TEST: Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio | Postrach ulice

Vyzerá to tak, že BMW M3 má vážny problém. Vyhrážky Talianov sa potvrdili. Po rokoch sa im konečne podarilo prísť s niečím, čo dokáže poriadne zatriasť doteraz prakticky neohrozenou pozíciou tohto nemeckého supersedanu.

1193

S Giuliou to bol dlhý pôrod. Na nástupcu modelu 159 sme čakali viac než dosť. Išlo o obrovskú medzigeneračnú zmenu, keďže sa úplne zmenila koncepcia auta. Zatiaľ čo 159-ka mala motor uložený naprieč a štandardom bol pohon predných kolies, Giulia má motor uložený pozdĺžne, pričom štandardne roztáča zadné kolesá. Taliani nechceli pustiť nového zástupcu strednej triedy do predaja skôr, než s ním boli na 100 % spokojní, takže na tento vysnívaný model od Alfy čakali priaznivci značky o čosi dlhšie. Nevadí, je tu a je podstatne lepší, ako som čakal. Už keď som zhruba pred rokom testoval obyčajnú naftovú verziu, cítil som, že podvozok tohto auta má potenciál. Fascinovalo ma tiež mimoriadne ostré riadenie a presná kulisa šesťstupňovej manuálnej prevodovky s príjemne krátkymi dráhami. Teraz sa mi do rúk dostala vrcholná verzia Quadrifoglio s výkonom neuveriteľných 510 koní. Až teraz vysvitlo, čoho všetkého je nová Giulia schopná.

Kašlite na predsudky

V poriadku, interiér možno nie je taký kvalitný ako v Audi, ale použité materiály majú patričnú úroveň. Dokonca aj vypracovaním interiéru sa môže porovnávať so svojím hlavným konkurentom – BMW M3. Taliani mali vždy zmysel pre detail a aj na tomto aute je to cítiť. Občas sa nejaký ten plast v interiéri ozve, ale ani sa veľmi nečudujem. To auto vie byť fakt hlučné. Každopádne, nami testovaný exemplár mal za sebou vyše 40 000 novinárskych kilometrov. Nájsť novinárske auto s 30 000 km je ako hľadať jednorožca. V drvivej väčšine prípadov sa autá z novinárskej flotily predajú ešte oveľa skôr. Toto bolo prvýkrát, kedy sa mi do rúk dostalo auto s takým veľkým počtom najazdených kilometrov. Navyše ide o vysokovýkonný automobil, takže už len to, že to vydržal, o niečom svedčí.

Karbónové dekorácie a prešívanie červenou nitkou navodzujú tú správnu športovú atmosféru.

Ferrari gény

Pod kapotou vrcholnej verzie pracuje skutočné „cuore sportivo“. Ide o 2,9-litrový vidlicový šesťvalec prepĺňaný dvojicou turbodúchadiel, ktorý sa môže pochváliť výkonom až 510 koní. Zaujímavosťou je, že tento šesťvalec vznikol odobratím dvoch valcov z osemvalca, ktorý poháňa Ferrari California T. Urodzený pôvod motora je aj patrične cítiť. V režime Race robí taký „randál“, že vaši susedia vás asi nebudú mať príliš v láske. Pri radení sa z výfukov občas ozve výstrel a medziplyny znejú ako plieskanie bičom. Nejde však iba o nádherný zvuk. Motor má užasne lineárnu charakteristiku. Väčšina moderných turbodúchadlom prepĺňaných benzínových motorov funguje tak, že najviac sily zo seba vydajú v nízkych otáčkach. V tých vyšších sa potom toho už veľa nedeje. Quadrifoglio však na to ide inak. V nízkych otáčkach reaguje na plyn pokojne, takže sa s ním dá jazdiť aj úplne normálne. Predpokladám, že turbodúchadlá sú väčšie a konštruktéri si povedali, že v nízkych otáčkach sa môžu spoľahnúť na šesť valcov a slušný zdvihový objem motora. Nad 3 000 ot./min. sa však začínajú diať veci a ťah motora narastá akoby exponenciálne až k brutálnemu obmedzovaču, ktorý vám niekoľkými varovnými výstrelmi do výfuku pri 7 500 ot./min. klepne po prstoch.

