Príbeh na piatok: Ako sa z Géčka stala legenda?

1355
Zdroj: Mercedes-Benz

Je známe, že Géčko odštartovalo svoju kariéru ako vojenské vozidlo, my sa však pozrieme na jeho históriu mimo bojiska.

Géčko. Asi málokto z automobilových nadšencov si pod  týmto pojmom predstaví niečo iné ako najznámejší offroad/SUV od Mercedesu, ktoré je tu s nami už od roku 1979. Vývoj Géčka sa začal písať už v roku 1972 a prvé plne funkčné prototypy boli hotové v roku 1974. Tieto spomínané prototypy boli nekompromisne testované napríklad na Sahare, ale aj za polárnym kruhom v Škandinávii. Prvá sériová generácia sa začala vyrábať v roku 1979 v meste Graz. A presne v tej istej továrni sa vyrába aj dodnes.

Zdroj: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz

Medzi prvými vážnymi  zákazníkmi bol aj Vatikán, ktorý si v roku 1980 nechal postaviť Papamobil na základoch z Géčka, tento unikátny kúsok sa momentálne nachádza v múzeu automobilky Mercedes-Benz v Stuttgarte. O dva roky neskôr sa dva kusy Géčka objavili na rely Dakar, v ktorej obhájili druhé a tretie miesto. O rok neskôr sa Mercedesu úspešne podarilo obhájiť prvé miesto vo svojej kategórii.

Papamobil Mercedes-Benz G230 s pápežom Jánom Pavlom II. pri návšteve Nemecka (1980).
Zdroj: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz 280GE na Rallye Dakar v roku 1983 (posádka- Jacky Ickx, Claude Brasseur)
Zdroj: Mercedes-Benz

Rok 1986 bol takisto veľmi úspešný a Mercedes dosiahol potešujúcu métu 50 000 vyrobených kusov počas piatich rokov. Významný technologický míľnik sa udial v roku 1990, kedy sa Géčko dočkalo pohonu všetkých kolies a systému ABS.

Zdroj: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz

Rok 1993 bol pre Géčko taktiež veľmi prelomový, práve v tých časoch dostalo názov G-Klasse (alebo Trieda G) a do ponuky pribudol aj osemvalec. Prvé Géčko vo verzií AMG (G55 AMG) uzrelo svetlo sveta v roku 1999, v týchto časoch šlo o najvýkonnejšie modelové označenie, o niekoľko rokov však pribudli aj označenia ako G63 AMG s V8 a G65 s V12.

Mercedes-Benz G 55 AMG
Zdroj: Mercedes-Benz

Aj napriek prísnemu dodržiavaniu tradicií a dizajnu  sa v histórii tejto legendy vyskytlo aj niekoľko unikátnych, ale aj bláznivých počinov, medzi ne patrí aj G500 4×4 2, G63 6×6, ultraluxusný Maybach G550 Landaulet za takmer 2 milióny dolárov a množstvo agresívnych beštií z dielne Brabusu, ako napríklad zlovestný Brabus 900 Rocket s výkonom 900 koní. 

 

Mercedes G patrí k autám, ktorému sa v budúcnosti nevyhne elektrifikácia, výsledkom týchto udalostí vznikol koncept s označením EQG, ktorý ponúka množstvo inovácií ako napríklad otočenie vozidla o 360 stupňov, ktoré poznáme už niekoľko desaťročí vďaka tankom a iným pásovým vozidlám, no vo svete automobilov je to novinka.

Zdroj: Mercedes Benz
Zdroj: Mercedes Benz

Text: Ondrej Račko