Mercedes-Benz Triedy S W126 je 40-ročný obľúbenec medzi youngtimermi

4418

Mercedes-Benz Triedy S W126 oslavuje jubilejných 40 rokov od svojho predstavenia a v čase svojej premiéry priniesol na trh niekoľko revolučných noviniek. V súčasnosti sú sedany vyššej triedy, ako aj kupé tohto konštrukčného radu vyrobené od roku 1981 obľúbené youngtimery tejto značky.

V septembri 1979 značka Mercedes-Benz na výstave IAA vo Frankfurte predstavila novú generáciu sedanov vyššej triedy – Triedy S (konštrukčný rad 126).

Ich modelová paleta najprv zahŕňala sedem typov.

Nadčasová elegancia

Charakteristické dizajnové prvky novej Triedy S sa prejavujú takpovediac od pása nadol. Prvýkrát na osobnom motorovom vozidle značky Mercedes-Benz neboli použité klasické nárazníky, ale nárazníky s veľkými rozmermi a plastovým povrchom, ktoré sú plynulo integrované v spojleri predného a zadného nárazníka.

Vizuálne prepojenie spojlera predného a zadného nárazníka vytvárajú široké bočné ochranné lišty z plastu, ktoré sú umiestnené medzi výrezmi pre kolesá vo výške nárazníkov.

Široká paleta pohonov

Oba osemvalcové motory predchádzajúceho konštrukčného radu 116 boli nahradené dvomi prepracovanými agregátmi so zväčšeným zdvihovým objemom a kľukovou skriňou z ľahkého kovu. Motor s objemom 5,0 litra, ktorý nahradil 4,5-litrový agregát zo šedej liatiny, je už známy z modelu 450 SLC 5.0, 3,8-litrový motor z ľahkého kovu vznikol z verzie 3,5-litrového motora V8 s blokom zo šedej liatiny.

Nové motory V8 majú vyšší výkon a zároveň nižšiu hmotnosť. Umožňujú zlepšené jazdné výkony pri nižšej spotrebe benzínu. V ponuke bez zmeny ostali verzie 2,8-litrového šesťvalcového motora s karburátorom a so vstrekovaním paliva. Na export do USA bolo aj v prípade konštrukčného radu 126 v ponuke dieselové vyhotovenie. Verzia 300 SD Turbodiesel, podobne ako predchádzajúci model, ponúka 3,0-litrový päťvalcový motor s prepĺňaním, ktorého výkon je však zvýšený o 7,4 kW/10 k na 92 kW/125 k.

Najpozoruhodnejšou novinkou v palete motorov bol 5,6-litrový osemvalcový motor, ktorý bol vyvinutý z 5,0-litrového motora V8 predĺžením zdvihu a poskytoval výkon 200 kW/272 k. Na želanie bolo k dispozícii vyhotovenie s ešte vyšším kompresným pomerom, ktoré poskytovalo výkon 221 kW/300 k, avšak nebolo dostupné v kombinácii s kontrolovaným riadením na čistenie spalín. Táto takzvaná verzia EHK však spĺňala medzné hodnoty spalín predpísané Európskou hospodárskou komisiou EHK aj bez katalyzátora. Model 560 SEL, ktorý bol vybavený týmto variantom motora, ako aj kupé 560 SEC boli v čase uvedenia na trh najvýkonnejšími sériovými osobnými motorovými vozidlami značky Mercedes-Benz, aké boli dovtedy skonštruované.

Pokrok v bezpečnosti

V roku 1981 bol v konštrukčnom rade 126 prvýkrát použitý airbag vodiča. Najprv sa poskytoval ako mimoriadna výbava a pri čelnom náraze v kombinácii s bezpečnostným pásom poskytoval výrazne lepšiu ochranu pred zraneniami. Od tohto roku značka Mercedes-Benz ponúkala napínač bezpečnostného pásu spolujazdca. Aj tento bezpečnostný prvok bol dostupný ako mimoriadna výbava. Efektívne znižuje uvoľnenie pásu, vďaka čomu bezpečnostný pás pri hroziacom náraze optimálne drží osobu v sedadle. V roku 1988 spolu s modernizáciou modelu zažil svoju svetovú premiéru aj airbag spolujazdca.

