Keď si myslíte, že Rusi prežijú všetko, nezabudnite, že majú aj automobilky. A tie toho prežijú ešte viac! Nová Lada Niva sa po 22 rokoch svojej výroby konečne dočkala faceliftu, ktorý ju dostal do roku 2010. Z jej názvu zmizlo meno Chevrolet a zaradí sa pod to, čo my nazývame Nivou – model 4×4.
Toto je jedno z áut, ktoré prežije aj tlačené katalógy, svoju automobilku, jadrový výbuch alebo smrť posledného švába na planéte Zem.
Lada, Chevrolet, Lada
Ak vám toto vozidlo príde povedomé, bude to pravdepodobne tým, že svoju prednú časť zdanlivo ukradlo Toyote RAV4. Alebo je tu ešte aj druhá možnosť, a tou je, že ste jeho predchodcu, z ktorého priamo vychádza, už videli v nejakej drastickej kompilácií búračiek z ruských ciest. A to je celkom možné, pretože sa vyrába už 23 rokov!
Toto vozidlo teda vstúpilo na trh ešte v roku 1998 ako VAZ-2123 ako nástupca legendárnej hranatej Nivy, ktorú dnes v nomenklatúre automobilky poznáme ako model 4×4. Aj keď by množstvo internetových diskutérov podľa vzhľadu namietalo, že toto nie je “tá pravá Niva”, technicky sú pod kapotou úplne rovnaké. To bolo aj zadanie pre konštruktérov – zachovať terénne vlastnosti a techniku Nivy, len to celé obliecť do niečoho civilnejšieho.
V roku 2003 však do Lady vstúpil duch svätý americký koncern General Motors a model 2123 premenoval na Niva. Chevrolet Niva, pričom sa pod týmto názvom vyrábala donedávna, kým Chevrolet nepredal svoj 50% podiel naspäť Lade. Od júla tohto roka teda Lada predáva Nivu už so svojím znakom, no teraz je s novou prednou časťou, updatovaným interiérom a nemalou finančnou injekciou od materského koncernu Renault-Nissan, aj konkurencieshopná.
Niva Travel
Faceliftovaná Niva dostala prívlastok Travel a aj keď vpredu nezostal plast na plaste, pôvod v modeli 2123 je rozpoznateľný už na prvý pohľad. Aj napriek tomuto hendikepu ale nová Niva nevyzerá zle, práve naopak – vyšší pontón prednej časti jej sluší, mohutné oplastovanie príde v ruských tajgách tiež celkom vhod.
Na niektorých fotografiách z výroby prvého kusu môžeme viedieť dokonca aj verziu s cool šnorchlom, takže to zjavne s tým terénom bude myslené vážne. Ostatne, ak by sme aj mali mať tendenciu robiť si z Nivy srandu ako v Autách z pekla, jej terénne schopnosti spochybňovať nemôžeme ani v najmenšom, tam ukáže zadnú časť veľa známejším vozidlám. Ozaj, keď už sme pri tej zadnej časti, tá dostala taktiež nové svetlomety s Full-LED technológiou, úpravy sa ale dočkal aj jej nárazník.
Kde sa však neudiala prakticky žiadna zmena, tak to je motorový priestor Nivy. Pod kapotou by sme našli starý dobrý 1,7-litrový benzínový motor s 80 koňmi a 127 newtonmetrami krútiaceho momentu, ktoré sú prenášané na všetky štyri kolesá cez päťstupňovú manuálnu prevodovku. Maximálna rýchlosť Nivy sa pohybuje niekde pri hranici 140 kilometrov za hodinu a z nuly je na stovke za 19 sekúnd, čo je len o pár sekúnd dlhšie než čas, za ktorý sa stihlo rozpadnúť ZSSR.
Lacná zvonka, zvnútra, aj v cenníku
Ozaj, čo sa týka interiéru vozidla, veľa zmien sa tu neudialo. Je to stále sivé, oblé miesto pripomínajúce deväťdesiate roky ako kupónová privatizácia, betónová papuča alebo tenké zlaté priečky v plastových oknách. Podobne ako v mafii, aj tu sa však od deväťdesiatok udialo pár kozmetických zmien, medzi ktoré patrí napríklad veľká obrazovka farebného dotykového infotainmentu. No a to je všetko. Ale akože šak stačí.
Dá sa totiž rátať s tým, že táto Niva bude jedným z lacnejších modelov. Oficiálne ceny síce zatiaľ ešte nepoznáme, no terajšia generácia obľúbeného SUV sa predávala v Rusku za niečo okolo 8000 – 10 000 €. Vzhľadom na použitú techniku, množstvo materiálov a cenu pracovnej sily teda očakávame, že sa zabudlo na pasívnu bezpečnosť, lebo v Rusku je to ešte vždy možné. Nám je to jedno, cieľovke to nevadí. A vám?