PRVÁ JAZDA – Mazda 3 | Renesancia

426

Mazda sa bije s konvenciami a euronormami s takým oduševnením, až to ľudom imponuje. Nová Mazda 3 však začína pre značku novú epochu a akési znovuzrodenie. Aj vo svete plnom SUV má nová „trojka“ čo povedať. No, typicky nekonvenčným a sexy jazykom.

Ak by sme mali nájsť na trhu auto, ktoré vyčnieva svojím prístupom z davu, určite zamierime do Mazdy. Kým všetci vybavujú zadné nápravy svojich modelov zavesením typu multi-link, v Hirošime plávajú proti prúdu s tuhou nápravou.

Všetci vymýšľajú zložité dizajnérske štruktúry, no Japonci si vystačia len s jedinou líniou. Siedma generácia hatchbacku nás v mnohom prekvapila.

Jediná

Predstavitelia značky nám tvrdia, že dizajn „trojky“ bol extrémne zjednodušený a ešte viac priblížený domovskej kultúre Mazdy. No rozdiel od predchádzajúcej generácie, ktorú tvorili dve línie tiahnuce sa naprieč profilom auta, má byť novinka tvorená len jednou jedinou.

Toto sme už myslím pár krát na prezentáciách počuli. Zadívali sme sa na auto, dali si ďalšiu „jednohubku“ a pokračovali v úctivom počúvaní „kravaťáka“, ktorý dostal za cieľ predať nám nové auto. Keď sa však prejdete vlastnou dlaňou po karosérii tohto auta, nájdete len skutočne nutné minimum ostrých zlomov.

Samozrejme, nie je to vajce s dokonale hladkým povrchom, no ďaleko od neho nemá. V prevedení hatchback sa taktiež pripravte na čiernu mriežku chladiča, ktorá bude jeho poznávacím znamením. Sedan má byť pre elegánov, hatchback pre športovejšie naladené povahy.

Minimalizmus

Po nasadnutí za volant máte pocit, akoby bol interiér a exteriér kreslený v rovnaký deň a rovnakým človekom. Ešte pár rokov dozadu patril podobný dizajn do teritória odvážnych konceptov. Na rozdiel od množstva značiek sa Mazda popasovala s výzvou, ako zjednodušiť interiér auta a zároveň z neho nespraviť zbierku príkladov z jadrovej fyziky pri zmene teploty v kabíne.

Osobne si myslím, že prístup Mazdy sa bude množstvu ľudí páčiť. Displej s uhlopriečkou 8,8 palca dostanete už v základnej výbave, no z bezpečnostných dôvodov nie je dotykový. Značka sa zamerala na ľudí dnešnej doby, ktorí sú permanentne unavení a za volantom ignorantskí a nesústredení.

Iní jednoducho nebudeme a práve z tohto dôvodu sa značka usilovala o to, aby sme aj v prípade zlého počasia či stresov neboli za volantom rozptyľovaní tonami tlačidiel, dotykových plôch či zložitými procedúrami. No a tento prístup zosobášila s jednoduchosťou japonského dizajnu. To isté sa týka bezpečnostných systémov.

Nebudem tu vymenúvať sériu skratiek, ktoré vás majú udržať na ceste v zdraví a bez nehôd. Spomeniem však jednu funkciu, ktorá hovorí za všetko. Systém pre sledovanie únavy vodiča sleduje okrem bežných parametrov akými sú vaše reakcie na plyn, brzdu, či jazdu v pruhu aj pohyby vašich očí.

Dvojica kamier umiestnených pri displeji multimediálneho systému sleduje 20 minút po štarte auta, či sa vám nezatvárajú oči a či vaše žmurkanie nenasvedčuje, že ste zavesený na displeji telefónu, alebo dostávate mikrospánok.

Pokiaľ tomu tak je, systémy sú pripravené šliapnuť na brzdu v situáciách, kedy môže dôjsť k nehode, aj keď len hypoteticky. Auto však tieto informácie spracováva a priebežne maže len pre vlastné potreby a neposiela ich do poisťovne či priamo do fabriky.

Prvé dojmy

Nová Mazda 3 má vylepšenú torznú tuhosť karosérie ako v priečnom, tak ja v pozdĺžnom smere. Najväčším prekvapením sa však stala tuhá zadná náprava, ktorá sa stáva v modeloch tejto cenovej kategórie skutočnou raritou.

Značka sa prezentuje odhodlaním ulahodiť tým z nás, ktorí radi šoférujeme a konštrukcia s týmto tvrdením mi akosi nekorešponduje. V Mazde sa však stal zázrak a nová „trojka“ jazdí ukážkovo aj na slovenských cestách. Väčšinu prvých jázd zvykneme absolvovať v Španielsku či Nemecku a nemusíme sa baviť kvalite ciest v týchto krajinách.

Do rúk sa nám teda dostalo nové auto, ktoré sa Mazda nebála prezentovať na lokálom trhu po prvý krát a vôbec nesklamala. Pedále sú rozvrhnuté vynikajúco a intuitívne. Áno, čítate dobre, aj s pedálmi to dokážu značky „pohnojiť“, no v tomto prípade sa nie je čoho obávať. Šesťstupňová manuálna prevodovka má krátku radiacu páku a rýchle dráhy.

Automatická prevodovka s meničom krútiaceho momentu spĺňa ako nároky na komfort, tak na rýchlu jazdu. No a v krátkosti k motorizáciám. Naftová verzia s označením Skyactiv-D116 produkuje relatívne nízky výkon, no musím pochváliť jej kultivovaný prejav. Motorizácia s ktorou som si novú Mazdu 3 skutočne užíval, má označenie Skyactiv-G122. Ide o 2,0-litrový benzínový štvorvalec spolupracujúci s mild-hybridným systém.

Ten dodáva pohonnému systému v nízkych a stredných otáčkach šťavnatú porciu krútiaceho momentu. Pôsobí lineárne a predvídateľne. Mazda sa vyhla turbodúchadlu či maloobjemovým trojvalcom práve týmto spôsobom. To musím ako fanúšik áut oceniť. Pokiaľ by vás však zaujímal revolučný motor Skyactiv-X, musím vám oznámiť, že bude k dispozícii až od septembra tohto roku.

 SKYACTIV-G122SKYACTIV-D116SKYACTIV-X181*
PalivoBenzínNaftaBenzín
Objem (cm3)1 99817591998
Výkon (kW/k - ot.)90/122 - 600085/116 - 4000-
Max. krútiaci moment (Nm/ot.)213/4000270/1600-2600-
Objem pal. nádrže (l)515151
Prevodovky6M/6A6M/6A-

*revolučný motor SKYACTIV-X181 bude k dispozícii až v septembri

Rozmery

Dĺžka – 4660 mm
Šírka – 1795 mm
Výška – 1440 mm
Rázvor kolies – 2725 mm
Objem kufra – 450 l

Ceny

SKYACTIV-G122 od 19 990€
SKYACTIV-D116 od 22 090€
SKYACTIV-X181 od 23 190€