Nové emisné normy opäť spôsobia sériu zemetrasení. Zmeny sa prejavia rôzne. Podaktoré motory nahradia nástupcovia s vyšším objemom, podaktoré s nižším a zamávame zopár legendám.
Už na jeseň aktuálneho roku príde do platnosti emisná norma s názvom Euro 6c. Bude obsahovať niekoľko noviniek v oblasti merania emisií (metóda WLTP) a bude platiť pre všetky nové autá predávané v Európe. Aktualizovaná norma mala vstúpiť do platnosti až v roku 2020, no jej skorý príchod má do veľkej miery na svedomí séria podvodov z košatej kauzy „Dieselgate“.
Dostali automobilky ranu pod pás?
Nebavme sa v tomto prípade o tom, ktorá strana je tá lepšia, či horšia. Automobilky sú ozrutne veľké firmy, ktoré plánujú kroky a rozpočty na dlhé roky vopred. Tým pádom, že Európska únia urýchlila zavedenie takto extrémne rozsiahleho nariadenia o dva roky, podpísala ortieľ niekoľkým motorom a modelom.

Nová metodika merania (WLPT) je totiž na rozdiel od tej doposiaľ využívanej (NEDC) rádovo náročnejšia. Nové meranie bude prebiehať pri vyšších rýchlostiach a testované vozidlá prejdú väčšie vzdialenosti. V budúcom roku však príde tvrdá rana reality. Testované hodnoty vypúšťaných emisií budú porovnávané s hodnotami dosiahnutými v reálnej premávke.
Opustia nás legendárne modely
Najžiarivejším príkladom odchádzajúcej legendy je samozrejme Subaru WRX STI. Pokiaľ teda túžite po modrej strele do ľubovoľného počasia, poponáhľajte sa. V Európe sa budú posledné kusy vypredávať v priebehu roka 2019. Subaru nijakým spôsobom nekomentovalo prípadného nástupcu modelu v Európe. V Amerike sa im aj tak darí omnoho lepšie, než na „starom kontinente“.

Menší šok však prichádza v prípade BMW a to minimálne v jednom z dvoch prípadov. Najsilnejšie BMW radu 5 s označením M550i sa ešte ani nestihlo poriadne ohriať na trhu a už opúšťa európske katalógy. Motor V8 s objemom 4,4 litra bude totižto potrebovať k naplneniu nových emisných noriem obávaný filter pevných častíc. Model sa teda vráti do ponuky až vtedy, keď prebehne na jeho vyše 450 koňovom motore patričný „eco-tuning“.

Rozlúčime sa však aj s BMW M3. V tomto prípade ide síce o prekvapenie, no celkom jasne odôvodniteľné. Najmenší nabrúsený sedan z Mníchova totižto čaká medzigeneračná výmena a to už v roka 2020. Už koncom roka 2018 však spoznáme novú civilnú „trojku“. Značka teda vypredá to čo je na sklade a bude sa sústreďovať na príchod novej generácie. O odchode modelu M4 sme sa však nedozvedeli nič.
Motory sa scvrknú, ale aj narastú
Toto je asi najprekvapivejší fenomén spojený s nadchádzajúcimi zmenami. Na downsizing sme si pri zmenách emisných noriem už celkom zvykli. „Upsizing“, či medzigeneračné narastanie objemu motora prebehne v radoch niekoľkých značiek. V konečnom dôsledku však pribudne filter pevných častíc či pri benzínových, alebo naftových motorizáciách.

Značka Renault ako tvrdý zástanca downsizingu, prinesie paradoxne motory s vyšším objemom. Najmenší benzínový agregát 1.2 TCe dostal svojho zástupcu v podobe už aktuálneho motora 1.3 TCe. Vo väčších autách (napr. Talisman a Espace) vystrieda drobný diesel 1.6 dCi o jedno „deci“ väčšia jednotka 1.7 dCi so selektívnou katalytickou redukciou. Neprekvapivo končí svoje pôsobenie v radoch značky atmosférický motor 1.6 SCe a taktiež sa dočkáme širšej aplikácie motora 2.0 dCi (z SUV Talisman), naprieč ponukou značky.
…okej, bude to skôr ten downsizing
Na rozdiel od Renaultu však rovnako francúzsky Peugeot, plánuje svoje motory výhradne zmenšovať. Dôkazom toho je aj nový turbodiesel 1.5 BlueHDi, ktorý zastúpi odchádzajúcu jednotku 1.6 BlueHDi. Novinka má obsahovať diabolskú trojicu ekologických technológií v podobe katalyzátora, selektívnej katalytickej redukcie (SCR) a filtra pevných častích (FAP).

BMW to opäť poňalo svojsky a bude pridávať do menších motorov jedno turbo navyše. Aktuálne sa už nachádza v naftových motoroch 18d a 20d. Dynamické parametre majú pri motoroch zotrvať, no má sa zmeniť ich prejav a množstvo produkovaných emisií. BMW do budúcnosti počíta taktiež s aplikáciou vstrekovania AdBlue vo všetkých naftových modeloch.
Spomenúť aj japonské značky, kolega zajtra vyráža na prvé jazdy naftovej Hondy Civic desiatej generácie. Motor 1.6 i-DTEC má byť inovovanou verziou už známeho agregátu, použitého v predošlých modeloch výrobcu. Pribudlo prepracované turbo dúchadlo, ocelové piesty miesto hliníkových, solenoidové vstrekovanie pracujúce pri tlaku 1800 barov a ľahšiu hliníkovú hlavu valcov.