PRVÁ JAZDA: Renault Megane RS | Začiatok novej éry

1913
" "

Tak a je to tu. Konečne sme sa posadili za volant dlho očakávaného nástupcu kráľa hot hatchov. Udrží si žezlo a korunu?

Slovenský importér zorganizoval pre novinárov také malé zoznámenie sa s novým Meganom RS na Slovakiaringu ešte predtým, ako ho dostaneme na redakčný test. Bolo to asi ako keď nepríde baba na rande sama, ale pre istotu s rodičmi. Veľa sme síce nezistili, ale čo-to sme sa dozvedeli.

Zmena koncepcie

Z jedného z najelegantnejších trojdverákov v segmente C, ktorý dosť pripomínal kupé, spravili obyčajný hatchback. Áno, Renaulťáci nám síce ukázali kopec grafov, ktoré dokazujú, že o trojdverové autá už nie je záujem, resp. ako veľmi narástol dopyt po rýchlych päťdverových hatchbackoch. Ja im to neberiem. Možno bude Megane RS s päťdverovou karosériou ešte úspešnejší, ale ten predošlý som mal, aspoň ja, veľmi rád. Jedno im však musím nechať – verzia RS je podstatne širšia ako štandardné modely. Rozchod kolies narástol vzadu o 45 mm a vpredu až o 60 mm, presne tak, ako sa na pravé RS-ko patrí.

Menší motor

Áno, nový Megane RS má síce menší motor (1,8 litra oproti dvom litrom), ale je výkonnejší. Už základná verzia s výkonom 280 koní a krútiacim momentom 390 Nm je silnejšia ako najsilnejšia verzia predošlého modelu. Po tejto stránke by to teda malo byť v poriadku. Praktickou informáciou je tiež to, že okrem najnovších technológií z motoršportu má motor reťazový rozvod a o 8% nižšiu spotrebu ako predchodca.

Dve prevodovky, dva podvozky

Dnešný trend je taký, že ľuďom sa radiť nechce alebo to nevedia a prevláda názor, že s kvalitnou automatickou prevodovkou bude rovnaké auto rýchlejšie ako s manuálom. Otázne však je, či potrebujeme naháňať tie desatiny sekundy. Ja skôr zastávam názor, že šoférovanie takéhoto auta si treba užiť, a preto potrebuje jednoznačne manuál. Bál som sa, že to Renault spraví ako v prípade Clia a ponúkne iba automat. Pri Megane si našťastie môžete vybrať – šesťstupňový manuál alebo šesťstupňová dvojspojka.

Ako to už býva pri Megane RS zvykom, k dispozícii je štandardný podvozok „Sport“ a športovejšie ladený podvozok s označením Cup. Iba verzia Cup je vybavená samosvorným diferenciálom, čiže to je tá, ktorú potrebujete. Renault použil nový samosvor Torsen, ktorý má pri spomaľovaní nižšiu svornosť (25% oproti 30%) a naopak vyššiu svornosť pri zrýchľovaní (45% oproti 38% u predchodcu). Navyše, tlmiče verzie Cup sú o 10% tvrdšie. Ďalšou novinkou sú hydraulické dorazy tlmičov (pri obidvoch verziách podvozka) a o 15 mm väčšie brzdy (vpredu majú kotúče priemer 355 mm). Verzia Cup môže mať za príplatok bimateriálové kotúče (hliník – oceľ), ktoré znižujú hmotnosť o 1,8 kg na jedno koleso a zlepšujú chladenie.

Eso v rukáve

Nový Megane RS prichádza v dobe, kedy je konkurencia v tejto triede veľmi silná. Keďže predošlý model patril medzi to najlepšie v danej kategórii, Renault má, celkom logicky, aj s novým modelom veľké ambície. Odkedy však do hry vstúpila Honda so svojím turbomotorom v Civicu, nemal to Megane ľahké. Nová generácia má však jedno eso v rukáve. Megane síce nie je najvýkonnejší, ale má niečo, čo nikto iný nie – natáčanie zadných kolies.

Prvé dojmy

Nebudem sa tu hrať na jazdeckého guru, pretože za tie dve „ostré“ kolá na Slovakiaringu, kedy som išiel za „safety car-om“ (Clio RS) som toho veľa nezistil. Neviem kto to Clio šoféroval (zrejme nejaký profík), ale s Meganom som mu stíhal aj s mojimi amatérskymi jazdeckými schopnosťami s prstom v nose. Nemôžem povedať, že by sme šli pomaly, ale podvozkovo Megane nemal absolútne žiadny problém držať sa Clia a na výjazdoch zo zákrut som plyn nemohol poriadne podržať, pretože by som to Clio pred sebou trochu potlačil. Najviac zvedavý som však bol na natáčanie zadných kolies a môžem povedať, že funguje výborne. Bál som sa, či kvôli nemu nebude zadná náprava neistá, ale zatiaľ sa zdá, že nie je. Navyše si Megane ponechal svoju charakteristickú črtu – hravý zadok pri ubratí v zákrute, z čoho som nadšený. Zatiaľ teda palec hore, viac sa dozvieme v redakčnom teste.