Predchodca kabrioletu Felicia, Škoda 450, oslavuje 60. narodeniny

V septembri roku 1957, presne pred šesťdesiatimi rokmi, automobilka Škoda odhalila elegantný roadster s označením 450.

3880

V septembri 1957 najväčšia česká automobilka predstavila vyše 1,6 milióna návštevníkom tretieho Medzinárodného strojárskeho veľtrhu v Brne mimoriadnu novinku: nový roadster Škoda 450. O mesiac neskôr Škoda 450 vyvolala rozruch aj za hranicami Československa. Pri svojom debute na autosalóne v Londýne sa roadster ocitol v žiari reflektorov spolu s úradujúcou Miss USA Charlotte Sheffieldovou (1936 – 2016).

Technické parametre

Škoda 450 bola špičkovým vyhotovením modelového radu 440 – 445 – 450. Jej číselné označenie bolo odvodené od počtu valcov a výkonu motora 50 k (36,8 kW). Pozdĺžne uložený štvorvalcový motor poháňal zadné kolesá. Vďaka inovatívnemu konceptu podvozku s nezávislým zavesením kolies cestujúci oceňovali suverénne jazdné vlastnosti roadstera aj na zlých cestách. K veľkej obľube tohto vozidla s konfiguráciou sedadiel 2 + 2 prispel okrem atraktívneho dizajnu aj priestorný interiér a praktická skladacia strecha. Vodič a spolujazdec sedeli na jednodielnej lavici. Rozdelené sklopné operadlá umožňovali pohodlné nastupovanie na obe zadné sedadlá.

S pohotovostnou hmotnosťou 930 kilogramov dosahuje 4,07 metra dlhá, 1,60 metra široká a 1,38 metra vysoká Škoda 450 maximálnu rýchlosť 128 km/h. Štvorvalec s objemom 1 089 cm disponoval dvoma karburátormi a na 100 km spotreboval priemerne 9 litrov benzínu.

Export do USA

Sériová výroba modelu sa začala v lete 1958, z výrobnej linky zišlo celkom 1 010 kusov tohto automobilu. Asi dve tretiny z produkcie vozidiel Škoda 450 putovali zahraničným zákazníkom. Skutočnosť, že 408 týchto automobilov Škoda vyviezla do USA, predstavovala pre výrobok z krajiny vtedajšieho východného bloku jedinečný úspech.

Ľudová cena

Škoda 450 odštartovala v Československu novú éru automobilového trhu. Bola jedným z prvých modelov, ktorý si zákazníci mohli kúpiť na voľnom trhu bez toho, aby museli čakať na nákupný poukaz, ako bolo obvyklé v mnohých predchádzajúcich rokoch. Škoda 450 stála 42 000 Kč a bola výrazne lacnejšia ako ostatné na voľnom trhu dostupné modely: za GAZ 21 museli zákazníci zaplatiť 55 000 korún a Tatra 603 stála dokonca 98 000 korún. Okrem toho Škoda 450 bola v priamom porovnaní aj praktickejšia.

Predchodca legendy

Od začiatku roku 1959 závod v Kvasinách začal vyrábať nasledovníka modelu 450 – slávny kabriolet Škoda Felicia, ktorý postupne profitoval z viacerých technických vylepšení. Do roku 1964 Škoda vyrobila 14 863 modelov Felicia. Patrila medzi ne aj verzia otvoreného športového automobilu Felicia Super, dodávaná voliteľne so skladacou plátennou strechou alebo pevnou strechou Hardtop a určená prevažne na export. Vďaka kombinácií nadčasového elegantného dizajnu a robustnej spoľahlivej techniky je Felicia doteraz jednou z najvýznamnejších ikon v histórii značky Škoda a jedným z najpopulárnejších veteránov českej povojnovej histórie.