Prvá jazda: Hyundai Kona | Trendový výkričník

709

Hyundai Kona je evidentným výplodom chtivého trhu bažiaceho po malých SUV a odvahy kórejskej značky. Má zaujať mladých, no rozhodne zaujme aj staršie generácie.

Hyundai privádza na svet svoje malé SUV Kona. Excentrickú novinku čaká nemilosrdný boj o priazeň publika, zvlášť v jeho extrémne dynamickom segmente. Počet priamych a nepriamych konkurentov v rámci segmentu pomaly atakuje druhú desiatku. Treba dodať, že v danom segmente sa osvedčuje svojskosť a odvaha. Kona dokazuje, že dnes po výstrednosť netreba chodiť ďaleko. Je však nutné, aby išla výstrednosť ruka v ruke s praktickými riešeniami.

Kona s viacprvkovou zadnou nápravou je prekvapivo schopným autom v zákrutách.

Pre mladých? Pre všetkých!

Hyundai, a v podstate aj každý zástupca segmentu B-SUV, sa snaží osloviť mladých ľudí. Praktické riešenia a živé farby však nie sú výhradnou doménou mladej generácie. Každému je jasné, že vkrádanie sa na koncerty a nočné výlety, ktorými sú reklamné videá a materiály ku Kone posiate, nie sú doménou staršej generácie.

Doporučujeme: Test Hyundai i30 kombi | Úsporná klasika

Je však ťažké spraviť návštevu záhradky či bežnú mestskú rutinu pre publikum vzrušujúcou. Kona je vysoká, praktická a minimálne zvonku pekne uletená. Čítajte teda ďalej, nech váš vek je akýkoľvek.

Prekvapivo konzervatívne vnútro

Človek by čakal, že bude excentrickému exteriéru sekundovať rovnako výrazný interiér. S výnimkou farebných prvkov vo farbe karosérie, pôsobí interiér Kony relatívne povedome a zdržanlivo. Z hľadiska kvality materiálov a spracovania ide o príjemný a uspokojivý interiér. Všetky ovládacie prvky sú vyhotovené z príjemných plastov. Najvyšším výbavám kraľuje audio od high-endovej značky Krell a osempalcový displej multimediálneho systému. Hyundai mu ponechal fyzické tlačidlá, dá sa dobre ovládať aj bez zásadného rozptyľovania od jazdy.

Uletenému exteriéru sekunduje vskutku umiernený interiér.

Pochopiteľné kombinácie pohonov

Dnes je skutočne bežným fenoménom, že sa na vás z ponuky vyrúti SUV bez pohonu všetkých štyroch kolies. Obzvlášť, pokiaľ ide o menšie modely. Hyundai Kona bude taktiež k dispozícii s pohonom prednej nápravy, no len v prípade najslabších motorizácií. „Predokolky“ budú k dispozícii v kombinácii s trojvalcovým benzínovým motorom 1.0 T-GDI. Konkrétne tejto motorizácii sekunduje výhradne 6-stupňová manuálna prevodovka. To isté platí aj pre slabšie z dvoch chystaných prevedení naftových motorov 1.6 CRDi. Naftové motorizácie majú doplniť ponuku pohonov v priebehu prvého roku od uvedenia na trh. Najsilnejšiu motorizáciu poháňa benzín a produkuje 130 kW/177koní. Kombinuje sa výhradne so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou 7DCT a pohonom všetkých kolies.

Verzia 1.0 benzín 120 k  1.6 benzín 177 k 1.6 diesel 115 k 1.6 diesel 136 k
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: 88 (120)/6000 130 (177)/5500 85 (115)/* 133 (180)/*
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: 172/1500-4000 265/1500-4500
Max. rýchlosť [km/h] 181 205
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: 12 7,9
Kombinovaná spotreba [l/100 km] 5,2 6,7
Hmotnosť [kg] 1233-1350 1401-1496

 

Prvé dojmy

Prvé prevedenie, ktoré sa mi dostalo do rúk, bola kombinácia benzínového trojvalca so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies. Toto prevedenie by malo na našom trhu tvoriť paradoxne menšinový podiel predajov. Motor 1.0 T-GDi sa prejavuje výrazným nárastom krútiaceho momentu od 1 500 ot./min. a príjemnou dynamikou. Diaľničné tempo a zrýchlenie zvláda bez problémov. Pri vyšších otáčkach však motor stráca dych. Slabšie prevedenie disponuje len polonezávislou zadnou nápravou. Jazdné schopnosti a komfort sú síce v prípade základnej motorizácie dobré a na výkon a dynamiku malého „litra“ absolútne postačujú. Silnejšia verzia však prichádza s viacprvkovou zadnou nápravou.

Sklopením sedadiel ponúkne batožinový priestor objem 1 143 litrov.

Presadnutím do verzie s dvojspojkovou prevodovkou, výkonnejším motorom a viacprvkovou zadnou nápravou, vodič pocíti zásadnú zmenu. Výkonový rozdiel 57 koní spraví zo silnejšej Kony celkom slušnú raketu. Na diaľnici bez problémov bojuje so silnejšou konkurenciou v rýchlom pruhu a v meste prekypuje dobre kontrolovaným prebytkom výkonu.

Doporučujeme: TEST Hyundai Ioniq | Ticho lieči

Najväčším prekvapením najsilnejšieho prevedenia SUV Hyundai Kona sú rozhodne jazdné prejavy na kľukatých horských cestách a v ľahkom teréne. Ten je v „plnej poľnej“ s najsilnejším motorom, pohonom 4×4 a s dvojspojkovou prevodovkou, skutočne reálnym cieľom. Blato, ľahké previsy a zmiešaný kamenistý podklad nerobil Kone v daždivom lese žiadne problémy. Práve prevedenie s motorom 1.6 T-GDi má byť najžiadanejšou konfiguráciou na našom trhu.

Ceny

Základná motorizácia 1.0 T-GDi v základnej výbave CLASSIC, bude k dispozícii za 14 490 €. Pokiaľ vaše srdce zapiští po najdostupnejšej štvorkolke, pripravte si 19 990 €. K nej však dostávate štvorvalec 1.6 T-GDi s výkonom 177 koní. Na vrcholné prevedenie 1,6 T-GDi STYLE bude váš účet ľahší o 24 490 €. V priebehu budúceho roka pripravuje Hyundai dve naftové motorizácie, verziu Plug-In hybrid a plne elektrickú verziu. Ich oficiálny dátum vstupu na náš trh je však ešte neznámy.