V poradí už ôsmym študentským počinom je rally verzia mestského SUV Škoda Kamiq, ktoré tvorí základ žiackeho vozidla vôbec prvýkrát. Tých prvotín tu ale nie je málo – tento Kamiq, ktorý dostal meno AFRIQ, je prvým študentským vozidlom, na ktorom spolupracovala aj Škoda Motorsport. A dá sa naň nielen pozerať!
Výsledok je ohromný. A to musí uznať aj taký cynik, komu predchádzajúce študentské autá prišli na smiech.
Seriózny stroj
„Študenti pri stavbe vozidla spolupracujú s odborníkmi zo všetkých oblastí firmy a pod vedením svojich učiteľov pretvárajú sériový model značky Škoda na koncepčné vozidlo, ktoré oplýva mnohými nevšednými nápadmi. V rámci tohto projektu sa tak naučia množstvo postupov, ktoré budú neskôr súčasťou ich práce. Model Afriq predstavoval vlastne vôbec najväčšiu spoluprácu zo všetkých žiackych špeciálov – stretli sa pri ňom odborníci zo Škoda Motorsport, z vývojového oddelenia, Škoda Design aj výroby. Niektorí dokonca na žiackom aute pracovali prvýkrát,“ opisuje učiteľ Ivo Vollman, ktorý celý projekt vedie.
A prečo africká tématika? Popri odkaze na slávnu dakarskú rally chceli študenti poukázať aj na zodpovednosť spoločnosti Škoda Auto za všetky aktivity koncernu Volkswagen v severnej Afrike.
Inšpirovaný rally
Stavba vozidla trvala štyri mesiace a študenti na projekte odpracovali asi dvetisíc hodín. Dôvodom takého veľkého objemu boli okrem iného aj rozsiahle úpravy karosérie základného modelu Škoda Kamiq: študenti privarili zadné dvere mestského SUV do karosérie, výrazne narástli blatníky, podbehy kolies a nárazníky teraz dvojdverového modelu Afriq. Silnejšie je aj odpruženie a výrazne sa zväčšila svetlá výška vozidla. Nemálo času si vyžiadala aj zástavba pohonu všetkých kolies z modelu Škoda Octavia 4×4.
Jednoznačnou vizuálnou inšpiráciou pre študentské auto je súťažný špeciál Škoda Fabia Rally2 evo. A tak aj Afriq je nalakovaný bielou farbou a opatrený početnými farebnými polepmi v klasickom závodnom štýle. Tieto samolepky si žiaci navrhli sami v spolupráci s oddelením Škoda Design. Športový a robustný vzhľad podčiarkujú 15-palcové kolesá OZ Racing.
Ako už zaznelo, na rozdiel od východiskového modelu je Afriq dvojdverový. Na spevnenie karosérie študenti zavarené zadné dvere spojili priamo so špeciálne navrhnutou bezpečnostnou klietkou v interiéri. Rovnako ako pri rallyovom špeciáli je v streche inštalovaná ventilačná klapka, z úspešného súťažného vozidla pochádza zadný strešný spojler. Tiež prídavné svetlomety vpredu a špeciálne rýchloupináky na kapote a zadných dverách majú domov vo svete rally.
Žiadny slaboch
Afriq je 4 362 milimetrov dlhý, 1 793 milimetrov široký a 1 410 milimetrov vysoký. Rázvor je 2 649 milimetrov, svetlá výška 180 milimetrov. Zmeny na podvozku si vyžiadalo použité hnacie ústrojenstvo: to vrátane motora a prevodovky kompletne pochádza z vozidla Škoda Octavia 4×4. Štvorvalcový motor 2,0 TSI má výkon 140 kW (190 koní) a maximálny krútiaci moment 320 Nm prenáša na všetky štyri kolesá prostredníctvom sedemstupňovej prevodovky DSG. Rovnako výfukový systém bol prispôsobený novému motoru a upravenému podvozku.
