PRVÁ JAZDA Hyundai IONIQ 5 | Keď zabudneš na fyziku a nenecháš sa obmedzovať

2232
Zdroj: Redakcia

Čisto elektrický Hyundai IONIQ 5 je reštartom série IONIQ. Predstavuje stelesnenie inovácie a udržateľnosti. Ako ale jazdí?

Elektromobil Hyundai IONIQ 5 je absolútnou novinkou. Predstavili ho len v tomto roku na konci februára. Byť novinkou však často nestačí. Mnohé nové autá brázdia ulice nepovšimnuté. Nový IONIQ 5 do tejto kategórie nepatrí. Je absolútny magnet na pohľady. Teda elektromagnet.

Do veľkej miery za to môže jeho zovňajšok. Línie, ktoré dizajnéri automobilky zvolili, sú poriadne uletené, a pritom sa stále držia pri zemi. Už ste počuli o modeli Pony? Lebo z neho IONIQ 5 vychádza. Hyundai Pony bolo prvým sériovým autom kórejskej značky. Od jeho predstavenia ubehlo už už 47 rokov a vychádzalo z dizajnérskeho pera populárneho Giorgetta Giugiara. Ten má na svedomí ikony ako Ferrari 250 GT Berlinetta, DeLorean či Volkswagen Golf prvej generácie.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Prvý na novej platforme

Nový IONIQ 5 postavili na čerstvo upečenej platforme E-GMP. IONIQ je pritom prvým autom s touto platformou. Druhým je KIA EV6, ktorú koncern predstavil o mesiac neskôr. Platforma je určená pre elektromobily, čo v praxi znamená maximum priestoru v kabíne a kolesá uložené takmer v rohoch karosérie.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Predná maska kombinuje jednoduchosť a “digitálnosť.” Predné aj zadné obrysové svetlá v tvare písmena O sú zložené z hranatých LED komponentov, ktoré vytvárajú dojem pixelov. Pri bližšom pohľade je vidno, ktoré pixely sú “živé” a ktoré sú len na dizajn. Stretávacie svetlomety sú ukryté uprostred obrysového svietenia a v momente, keď ich uvidíte prvýkrát, vašou jedinou reakciou bude “wau”! Pozerať sa na svetelný podpis IONIQU 5 je estetickým zážitkom. Auto vďaka nemu vzbudzuje rešpekt, no zároveň nepôsobí agresívne.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Na čele auta nájdete minimum záhybov, previsov či medzier medzi jednotlivými prvkami karosérie. Príkladom je predná kapota, ktorá zasahuje takmer do blatníkov nad kolesami. A čiastočne plní ich dizajnovú úlohu. Rovnaký minimalizmus sme našli aj na boku auta. Bok je rozdelený diagonálne na polovicu, a i keď máme klasické spätné zrkadlá, kľučky sú zapustené priamo do panelu dverí a vysúvajú sa len v prípade potreby. Zadným dverám dominuje nápis IONIQ 5 namiesto loga Hyundai, ktoré hrá len druhé husle. Z auta máme dojem, že sa automobilka snaží výrazne oddeliť IONIQ od bežných modelov Hyundai.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

V interiéri tomu nie je inak. Na dizajnovom dvojramennom volante sa nachádzajú namiesto loga značky štyri štvorčeky. Volant je výškovo nastaviteľný a veľmi dobre padne do ruky. Z futuristickej palubnej dosky vytŕčajú dva 12-palcové displeje. Jeden plní funkciu prístrojového panela a druhý displeja multimédií. Obe obrazovky poskytujú perfektné rozlíšenie a hladké animácie jednotlivých zobrazení. Pred vodičom sa nachádza aj HUD, ktorý Hyundai ponúka ako displej rozšírenej reality. Premieta sa priamo na sklo, no ja ho považujem skôr za o stupeň lepší klasický HUD s niekoľkými animovanými prvkami.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Interiér limuzíny

Vďaka novej platforme ponúka IONIQ 5 rázvor až tri metre. To je viac, ako má akýkoľvek iný model Hyundai dostupný na Slovensku. Viac mala iba vlajková loď Genesis. Keď už sme pri vlajkových lodiach, nad Superbom vyhráva v rázvore o celých 15 centimetrov a nad Audi A8 o zanedbateľné 2 milimetre. Ale vyhráva!