Karoséria bola skonštruovaná podľa najnovších poznatkov z výskumu zameraného na bezpečnosť. Vďaka novým konštrukčným princípom dokázal bezpečnostný rám priestoru pre cestujúcich, ktorý mal menšiu hmotnosť ako v prípade konštrukčného radu 116, odolať aj posunutému čelnému nárazu (anglicky Offset Crash) pri rýchlosti v čase nárazu 55 km/h bez poškodení. Sedany konštrukčného radu 126 ako prvé sériové vozidlá na svete spĺňali kritérium asymetrického čelného nárazu.

Detaily pre vyššiu bezpečnosť: vozidlo má množstvo iných charakteristických bezpečnostných prvkov. Patrí k nim napríklad aj elektricky nastaviteľný stĺpik riadenia (mimoriadna výbava od roku 1985), automatický samosvorný diferenciál pre modely so šesťvalcovým motorom, ako aj regulácia prekĺzania hnacích kolies pre modely s motorom V8 (všetky prvky boli súčasťou mimoriadnej výbavy od roku 1985).

Modernizácia

Štyri roky po predstavení energetickej koncepcie nasledovala rozsiahla modernizácia modelu a v septembri 1985, znovu na automobilovej výstave IAA vo Frankfurte, značka predstavila úplne prepracovaný program typov konštrukčného radu 126. Vzhľad bol decentne prepracovaný a týkal sa predovšetkým nárazníkov a ochrany bokov, no zmenil sa aj rozmer kolies zo 14 palcov na 15 palcov.

Táto zmena v sebe niesla aj bezpečnostné hľadisko, pretože vďaka nej bolo možné použiť väčšie brzdové kotúče. Stredobodom záujmu však bola zmena štruktúry palety motorov, v rámci ktorej Trieda S dostala dva nanovo skonštruované šesťvalcové motory, ktoré sa prvýkrát objavili v konštrukčnom rade strednej triedy vozidiel 124 už pred deviatimi mesiacmi. Novinkou v ponuke bol 4,2-litrový motor V8, ktorý vznikol modifikáciou 3,8-litrového agregátu. Úpravou prešiel aj 5,0-litrový motor.

Od tohto okamihu bol vybavený elektronickým systémom zapaľovania a elektromechanicky riadeným vstrekovacím zariadením Bosch KE-Jetronic. Dosahoval výkon 180 kW/245 k. Dieselový exportný model bol nahradený novým modelom 300 SDL s výkonom 110 kW/150 k.

Áno, aj v tej dobe prišli na tému emisie

V priebehu modernizácie modelu bolo pre všetky varianty motorov z prepracovanej modelovej palety, okrem typov s objemom 5,6 litra vo verzii EHK, na želanie k dispozícii regulované zariadenie na čistenie spalín s trojcestným katalyzátorom. V každom prípade sa sériové vyhotovenie dodávalo v takzvanej verzii RÜF, pri ktorej sa vozidlo dodávalo bez katalyzátora a lambda sondy, avšak s multifunkčným systémom na prípravu zmesi a zapaľovania.

Od septembra 1986 sa regulovaný katalyzátor stal súčasťou sériovej výbavy všetkých modelov osobných motorových vozidiel značky Mercedes-Benz so zážihovým motorom. Vozidlá s možnosťou dodatočnej úpravy boli za príslušný príplatok na želanie naďalej k dispozícii do augusta 1989.

Do roku 1991 v priebehu dvanásťročného obdobia výroby opustilo výrobné haly v Sindelfingene spolu 818 036 sedanov. Od roku 1981 do roku 1991 sa okrem toho vyrobilo 74 060 vozidiel kupé SEC (C 126). Konštrukčný rad 126 je preto najúspešnejším konštrukčným radom vyššej triedy vozidiel v histórii podniku.

Zdroj: Mercedes-Benz
Fotografie: Mercedes-Benz, ALL TIME STARS

NEPREHLIADNITE: