TEST: Audi Q5 | Skrytý talent

Nové Audi Q5 sa tvári, že jediné, čo zvládne, je zaviezť deti do škôlky a späť. Opak je však pravdou. V zákrutách jazdí tak, že vám povyťahuje plomby zo zubov.

2615

Neviem, čo s tým autom v Ingolstadte porobili, ale normálne hrozí, že vďaka nemu začnem mať rád SUV-čka. Žartujem, to sa nikdy nestane. Ale jazdí fakt dobre. Musím sa však poopraviť, aby nedošlo k nedorozumeniu. Neurobili s ním absolútne nič. Prvá generácia je totiž minulosťou a toto je úplne nové auto. Žiaden facelift, ale nová generácia Audi Q5.

Aj keď oproti predchodcovi auto narástlo takmer vo všetkých smeroch, zdá sa byť opticky menšie. Vďaka dynamickým krivkám pôsobí športovejším dojmom. A ono také v skutočnosti aj je. Vďačí za to hlavne o 90 kg ľahšej karosérii. Športovejší charakter auta podčiarkujú aj LED svetlomety, ktoré vytvárajú nezameniteľný svetelný podpis modelov značky so štyrmi kruhmi v logu.

 

Typické Audi

Interiér nového Audi Q5 je presne taký, ako by ste to od tohto výrobcu očakávali. Žiadne dizajnové výstrelky, iba decentná elegancia zvýraznená premysleným ambientným osvetlením. Prirátajte si k tomu špičkové materiály vypracované do úplnej dokonalosti a perfektné odhlučnenie. Ak to skombinujete s kvalitným audiosystémom, vaše nové Audi Q5 sa veľmi rýchlo stane miestom, kam budete chodiť relaxovať. Nie je pritom nutné investovať do špičkovej aparatúry značky Bang & Olufsen. V modeli Q5 je síce dostupná za mimoriadne zaujímavú cenu, ale aj aparatúra s desiatimi reproduktormi od Audi za zlomok ceny sústavy od dánskeho špecialistu hrá naozaj výborne.

Digitálny prístrojový panel, Audi virtual cockpit, nesmie chýbať ani v novej Q5-ke.

Čo sa týka priestrannosti, aj v interiéri nová Q5-ka oproti svojej predchodkyni v dôležitých rozmeroch o čosi narástla. Zadné sedadlá môžu byť za príplatok posuvné. Vďaka tomu je možné zväčšiť batožinový priestor zo základných 550 litrov až na 610 litrov bez nutnosti sklápania operadiel.

Zadné sedadlá môžu byť za príplatok posuvné. Nechýba ani nastavovanie sklonu operadiel.

Dvojliter postačí

Audi Q5 je relatívne veľké auto. Ide o takmer dvojtonové SUV strednej triedy, ale musím povedať, že motor 2.0 TDI s výkonom 190 koní tomuto autu úplne postačí. Za celý týždeň jazdenia som sa nikdy nedostal do situácie, aby som si povedal, že by sa mi v danej chvíli zišlo viac výkonu. Vďaka technológii ultra, ktorá odpája pohon zadnej nápravy v prípade, že nie je potrebný, dosahuje nové Audi Q5 aj s najsilnejšou verziou dvojlitrového trubodiesla príjemnú spotrebu. Mimo mesta som sa bez veľkého snaženia dostal na 5,5 l/100 km. Na diaľnici to bolo iba o liter viac možno aj vďaka tomu, že motor pri diaľničnom tempe nedosahuje ani 2 000 ot./min. Najvyššiu spotrebu sme už tradične zaznamenali v meste. Pohybovala sa okolo ôsmich litrov, čo však vzhľadom na typ auta vôbec nie je až také zlé.

Novinkou je touchpad na stredovom tuneli. Rozpoznáva rukopis ako aj známe gestá z oblasti spotrebnej elektroniky ako napríklad zväčšovanie obrázku roztiahnutím prstov.

Náskok vďaka technike

Asi najviac ma však očarili jazdné vlastnosti nového Audi Q5. Zatiaľ čo u ostatných je „spojenie športových jazdných vlastností s komfortom“ iba frázou, konštruktérom v Ingosltadte sa to v prípade nového Audi Q5 skutočne podarilo. Veľký podiel na tom majú novo vyvinuté päťprvkové nápravy, nový elektromechanický posilňovač riadenia a príplatkové pneumatické pruženie, ktoré je schopné okrem charakteristiky meniť aj svetlú výšku vozidla v piatich stupňoch. V zákrutách je však cítiť aj obrovskú tuhosť karosérie. Auto sa nijako nekrúti a dokáže sa poriadne oprieť do lepivých pneumatík Michelin. Rovnako výborne sa správa aj pri prejazde nerovností. Ak na nejaké natrafíte, vidíte aj cítite, že cez ne auto prešlo. Nie je to zas ako v prípade vlajkovej lode A8, ktorá jazdí ako na obláčiku. Nové Audi Q5 nerovnosti síce nevymazáva, ale poradí si s nimi presne tak, ako to od auta očakávate. Žiadne buchotanie a žiadne natriasanie kostí. Q5-ka všetko zvláda s nonšalanciou vlastnou prémiovým vozidlám.

Vďaka pneumatickému odpruženiu je možné nastavovať si svetlú výšku v závislosti od zvoleného jazdného režimu.

Resumé

Nové Audi Q5 je poctivé auto zo starej školy. Jeho kvality spočívajú hlavne v jazdnom prejave. Jasné, ako prakticky každé Audi má výborný dizajn, špičkovo vypracovaný interiér a najmodernejšie technológie na palube. Myslím si však, že v dnešnej dobe, kedy ľudí zaujíma len to, aké je auto veľké a do akej miery si ho dokážu zosynchronizovať s novým „ajfónom“, to bude mať nová Q5-ka trochu ťažšie. Nie že by to Q5-ka nedokázala. Naopak, problém spočíva v tom, že dnes to už dokáže takmer každé auto. Nechcem preto maľovať čerta na stenu, ale konkurencia môže prísť aj z vlastných radov. Ľudia ju totiž začínajú porovnávať s novými SUV od Škody a Volkswagenu. Audi Q5 má pritom svojou technikou a pozdĺžne uloženým motorom bližšie skôr k Porsche Macan ako ku konvenčným SUV postaveným na platforme MQB. Nová Q5-ka, podobne ako aj ostatné modely značky Audi, teda zrejme osloví skôr ľudí, ktorí sú ochotní priplatiť si za špičkovú techniku a prestíž, ktorú majú autá so štyrmi kruhmi v logu v základnej výbave.

Základná cena modelu – Audi Q5 basis 2.0 TDI (110 kW): 41 100 €
Základná cena testovanej verzie – Audi Q5 sport 2.0 TDI quattro S tronic (140 kW): 49 600 €
Záruka: 3 roky/90 000 km (rozšírenie za príplatok),trojročný bezplatný servis v cene

Registračná daň: 700 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1968
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:140 (190)/3800-4200
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:400 /1750-3000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:218
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,9
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:5,4/4,8/5,0
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:550/1550
Objem nádrže [l]:65
Prevádzková hmotnosť [kg]:1770
Rozmer pneumatík:235/60 R18
Dĺžka [mm]:4663
Šírka [mm]:1893
Výška [mm]:1659
Rázvor [mm]:2819