PRVÁ JAZDA: Škoda Superb iV a Škoda CITIGOe iV | Škoda v novej ére

149667

Škoda prichádza koncom roka s dvoma modelmi, ktoré sú pre značku doslova revolučné. Plug-in hybrid Škoda Superb iV a elektromobil Škoda CITIGOe iV prichádzajú v čase, kedy budú vďaka dotáciám elektrifikované modely lacnejšie než kedykoľvek predtým.

Škoda Superb iV a Škoda CITIGOe iV sú pre budúcnosť mladoboleslavskej značky extrémne dôležité. Automobilky už dnes nevyrábajú elektromobily kvôli tomu, že zmýšľajú pokrokovo, no len preto, že im to jednoducho prikazujú vlády a globálne autority.

Česká značka má ale našliapnuté na poriadne zaujímavú budúcnosť. CITIGOe iV bude prakticky najlacnejším plnohodnotným elektrickým autom na našom trhu a Superb iV má v súboji so svojimi rivalmi pomerne vysoký potenciál na úspech.

Vedúci

Škoda Superb iV je na pohľad prakticky na nerozoznanie od bežného modelu so spaľovacím motorom. Rozdiely medzi Superbom bežiacim čisto na fosílne palivá a plug-in hybridom sú v podstate len dva.

Zaslepená predná maska na plug-in hybride ukrýva vstup pre nabíjací konektor a na veku kufra nájdete logo iV.

V modeli Superb iV sa stretnete s rozdielnymi položkami v menu multimediálneho systému. Tie obsahujú dojazd či potenciálny priestor na zlepšenie spotreby. Najzásadnejšou zmenou prešiel digitálny prístrojový štít ktorého otáčkomer bol rozseknutý na polovicu a delí sa o “budík” s ukazovateľom využitia elektrickej energie.

Nabíjanie batérie s použiteľnou kapacitou 10,4 kWh vám z klasickej domácej zásuvky potrvá 5 hodín, no z nástennej nabíjačky trvá len 3,5 hodiny, za čo získate čisto elektrický dojazd 62 kilometrov podľa metodiky WLTP.

Prvý dojem

Čiže som sa po prvýkrát pohol z miesta v Škode Superb bez zapnutého spaľovacieho motora. Do rýchlosti okolo 15 km/h evidujete generovaný zvuk E-noise, ktorý má signalizovať chodcom a cyklistom prichádzajúce auto. Dôležitou informáciou však zostáva to, že nie je rušivý.

Kufor sa mierne scvrkol z dôvodu umiestnenia batérií pod jeho podlahou. Z pôvodných 625 litrov v benzínovej verzii spadol objem na 485 litrov vo verzii liftback a zo 660 na 510 vo verzii kombi.

Odozva na plyn je vďaka elektromotoru priam telepatická a verne kopíruje polohu akcelerátora. Pod plným plynom má pohon citeľne na vrch v porovnaní s najsilnejšími naftovými dvojlitrami v ponuke pre Superb. Odozvou na plyn dokonca prekonáva preplňovaný motor, ktorý “od prírody trpí” miernym omeškaním na odozvu. V reálnom mestskom a medzimestskom cykle “zhltol” Superb okolo 3,8 litra na 100 km.

Jazdili sme však v okolí Haagu, kde nie sú kopce a na palube bola plne nabitá batéria. Superb iV vám teda ponúkne trojicu áut v jednom. Elektromobil, o ktorý musíte mať záujem a odvďačí sa vám bezemisnou jazdou, hybrid so solídnym výkonom a klasické auto, pri ktorom sa nemusíte trápiť s dojazdom, dostupnosťou nabíjačiek či správneho paliva.

Nečakaný trhák

Najlacnejší elektromobil na našom trhu zažíva absolútny ošiaľ kvôli dotačnému programu vlády SR. V Devínskej Novej Vsi vyrábaná lokálne bezemisná “škodovka” disponuje elektromotorom s výkonom 61 kW/82 koní a maximálnym krútiacim momentom 212 Nm, ktorý poháňa prednú nápravu.

Použiteľná kapacita 168-článkovej batérie je na úrovni 32,3 kWh a autu dodáva 252-kilometrový dojazd meraný v náročnejšom cykle WLTP. Maximálna rýchlosť CITIGO iV je 130 km/h v režime Normal. Prepnutím do módu “Eco” klesne výkon motora na 50 kW/68 koní, maximálny krútiaci moment na 167 Nm a šprint na aktuálne maximálnu rýchlosť 100 km/h potrvá 14,3 sekundy.

V režime Eco+ klesá maximálka o ďalších 5 km/h, výkon o 10 kW/13 koní a nemáte k dispozícii klimatizáciu.
CITIGO iV ponúkne rýchlonabíjanie pomocou kombinovaného konektora CCS. Maximálny výkon nabíjania je na úrovni 40 kW a doba potrebná k nabitiu 80% kapacity batérie potrvá rovnú hodinu.

Objem batožinového priestoru je pomerne slušný. Ponúkne až 250 litrov a dvojpodlažnú konfiguráciu.

Z nástennej nabíjačky, takzvaného wallboxu, s výkonom 7,2 kW je 80% batérie nabitých za 4 a štvrť hodiny. Z domácej zásuvky s výkonom 2,3 kW vám to potrvá 12 hodín a 43 minút.

Prvý dojem

Škoda CITIGO iV bude pre mnohých Slovákov vstupnou bránou do sveta elektromobility. Preto sa budem v tomto článku venovať úplným základom. Prístrojová doska je jednoduchá a vychádza z modelu so spaľovacím motorom.

Na mieste otáčkomera však nájdete percentuálnu stupnicu využitia energie a v budíku stavu palivovej nádrže má CITIGO iV ukazovateľ stavu batérie. K dispozícii bude len v 5-dverovej verzii a ja s výškou 185 centimetrov sa za seba posadím len tak akurát.

Za vodiča s výškou 185 centimetrov sa vopchá jeden rovnako vysoký človek s rezervou asi troch centimetrov. Nie však na dlhé trasy.

Z auta je dobrý výhľad a spracovanie povrchov v interiéri zodpovedá cene. Obloženie dverí je teda kovové v kombinácii s tvrdým plastom. CITIGO iV má jednostupňovú prevodovku a 5-stupňovú rekuperáciu, ktorá vám dovoľuje dobíjať batériu počas jazdy.

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 12,3 sekundy síce neznie impozantne, no rozbeh z 0 na 60 km/h nie len že pocítite, ale bude vás dokonca baviť. Osobne si však myslím, že nabitie 80% kapacity pri 40 kW nabíjacom výkone je relatívne dlhá doba.

Škoda CITIGOe iV využíva jednostupňovú prevodovku. Viac stupňov elektrický motor jednoducho nepotrebuje.

Pri reálnom dojazde okolo 250 km a dennom nájazde do 50 kilometrov však nabíjate auto len raz týždenne. Zatiaľ to však nesmie byť vaše jediné auto. Dotácia vo výške 8 000 eur však tento fakt veľmi rázne ohýba.