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Vyhráva aj v priestrannosti, a to vďaka batériám uloženým v podlahe. Konštruktéri tak pri navrhovaní interiéru neboli viazaní žiadnymi obmedzeniami. Vznikol tak napríklad voľne posúvateľný prvok medzi sedačkami vodiča a spolujazdca. Funguje súčasne ako lakťová opierka, odkladacia plocha a nabíjacie stredisko pre nabíjanie cez USB, ale aj bezdrôtovo. Pod palubnou doskou si takmer bez obmedzenia môžete prekladať nohy zo strany vodiča na stranu spolujazdca. Zavadzajú len pedále a malá odkladacia polička v strede. Sedenie vzadu dokáže bez problémov konkurovať aj veľkým autám. Navyše v sedadlách v druhom rade nájdeme aj klasickú zásuvku schopnú zvládnuť až do 250 voltov.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Batožinový priestor už trochu elektromobilite ustúpiť musel. Tam, kde bežne býva dvojité dno kufra, sa teraz nachádza elektromotor. Priestor 527 litrov je však stále dosť veľký na to, aby ste odniesli pokojne aj celú rodinu na dovolenku. A to nie je všetko. Malý batožinový priestor sa nachádza aj pod kapotou. V prípade štvorkolky poskytne 24 litrov a v prípade zadokolky až 57 litrov navyše.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Kone, ktoré neerdžia

Po zasadnutí za volant a naštartovaní sa pocit luxusu umocnil. Sedadlo ma nežne pritlačilo bližšie k volantu a prístrojová doska ohlásila, že môžem zvoliť smer jazdy. I keď sme mali pod kapotou 305 koní, nebolo počuť žiaden rev osemvalca, iba cvrlikanie cikády a šušťanie stromov z ambientnej relaxačnej hudby, ktorú auto samo ponúklo.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Na výber som dostal z troch režimov jazdy, ktoré sa ovládajú tlačidlom na volante ako v nejakom športiaku. Tými sú tradične Eco, Normal a Sport. Rozdiely medzi režimami sú asi také ako medzi životnou úrovňou v Luxembursku a Kongu. Režim Eco je orientovaný absolútne na spotrebu. Auto je pokojné a zdržanlivé. V režime Sport sa ale citlivosť plynového pedála zmení na nepoznanie a 305 koní sa rozcvála prakticky ihneď. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za tabuľkových 5,2 sekundy znie nielen rýchlo, ale aj je sakramentsky rýchle.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Veľmi ma potešilo aj nastavenie podvozku a musím povedať, že už sa neviem dočkať celotýždenného redakčného testu. Auto sme počas prvej jazdy nedostali na jeho limity, ale sedenie v zákrutách a brzdenie počas dynamickej jazdy vôbec neprezrádzalo, že auto má pohotovostnú hmotnosť viac ako 2 tony. Práve táto tvrdohlavosť IONIQU večne zatĺkať a nepriznať si, že so svojou hmotnosťou by sa mal viac krotiť, vyzerá, akoby konštruktéri podplatili Fyziku, aby sa v zákrutách nepozerala.

Nabíjanie už neobmedzuje

No a nabíjanie? Hyundai IONIQ 5 podporuje nabíjanie s napätím až 800 voltov. Ide o úroveň, ktorou sa donedávna pýšili skôr super luxusné značky ako Porsche. No už aj Hyundai dokážete nabiť z 10 na 80 % za menej ako 18 minút. A za 5 minút prejdete ďalších 100 kilometrov. Odradiť vás môže už len cena. Za najvyššiu výbavu Premium, s akou sme jazdili my, zaplatíte okolo 55-tisíc eur. Nie je to málo. Za auto týchto kvalít však nezaplatíte menej, ani keby ste sa pozerali po spaľovacej alternatíve.

Technické údajeHyundai IONIQ 5 PREMIUM 4x4
Motor
Typ motora:2 elektromotory, synchrónne s permanentnými magnetmi
Najvyšší výkon [kW (k)]:225 (305)
Najvyšší krút. moment [Nm]:605
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:185
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:5,2
Kombinovaný dojazd [km, WLTP]430 - 460
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor vpredu / vzadu [l]:24 / 527
Kapacita batérie [kWh]72,6
Dĺžka [mm]:4635
Šírka [mm]:1890
Výška [mm]:1605
Rázvor [mm]:3000