Nový Peugeot 208 bude jazdiť aj na elektrinu

308

Druhá generácia Peugeotu 208 vraj ide proti prúdu svojim dizajnom, ktorý má prinášať radosť. Dôležitejšie je však to, že sa stane historicky prvým plne elektrickým modelom značky Peugeot.

Peugeot tvrdí, že nová „Dvestoosmička“ vyčnieva v segmente B svojím dizajnom, čo považuje za inováciu a odklon od „mainstreamu“. Do istej miery sa s týmto tvrdením nedá nesúhlasiť. Myslím si, že dizajn sa im celkom vydaril, no na druhej strane, Peugeot to robí už niekoľko desaťročí – dokáže človeka chytiť za srdce emotívnym dizajnom. Nie je to teda nič nové. Nedá sa povedať ani to, že by to nerobila aj konkurencia. Teda aspoň sa snaží, no Francúzom to vždy išlo akosi lepšie.

Nový Peugeot 208 je opäť dizajnová bomba. Neprekvapil nás zas až tak úplne, keďže používa dizajnové prvky, ktoré už boli použité na Peugeote 508, no rozhodne dizajnom zaboduje. Ja osobne som nepochopil tie čierne lemy okolo blatníkov. Myslel som si, že je to azda nejaká snaha o hru na SUV, ako to robí nový Citroën C3. Skrátka mi kazia dojem z inak nádherného auta. Nechcel som však zbytočne kritizovať. Predsa len som dizajn neštudoval, ale poznám človeka, ktorý áno. Nielen, že ho študoval, ale o ňom aj prednášal a v podstate ho dizajn živí.

„Je to niečo nové. Hľadajme v tom novom vášeň, nie logiku. Dnešná doba je o emóciách a tu je celkom silná nelogická emócia. Čierne lemy okolo blatníkov určite nemajú evokovať „off-road“. Je to celkom šťastný dizajnový prvok, ktorý rieši problém proporcie a zároveň chráni blatník a výrezy v ňom. Navyše to môže byť aj praktické, keďže v prípade poškodenia sa bude dať určite rýchlo a lacno vymeniť“, okomentoval dizajn nového Peugeotu 208 Maroš Schmidt, vedúci Slovenského múzea dizajnu.

Nová platforma

Druhá generácia Peugeotu 208 bude využívať úplne novú podvozkovú platformu s označením CMP. Táto nová platforma je vyhradená pre segmenty B a C, pričom dopĺňa existujúcu platformu EMP2. Na tejto platforme je zaujímavé hlavne to, že bez problémov umožní montáž či už spaľovacích motorov alebo elektromotora. Využívať ju bude aj nový Opel Corsa, ktorý bude taktiež k dispozícii aj ako elektromobil hneď od začiatku predaja.

Ešte viac ako dizajnom exteriéru šokoval Peugeot 208 kvalitou interiéru, ktorý akoby z oka vypadol vlajkovej lodi s označením 508.

Nová platforma má oproti doteraz používanej o 30 kg nižšiu hmotnosť a lepšiu aerodynamiku. Má hladký podvozok a využíva riadené prívody vzduchu. Nové nápravy sa môžu pochváliť zníženým mechanickým trením. Platforma CMP má taktiež vplyv na lepší akustický a tepelný komfort. Má svoj podiel aj na znížení vibrácií a umožnila zabudovať asistenčné systémy, ktoré sú pre tento segment revolučné.

Tri druhy pohonu

Na výber budú klasické spaľovacie motory: 1,2-litrový benzínový trojvalec s výkonom 75 koní (s päťstupňovou manuálnou prevodovkou), 100 koní (so šesťstupňovou manuálnou alebo osemstupňovou automatickou prevodovkou) alebo 130 koní (iba s osemstupňovým automatom) a 1,5-litrový naftový štvorvalec s výkonom 100 koní. Ten sa bude kombinovať so šesťstupňovou prevodovkou – štandardne s manuálnou, za príplatok s automatickou.

Skutočnou revolúciou je však elektrická verzia Peugeotu 208. Pri príležitosti uvedenia svojho prvého elektromobilu si dokonca Peugeot mierne pozmenil slogan: z MOTION & EMOTION sa stalo MOTION & e-MOTION. Peugeot e-208 bude mať elektromotor s výkonom 100 kW (136 k) a krútiacim momentom 260 Nm, čo z neho robí nateraz vrcholnú motorizáciu. Disciplínu 0-100 km/h zvláda elektrický Peugeot 208 za 8,1 sekundy, čo je celkom pekné číslo. Energiu mu dodáva batéria s kapacitou 50 kWh, čo by mu malo vystačiť až na 340 km podľa nového meracieho cyklu WLTP (podľa starého NEDC by to bolo až 450 km).

Na batériu sa vzťahuje záruka 8 rokov/160 000 km. Výrobca ručí, že kým nenastane jedna z týchto podmienok, kapacita batérie neklesne pod 70%. Pre úplnosť dodám, že na rýchlonabíjačke s príkonom 100 kW sa Peugeot e-208 dobije na 80% kapacity za pol hodiny. Z obyčajnej zásuvky to trvá 16 hodín, zatiaľ čo z „wallboxu“ je to nabité za 8 resp. 5 hodín a 15 min. (cez trojfázovú sieť). Nabíjanie sa bude dať odložiť na nastavený čas, prípadne ovládať a kontrolovať cez mobil pomocou špeciálnej aplikácie.