Pod kapotou Quadrifoglia sa schováva motor z Ferrari California T, ktorému v Alfe amputovali dva valce.

Popiera fyziku

Prvé, čo ma na tomto aute zarazilo, bola jeho priľnavosť. Keď som s ním prvýkrát absolvoval sériu testovacích zákrut v mierne svižnejšom tempe, zistil som, že to auto sa ani len nezapotilo. Svoj podiel na tom majú aj úžasne lepivé pneumatiky Pirelli P ZERO Corsa Asimmetrico 2, ale nepochybne tiež nízko položené ťažisko, ostré riadenie a rozloženie hmotnosti medzi nápravy v pomere 50:50. Keď som však pritlačil na pílu, rozpútalo sa peklo. Je len málo áut, v ktorých som dokázal vystrašiť sám seba za volantom a Giulia so štvorlístkom na predných blatníkoch je jedným z nich. To auto je veľkou šoférskou výzvou. Testovaný exemplár mal totiž manuálnu prevodovku a pri výkone vyše 500 koní to už nie je žiadna sranda. Uvedomoval som si, že s automatom by som bol možno o čosi rýchlejší, ale ten pocit, že to človek musí zvládnuť všetko sám je neuveriteľne napĺňajúci. Ak si k tomu prirátate skutočnosť, že v režime RACE sa vám automaticky vypína trakčná kontrola, či sa vám to páči alebo nie… Taliani majú skrátka zmysel pre humor. Chceš jazdiť? Ukáž, čo v tebe je. A mne sa tá výzva veľmi páčila. Jasné, Giulia nemá problém zavrtieť si zadkom aj v rýchlostiach prevyšujúcich diaľničný limit, ale vašou zbraňou v boji s fyzikou je telepaticky ostré riadenie a skvelo dávkovateľný plyn. Cit v pravom členku je vašou trakčnou kontrolou, čo je pocit na nezaplatenie. Vo väčšine dnešných, elektronikou prešpikovaných, áut plný plyn nič neznamená. Pri Giuilii si musíte použitie tejto zbrane hromadného ničenia sakramentsky dobre premyslieť. Na dvojke zrýchľuje tak, že svet okolo vás sa rozmazáva. Vytočená trojka už znamená 170 km/h… Mám pokračovať?

Režim RACE vypne stabilizačný systém, zapne funkciu overboost, vďaka čomu auto lepšie reaguje na plyn a hlavne otvorí klapku výfukov, takže Giuilia začne krásne spievať.

Resumé

Raz som robil rozhovor s hrdým majiteľom klasickej Alfy 1300 GT Junior. Povedal mi, že miluje túto značku, ale že nové modely mu akosi nič nehovoria. Bolo to asi okolo roku 2011. Narážal na pohon predných kolies, zatiaľ čo všetky klasické Alfy boli zadokolky. Časy sa však zmenili a Alfa sa konečne vrátila k pohonu zadných kolies. Som presvedčený, že keby sa dotyčný pán previezol v novej Giulii so štvorlístkom na predných blatníkoch, zmenil by názor. Vôbec nejde len o ten nadprirodzený výkon. Je úžasné, ako to auto funguje na ceste. Skladám pomyselný klobúk pred konštruktérmi, ktorí dokázali v dnešnej sterilnej dobe postaviť také „analógové“ šoférske auto s nefalšovanou športovou DNA vlastnou značke Alfa Romeo.

Základná cena modelu – Alfa Romeo Giulia 2.2 Diesel: 31 700 €
Základná cena testovanej verzie – Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio: 75 900 €
Záruka: 5 rokov/100 000 km

Registračná daň: 3 900 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:vidlicový, zážihový
Valce/ventily:6/24
Zdvihový objem [cm3]:2891
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:375 (510)/6500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:600 /2500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:307
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:3,9
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:12,4/5,7/8,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:480
Objem nádrže [l]:58
Prevádzková hmotnosť [kg]:1620
Rozmer pneumatík:245/35 ZR19 vpredu, 285/30 ZR19 vzadu
Dĺžka [mm]:4639
Šírka [mm]:1873
Výška [mm]:1426
Rázvor [mm]:2820