Legendárne koncepty #1: Tento Mercedes je prvým z éry počítačov

916
Zdroj: AutoWP

Mercedes-Benz C111 je prvým automobilom, ktorý inžinieri navrhli do posledného záhybu na počítači. Tento revolučný model sa však nikdy nedostal do sériovej výroby. Tu je dôvod.

Vývoj nového modelu je extrémne nákladný proces. A predstavte si, aký nákladný musel byť približne 50 rokov nazad, kedy mohli dizajnéri o pomoci v podobe počítačového modelovania iba snívať. Neboli to vynálezy v oblasti technológií pohonu, ale práve tie počítačové, ktoré urýchlili vývoj automobilov. A prvým dieťaťom počítačovej simulácie bolo paradoxne auto, ktoré sa do produkcie nikdy nedostalo. Mercedes-Benz C111.

Zdroj: AutoWP
Zdroj: AutoWP

Najhoršia doba pre motoristov

Píše sa rok 1970 a automobilový priemysel prekvitá. Ľudia kupujú autá ako diví a ešte stále sú v kurze veľkoobjemové agregáty, ktorým hospodárnosť nič nehovorí. Veď načo by aj, keď ceny pohonných hmôt v mnohých krajinách sveta sú zanedbateľné.

Práve vtedy Mercedes-Benz predstavil na autosalóne v Ženeve koncept C111, ktorý doslova vyhadzoval sánky z pántov. Všetko to začínalo už prvým dojmom. Práve pod výstredný dizajn sa podpísalo počítačové dizajnovanie. Vďaka nemu dokázali technici vypočítať a minimalizovať odpor vzduchu a zlepšiť aerodynamické vlastnosti. Vďaka počítaču vraj v tej dobe inžinieri ušetrili až 4 mesiace vývoja.

Zdroj: AutoWP
Zdroj: AutoWP

Pretekárske telo a diely karosérie z odľahčeného sklolaminátu však neboli jedinými technologickými výdobytkami konceptu C111. Inžinieri z Mercedes-Benz sa pohrávali aj s alternatívnymi druhmi pohonu. Počas rokov skúmania zostrojili dokopy 16 kusov s piatimi rôznymi druhmi pohonu.

Wankel, ktorý išiel 300 km/h

Prvým z nich bol wankelov motor. V sériovej produkcii známy skôr z Mazdy, no s jeho nasadením sa pohrávalo množstvo automobiliek. Navyše, to by nebol Mercedes, keby sa nepokúsil aj túto technológiu posunúť na vyššiu úroveň. Zatiaľ, čo bežný rotačný motor využíva dva rotory, do konceptu C111 sa podarilo namontovať najprv troj a neskôr až štvorrotorový wankelov motor.

Zdroj: AutoWP
Zdroj: AutoWP

Toto riešenie poskytovalo oveľa vyššiu dávku výkonu, väčšie spektrum otáčok a podstatne pokojnejší chod ako bežné spaľovacie motory. A tak C111 wankel poskytovala výkon (na tú dobu) neuveriteľných 257 kilowattov a bola schopná dosiahnuť 300 km/h. Pre porovnanie, z dobovej Škody 120 ste v dobrej konštelácii vytlačili 33 kW a 130 km/h.

Pretekárska nafta

Ďalším pohonom, ktorý technici vyskúšali, bol ten naftový. Športiak na diesel pritom dnes už nie je úplne neznámy pojem. Svoje o tom vie aj Audi, ktoré diesel umiestno do svojho Le Mans špeciálu R10. V dobe Mercedesu-Benz C111 však išlo absolútny úlet.

Zdroj: AutoWP
Zdroj: AutoWP

Aj tu vzniklo viacero riešení. To prvé preberalo trojlitrový diesel OM616 z modelu W115 s výkonom 140 kilowattov. No pod kapotu C111 sa neskôr dostal aj 170-kilowattový agregát OM617. Ide o podstatne menšiu cifru, ako ponúkal wankel, no napriek tomu koncept skóroval. Na talianskom okruhu Nardo pokorila C111 rýchlosť 322 km/h.

To boli prvé štyri motory. Ten piaty už bol štandardný… Teda, nie až taký štandardný, no konvenčný áno. Práve pre ten sa nakoniec inžinieri z Mercedesu-Benz rozhodli. Použili vidlicový osemvalec s objemom 4,8 litra s legendárnym prepĺňaním značky Kühnle, Kopp & Kausch, ktoré vybičovalo výkon sústavy až na 373 kilowattov. Kontroverzné pritom je, že táto špecifikácia nemá známu maximálnu rýchlosť. To najvyššie, čo merania dokázali zobraziť, je 403,78 km/h.

Zdroj: AutoWP
Zdroj: AutoWP

Zastavila ho doba

Určite si viete predstaviť, že po správe o pokorení magickej 400-vky sa museli objednávky novej C111 do Mercdesu doslova hrnúť. Na spomínanom Ženevskom autosalóne v roku 1970 záujem prejavilo hneď niekoľko boháčov. Tlak na zaradenie C111 do sériovej výroby bol enormný.

Automobilka nikdy nepovedala, či sa nakoniec pohrávala s možnosťou spustenia výroby aspoň pre pár najbohatších zákazníkov. V každom prípade, nikdy sa k tomu nedostala. V roku 1973 prišiel prvý ropný šok, za ním hneď ďalší a svet sa zmenil. Ceny pohonných hmôt vystrelili a 4,8-litrová V8 zrazu vôbec nedávala zmysel.

Po tomto trpkom sklamaní bolo 18 rokov absolútne ticho. Mercedes-Benz však na záujem zákazníkov o C111-tku nezabudol a v roku 1991 predstavil model C112, ktorý už plánoval vyrábať. Prišlo približne 700 predobjednávok. Tieto Céčka však boli asi prekliate, pretože ani C112-tka sa do výroby nakoniec nedostala.