Obrovský 28,4-litrový štvorvalec naštartovali po prvýkrát po vyše 100 rokoch

732

Písal sa rok 1910, keď FIAT vytvoril monštrózny model S76 s nevídaným motorom. Mal v pláne s ním pokoriť vtedajší rýchlostný rekord 187 km/h, čo sa im neoficiálne aj podarilo.

V reči čísiel ide o štvorvalcový benzínový motor s rozvodmi DOHC a atmosferickým plnením. Jeho objem je brutálnych 28 353 kubických centimetrov! Dosahuje výkon pomerne chabých 290 koní pri 1 900 1/min, no jeho krútiaci moment je až 2 711 Nm. Stlačenú zmes vzduchu a paliva zapaľuje trojica sviečok v každom valci, chladenie zabezpečuje voda a zadné kolesá sú poháňané prostredníctvom 4-stupňovej prevodovky cez reťaz.

Voz ako taký je dlhý 3 750 mm, široký 1 300 mm a váži 1 650 kg. Neoficiálne s ním v roku 1911 Pietro Bordino dosiahol rekord s rýchlosťou 217 km/h. Celkovo vznikli len dve S76. Jedna sa dostala do rúk Duncana Pittawaya, ktorý ju so svojím tímom kompletne zrenovoval a vy sa môžete pozrieť, ako sa ju podarilo naštartovať po vyše 100 rokoch.

The Beast of Turin trailer from stefan marjoram on Vimeo.

Neskutočne objemný a mimoriadne starý štvorvalec vo FIATe S76 sa po viac než storočí prebral k životu.