po novom veľmi pripomína karosériu crossover. Napriek novej platforme C3 rozmery prakticky nemení. Do dĺžky narástla o menej ako 2 cm a do šírky len o 6 mm. No do výšky sa vytiahla o viac ako 10 cm. A kufor? Namiesto 300 litrov ponúkne teraz 310.
Z prednej masky sa vytratila “citroeňácka” hravosť. Všetko tu vyzerá prísnejšie a drsnejšie. Čo ale zostalo, je členitosť terénu. Čiže aj keď už nie je hravý, stále vystupuje z davu. Vzadu prináša koncové svetlá s rovnakým svetelným podpisom ako vpredu a nové logo značky.

Robustnejší interiér
V interiéri sa prejavuje oveľa väčšia robustnosť. Palubná doska má akoby viac vrstiev. Prvá linka je priamo pod čelným sklom a ukrýva palubný počítač. Panel vpredu zas ukrýva výduchy klimatizácie, všakovaké lišty a, samozrejme, aj multimédiá. Majú 10 palcov a dostávate ich až od druhej výbavy. Trochu nás sklamalo, že vpredu nájdete len jedno USBC.

A keďže Citroën je Citroën, má pre vás pripravené aj malé prekvapenia. Už nielen čínske koláčiky šťastia, ale aj autá ukrývajú odkazy. Na dverách vodiča píšu „be cool“. A podobné milé nápisy nájdete aj na ostatných dverách. Sedenie vzadu je podstatne priestrannejšie, ako napríklad v Peugeote 208, a to napriek tomu, že obe autá majú rovnaký rázvor. To preto, lebo koncepcia sedenia je iná a cestujúci môžu vďaka vyššej karosérii sedieť viac vzpriamene.

Nová C3 je dostupná ako spaľovák a elektromobil. Z každého však ponúka aspoň zatiaľ len jednu motorizáciu (pozn. red. Medzičasom už pribudla aj hybridná verzia s automatickou prevodovkou). Trojvalcovú 1,2-ku naladili na 101 koní a najvyšší krútiaci moment 205 Newtonmetrov. Z nuly na stovku to zvládne za 10,6 sekundy s tým, že maximálna rýchlosť predstavuje 160 km/h.

Čiže ak zoberiete do úvahy výkon a rozmery, dostávate výborné mestské autíčko, ktoré sa nebojí vyraziť si aj na okresky a sem-tam dá bez problémov aj diaľnicu. Azda jediným negatívom je manuálna prevodovka, ktorá je po meste menej komfortná.

Podvozok do mesta
Aj podvozok je orientovaný hlavne na mesto. Citroën je celkom známy svojimi mäkkými a plavnými podvozkami. To znamená, že prejazd spomaľovačmi budete počuť, ale prejdete ich s ľahkosťou. A keď sa vyberiete mimo mesta, náklony karosérie vám budú napovedať, že sa do zákrut nemáte až tak valiť. Ale je to len pocit. Vo finále drží naozaj dobre.

Celkom nás prekvapilo, že Citroën v novej generácii pochytil “peugeoťácke” maniere. A tak zatáčate oveľa menším volantom a na prístrojový štít sa pozeráte ponad jeho veniec. Platí aj to, že o čo je volant menší, o to je posilňovač riadenia intenzívnejší. Auto je veľmi obratné.





















No a ak sa pýtate na hluk, nečakajte ani dokonalé odhlučnenie, ani absolútne ticho od cesty. A aj motor sa bude ozývať. Špeciálne vtedy, keď budete jazdiť dynamicky. Lebo presne vtedy budete tých 100 koní vytáčať do vyšších otáčok. I keď tie si neskontrolujete. Otáčkomer chýba.

Pokiaľ ide o spotrebu, cyklus WLTP sľubuje 5,6 l/100 km. A vzhľadom na to, že tu nenájdete žiadnu formu hybridu alebo elektrifikácie, je to absolútne očakávateľné číslo. Viac nás teší objem nádrže 44 litrov. Čo je skoro 800 kilometrov na natankovanie. A to v aute tejto veľkosti rozhodne nie je štandard.

Citroën C3 je autom, ktoré pri predstavení spravilo celkom ošiaľ. Málokedy sa stane, že práve najmenšie auto značky je tým najikonickejším. Ale tu to platí.
Cena modelu od: Citroën C3 Turbo 100 You – 14 490 eur
Cena testovanej verzie od: Citroën C3 Turbo 100 Max – 17 490 eur
Záruka: 4 roky
Objem motora [cm3]: 1 199
Počet valcov: 3
Výkon motora [kW (k) / ot.]: 74 (101) / 5 500
Najvyšší krút. moment. [Nm / ot.]: 205 / 1 750
Maximálna rýchlosť [km/h]: 160
Zrýchlenie 0 – 100 km/h [s]: 10,6
Spotreba WLTP kombi. [l/100 km]: 5,6
Prevádzková hmotnosť [kg]: 1 250
Objem palivovej nádrže [l]: 44
Objem kufra [l]: 310
Dĺžka/Šírka/Výška [mm]: 4 015/ 1 1 813 / 1 577
Rázvor osí kolies [mm]: 2 540