Pred 80 rokmi absolvovala Škoda Rapid veľkolepú cestu okolo sveta

639
" "

Cesta okolo sveta začala 25. apríla 1936 v Prahe. Vedúcim na 27 700 kilometrov dlhej expedícii s automobilom Škoda Rapid bol pražský podnikateľ Břetislav Jan Procházka (1897 – 1971). Úlohy navigátora a druhého vodiča sa zhostil Jindřich Kubias (1909 – 1967). Na tejto dobrodružnej výprave sa posádka spoliehala na mierne upravený automobil Škoda Rapis s chrbtovým rámom poháňaný štvorvalcovým motorom s objemom 1,4 litra a výkonom 23 kW (31 k). Všetky štyri kolesá boli nezávisle zavesené a automobil mal hydraulické brzdy. S takouto konštrukciou spoľahlivo zvládal aj terénne pasáže – vtedajšiu cestnú sieť často tvorili hlavne šotolinové trate. Cesta okolo sveta trvala celkom 97 dní, z čoho 53 dní zabrali presuny loďou či vybavovanie colných formalít. Čistý čas jazdy teda predstavoval 44 dní.

Procházka a Kubias po štarte v Československu pokračovali cez Nemecko, Poľsko, Litvu, Lotyšsko a Sovietsky zväz. Na trase z Moskvy do Baku v Azerbajdžane sa Škoda Rapid zastavila aj v ruskej Kaluge. V tamojšom závode značky Škoda dnes schádza z linky okrem iného aj aktuálny model Škoda Rapid.

Po lodnej preprave cez Kaspické more nasledoval presun Iránom, kde sa posádka dokonca dostala aj do pieskovej búrky. Oneskorenie, ktoré spôsobila, ich donútilo k tomu, aby trasu z pakistanskej Kvéty do Bombaja zvládli nonstop jazdou za tri dni a stihli tak trajekt na Srí Lanku. Po prejazde Malajziou a Singapurom viedla ďalšia plavba cez Hongkong a Šanghaj až do japonského Kóbe. Následne cez Honolulu dvojica doplávala do San Franciska. Potom Škoda Rapid dobyla „Big Apple“. 5 300 kilometrov dlhú jazdu do New Yorku absolvovala za 100 hodín a 55 minút, čím o viac ako deväť hodín prekonala doteraz platný rýchlostný rekord. Posledná etapa viedla z francúzskeho Cherbourgu cez Paríž a Norimberg späť do Prahy. Nielen na pomery roku 1936 išlo o úctyhodné výkony.

S automobilom Škoda Rapid 52 000 kilometrov naprieč Afrikou
V 30. rokoch boli diaľkové jazdy vo veľkej obľube. Už v roku 1934 absolvoval automobil Škoda Popular 15 000 kilometrov dlhú cestu z Prahy do Kalkaty. Legendárne boli aj jazdy Františka Alexandra Elstnera (1902 – 1974) a jeho manželky Evy. Od februára do mája 1936 prešla ich Škoda Popular s motorom 1,0 l SV s výkonom 16 kW (21 k) viac ako 25 000 kilometrov prevažne po území USA, Mexika a Španielska. O dva roky neskôr prešli manželia v automobile Škoda Popular 1100 OHV s výkonom 22 kW (30 k) iba za dvanásť dní približne 6 000 kilometrov naprieč Argentínou až do Buenos Aires.
V júni 1936 sa Stanislav Škulina (1908 – 1961) a jeho manželka Marie v limuzíne Škoda Rapid vydali na dvojročnú cestu po Afrike, dlhú celkom 52 000 kilometrov, ktorá viedla z Dakaru cez rovník až do Johannesburgu v Južnej Afrike. Po servisnej zastávke u miestneho zástupcu značky Škoda zamierili na Mys Dobrej nádeje a cez Egypt a Stredozemné more sa vrátili späť do Prahy, kam Škoda Rapid dorazila 18. mája 1938.

Uplynulo už 80 rokov od chvíle, kedy Škoda Rapid dokončila diaľkovú jazdu okolo sveta. Na 97-dňovej ceste (čistý čas jazdy predstavoval 44 dní) prešli cestovatelia Břetislav Jan Procházka a Jindřich Kubias v priemere 630 kilometrov denne.