Hoci je hnacie ústrojenstvo z modelu Octavia vrátane pohonu všetkých kolies ťažšie ako zodpovedajúce komponenty štandardného vozidla Kamiq – a vo vnútri je navyše aj ochranný bezpečnostný rám –, podarilo sa študentom vyrobiť Afriq približne o 100 kilogramov ľahším, než je Kamiq. Podvozok, ktorý bol upravený na jazdu v teréne, robí Afriq tiež o niečo vyšším. Pri rovnakej šírke karosérie a takmer zhodnom rázvore je študentský prototyp zhruba o 100 milimetrov dlhší.
Škoda Scala bez strechy príde už tento rok! Má to však jeden háčik
Voda zo vzduchu
Prvýkrát vo vozidle Škoda nájdeme inovatívny prístroj od izraelskej spoločnosti Watergen, ktorý získava pitnú vodu z okolitého vzduchu. Vodič a spolujazdec vo vozidle Afriq tak majú neustále k dispozícii chladenú a filtrovanú pitnú vodu, nezávisle od prostredia, v ktorom sa vozidlo práve pohybuje.
A ako systém Watergen vlastne vodu zo vzduchu získava? Prístroj nasaje vzduch z atmosféry a odfiltruje z neho prach a nečistoty. Takto vyčistený vzduch potom prechádza procesom výmeny tepla a chladenia GENius, pri ktorom kondenzuje na vodu. V treťom kroku získaná voda prechádza kaskádovým filtrom, ktorý ju čistí a mineralizuje. Pri tomto procese UV svetlo ničí mikroorganizmy a rozkladá škodlivé chemikálie. Takto upravená voda je skladovaná v nádrži pri teplote 5 °C, ďalej na ňu pôsobí UV svetlo, ktoré ničí vírusy a baktérie.
Pre vozidlo Škoda Afriq bolo z existujúcich stavebných blokov od spoločnosti Watergen zostavené riešenie na mieru. Nádrž je umiestnená na ľavej strane zadných dverí v rovnakom boxe ako filtrácia vody, mineralizácia a UV čistenie. Držiak na nápoje, výlevka a displej sú prepojené a umiestnené na palubnej doske v dosahu spolujazdca. Voda tečie pod ovládacím displejom do pohárika umiestneného v držiaku.
Na displeji sa zobrazuje aktuálna hladina v nádrži na vodu a teplota a vlhkosť vzduchu, z ktorého sa voda vyrába. Hlavná jednotka s ventilátorom a vzduchovým filtrom, výmenníkom tepla GENius, kondenzátorom a kompresorom je umiestnená za dvoma športovými sedadlami v zadnej časti vozidla Afriq. Vzduch sa tu nasáva, ochladzuje a kondenzuje na vodu. Systém je plne integrovaný do konštrukcie vozidla a dokáže vyrobiť až 20 litrov pitnej vody denne v závislosti od vonkajších podmienok, ako je teplota a vlhkosť vzduchu.
Interiér nepozná kompromisy
Do posledných detailov (a gramov) išli študenti v interiéri, ktorý je po vzore rally vozidiel značky výrazne “oholený”. Nechýbajú špeciálne závodné škrupinové sedačky alebo šesťbodové bezpečnostné pásy, volant a prístrojová doska pochádzajú z Fabie Rally2 evo. Pre bezpečnosť cestujúcich je Afriq vybavený aj hasiacim systémom.
Na palube ďalej nájdete systém outdoorovej navigácie vrátane počítadla kilometrov, ktorý umožňuje použiť rallyovú navigáciu. Pre záznam jazdy sú inštalované dve kamery, ktoré sú zároveň vybavené mikrofónmi a ukladajú zhotovený záznam na pamäťové karty. Jedna kamera je umiestnená medzi sedadlami pri strope, druhá na ľavom A-stĺpiku nad prístrojovou doskou.
A my k tomu dodáme len, že fíha. Po rokoch škodováckych študentských projektov sme zvyknutí na všetko možné, ale plnokrvné pretekárske náradie sme tu ešte nemali. Afriq navyše aj veľmi dobre vyzerá, čomu prispieva aj jeho nekompromisná účelovosť. Ktovie, ako by si s africkým prostredím poradila dvojspojková DSG prevodovka, ani tá však nepatrí k nespoľahlivým výrobkom. Sečteno, podtrženo: Klobúk dolu, tento rok ste nám vyrazili dych!