Na vlne úspechov japonského automobilového priemyslu v 80. a 90. rokoch navrhla Toyota skutočné umelecký skvost na kolesách – športové auto Sera. Malé auto so siluetou kupé vynikalo takmer úplne presklenou kabínou a futuristickými – nahor vyklápacími dverami v tvare krídel.
Sera sa vyrábala v rokoch 1990 až 1995 a bola dostupná iba v Japonsku.
Športové auto s futuristickou karosériou
Štvormiestny športiak s takmer kompletne presklenou kabínou a vyklápacími dverami pripomínajúcimi motýlie krídla patrí medzi najzaujímavejšie autá značky Toyota – pripomína vesmírnu stíhačku zo vzdialenej galaxie. Malé trojdverové auto, konštrukčne príbuzné Toyote Starlet, dostalo meno spojené s budúcnosťou – sera znamená vo francúzštine „bude“.
A aj keď sa Toyota Sera predávala iba v Japonsku, čiže s volantom na pravej strane, a jej výroba bola obmedzená na približne 16 000 áut, niekoľko exemplárov možno nájsť aj v Európe a USA. Jeden z nich zelenej farby je aj ozdobou kolekcie výstavy v sídle Toyota Germany v Kolíne nad Rýnom.
Inšpirácia pre McLaren F1
Toyota Sera sa stala inšpiráciou pre mnohé neskôr vyrobené vozidlá. Auto je vernou interpretáciou konceptu AXV-II, ktorý potešil verejnosť na autosalóne v Tokiu v roku 1987. Hlavný inžinier Kaneko Mikio a dizajnér karosérie Yao Hiroyuki zaviedli do modelu Sera množstvo špičkových technológií a štýlových riešení, ktoré neskôr skopírovali iní výrobcovia.
Najznámejším príkladom je McLaren F1, ktorý dostal dvere v tvare motýlích krídel v štýle Toyota Sera. Za svoj úžasný dizajn získala Sera v roku 1991 ocenenie Car Design Award Torino-Piemonte. Zdvíhacie krídelká nielen výborne vyzerali, ale zároveň poskytovali ľahký prístup do športového interiéru a po otvorení zaberali navyše iba 43 cm, čo uľahčilo nastupovanie do auta na stiesnenom parkovisku.
Gordon Murray, šéfdizajnér legendárneho McLarenu F1, sám priznal, že sa pri navrhovaní najrýchlejšieho auta sveta v 90. rokoch inšpiroval malou športovou Toyotou.
Super ľahký dizajn
Napriek veľkým skleneným tabuliam siahajúcim až po strechu a plne presklenej zadnej rovine kabíny je Toyota Sera mimoriadne ľahká – vďaka inovatívnym konštrukčným technikám váži iba 890 kg. Auto je 3,86 m dlhé a 1,65 m široké a dosahuje výšku len 1,27 m, čo je približne výška priemerného prváka.
Pod kapotu sa dostal štvorvalcový 16-ventilový motor 1,5 twin-cam s výkonom 110 k, ktorý spájal športovú dynamiku so slušnou účinnosťou. Sera zaujala aj možnosťami výbavy, ktoré boli v tom čase pre malé športové autá novinkou. Išlo o audiosystém s digitálnym zvukovým procesorom a desiatimi reproduktormi, telefón s faxom a systém vzduchového filtra CleanAce, ktorý neutralizoval pach cigariet.
Ideálne auto pre časy prosperity
Nekompromisná povaha tohto vizionárskeho fastbacku odzrkadľovala rýchly ekonomický rast, s akým Japonsko vstúpilo do 90. rokov dvadsiateho storočia. Tempo prvej fázy objednávok Sera prekonalo všetky očakávania, pričom tri štvrtiny z celkového počtu zákazníkom dodali už do roku 1991.
Potom sa však japonská ekonomika dostala do krízy a Toyota Sera nedokázala využiť svoj potenciál napriek dvom následným výrobným fázam (1991 – 1992 a 1992 – 1995), ako aj tomu, že auto dostalo nové farby karosérie a novú bezpečnostnú výbavu, ako napríklad dodatočné vystuženie dverí na ochranu cestujúcich pri bočnom náraze. Svoj ikonický status si však Toyota Sera zachovala dodnes, k čomu prispela jej prítomnosť v konzolových hrách.
Nová generácia športovej Toyoty
Toyota sa v posledných rokoch vrátila k svojim najlepším tradíciám ako výrobca plnokrvných športových áut s radom GR (Gazoo Racing). Z troch aktuálne vyrábaných modelov – GR Yaris, GR Supra a GR86 je modelu Sera rozmermi najpodobnejší GR Yaris. Jeho charakter je však úplne iný – ide o hot-hatch GR-FOUR s pohonom všetkých štyroch kolies a výkonom 261 koní, ktorého 1,6-litrový preplňovaný motor je spojený so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou.
Konštrukcia motora využíva prvky odvodené priamo z motoršportu – turbodúchadlo s guľôčkovým ložiskom, koncovky výfuku s veľkým priemerom či piesty chladené olejom odspodu. Auto váži len 1 280 kg a spĺňa požiadavky Rally 2. Má presné riadenie, predný a zadný samosvorný diferenciál, športové odpruženie aj brzdy a kolesá, strechu z uhlíkových vlákien a predný a zadný spojler.
Takto sa najbližšie vieme dostať ku genetike Sery v Európe, no v Japonsku je v spolupráci s Daihatsu dostupný aj maličký kabriolet Copen GR Sport, ktorý meria len 3,4 m. Je poháňaný turbomotorom s výkonom 64 koní, spárovaným s manuálnou 5-stupňovou prevodovkou alebo CVT so 7 simulovanými prevodmi Super Active Shift. Auto sa môže pochváliť samosvorným diferenciálom, športovým podvozkom, kovanými kolesami BBS, sedadlami RECARO a koženým volantom MOMO. Ako kabriolet už Copen nemusí neutralizovať cigaretový dym, ale fax bohužiaľ nemá.