7 falošných mýtov o automobiloch poháňaných zemným plynom

1151

Porovnateľná cena, nižšia spotreba, vysoká miera bezpečnosti a dvojnásobný dojazd. Na trhu je v súčasnosti viac než 55 rôznych modelov na stlačený zemný plyn CNG. Majú šancu?

Majú lacnejšiu prevádzku a sú rovnako bezpečné ako automobily poháňané benzínom alebo naftou. Kvôli nedostatku informácií však automobily poháňané stlačeným zemným plynom CNG sprevádzajú rozličné mýty a povery. Andrew Shepherd, riaditeľ SEAT pre produkty poháňané CNG, vyvracia tieto mylné povery a vysvetľuje ako tieto ekologické vozidlá fungujú:

1) Rovnaký pocit za volantom?

Áno. Názor, že jazda s automobilom na CNG sa líši od konvenčných vozidiel je nesprávny, V skutočnosti „pocit z jazdy je rovnaký ako v rovnako výkonných automobiloch s benzínovým alebo naftovým motorom,” ubezpečuje expert.

2) Je plynová nádrž bezpečná?

Absolútne áno. Nádrže na plyn sú konštruované, vyrábané a certifikované podľa najvyšších priemyselných štandardov,“ zdôrazňuje Shepherd a dodáva, že tieto plynové nádrže „sú vybavené bezpečnostným ventilom, ktorý by v eventuálnom prípade požiaru kontrolovaným spôsobom vypustil plyn do vonkajšej atmosféry a tým zabránil požiaru v kabíne vozidla.“ Okrem toho sú všetky komponenty testované aby odolávali extrémnym podmienkam.

3) Je možná jazda pri kritickej úrovni emisií?

Áno. Tieto automobily majú certifikát ‘ECO’, takže môžu jazdiť aj vtedy, keď je kvôli vysokej úrovni emisií zakázaný vjazd do centier miest. Okrem toho táto charakteristika poskytuje v niektorých štátoch majiteľom automobilov poháňaných CNG rozličné benefity ako napríklad zníženie daní z motorových vozidiel a podporu pri kúpe.

4) Je možné pokračovať v jazde keď sa plyn spotrebuje?

Áno. Keď vozidlo spotrebuje všetok plyn v nádrži, motor sa automaticky prepne na benzín. „Vodič môže pokračovať v jazde bez zastavenia a indikátor v združenom prístroji signalizuje, že vozidlo jazdí na benzín,“ vysvetľuje Andrew Shepherd. Vďaka tomu majú vozidlá na CNG dojazd až 2x väčší, než automobily s konvenčným spaľovacím motorom. 

5) Je možné jazdiť výlučne na plyn?

Áno. Vozidlá na CNG jazdia na plyn vo svojom základnom režime, takže je možné tankovať stále plyn a nie je potrebné prepínať na benzín. Napriek tomu by však v benzínovej nádrži malo byť určité minimálne množstvo benzínu pretože pri veľmi nízkych teplotách alebo okamžite po natankovaní plynu motor štartuje na benzín.

6) Stoja autá na plyn rovnako ako tradičné vozidlá?

Áno. Predajná cena týchto automobilov sa výrazne nelíši od benzínových a naftových verzií, pričom mierne vyššiu cenu pomerne rýchlo vykompenzujú nižšie prevádzkové náklady. V tejto súvislosti Andrew Shepherd zdôrazňuje, že „natankovať plnú plynovú nádrž stojí iba približne 13 eur,“ takže automobily na CNG „umožňujú na palive ušetriť 30 % oproti vozidlám s naftovým a 55 % oproti benzínovým vozidlám.“

7) Vyžadujú rovnakú údržbu ako benzínové vozidlá?

Áno. Mechanická funkcia motora na plyn je rovnaká ako benzínového motora. „Nie je pravda, že zapaľovacie sviečky alebo filtre sa musia vymieňať častejšie,“ vyvracia expert SEAT mýtus, že motory na CNG sa prehrievajú a sú náročnejšie na údržbu. Jediným rozdielom je, že „pred technickou prehliadkou (STK) musí byť certifikovaná tesnosť plynovej sústavy a každé štyri roku musí špecialista vizuálne skontrolovať stav nádrží na plyn.“

Viac než 55 modelov

V súčasnosti je na trhu cez 55 osobných a úžitkových modelov poháňaných stlačeným zemným plynom CNG. Na výber je napríklad medzi značkami SEAT, Volkswagen, Škoda, FIAT, Opel, a napríklad aj prémiové Audi A3.

Andrew Shepherd, je presvedčený, že zemný plyn ako palivo bude hrať dôležitú rolu v mobilite budúcnosti. Potvrdzuje to aj predaj modelov SEAT s motormi na CNG v Európe, ktorý vzrástol o 18 %.