Holandsko znižuje diaľničný rýchlostný limit na 100 km/h a verejnosť to schvaľuje

2750
Zdroj: www.pixabay.com

Rozdiely v mentalite obyvateľstva medzi východnou a západnou Európou sú niekedy doslova priepastné. Aktuálne najšokujúcejším z nich je prípad z Holandska, kde miestna vláda schválila zníženie diaľničného rýchlostného limitu na 100 km/h. Dôvod? Neuveríte.

Nebudem vás zbytočne naťahovať. Ide o emisie. Podľa holandskej vlády je pravým a konkrétnym dôvodom vysoká úroveň emisií oxidov dusíka, ktoré sú v pomere k rozlohe krajiny za hranicou európskych limitov.

Zdroj: www.pixabay.com
Zdroj: www.pixabay.com

Rýchlostný limit na holandských diaľniciach bude ešte dodatočne upravený, no len pre určité obdobia dňa. Nie je však ešte jasné, či tento návrh prejde zákonodarným výborom.

Vyššie záujmy

Zatiaľ nemáme potvrdené, kedy naberie tento upravený rýchlostný limit platnosť. Ministerka pre infraštruktúru a vodohospodárstvo Cora van Nieuwenhuizenová plánuje podľa agentúry ANP do konca decembra predložiť konkrétny časový rámec. Ten má obsahovať výnimku v časoch od 19:00 do 6:00, no iba pre tie úseky diaľnic, kde doteraz platil denný rýchlostný limit 130 km/h.

Zdroj: www.pixabay.com
Zdroj: www.pixabay.com

Premiér Mark Rutte označil tento krok za “idiotské opatrenie”, no na druhej strane dodáva, že zníženie rýchlostného limitu je potrebné k zníženiu množstva emisií oxidu dusíka. “Nikto to nepovažuje za príjemné, ale ide o vyššie záujmy,” povedal holandský premiér podľa údajov agentúry ANP.

Prečo práve Holandsko?

Rutte taktiež poukázal na to, že dodržiavanie európskych limitov oxidu dusíka je pre Holandsko mimoriadne ťažké. “Pre našu krajinu a vládu ide o krízu v doteraz nepoznanom rozsahu,” dodal holandský premiér. Podľa odborníkov je jednou z príčin nutnosti podobných opatrení niekoľko geografických a demografických špecifík krajiny.

Zdroj: www.pixabay.com
Zdroj: www.pixabay.com

Holandsko má totiž po Malte najvyššiu hustotu osídlenia v rámci EÚ a relatívne malú plochu lesov či prírodných rezervácií. Tým pádom je produkcia emisií oxidov dusíka nepomerne vyššia než v krajinách s redším osídlením a zároveň krajina nemá dostatok lesov, ktoré by dokázali absorbovať takéto množstvo emisií.

Rozumná verejnosť aj politici

Reakcia verejnosti je však prekvapivo prívetivá. Holandský autoklub ANBW síce očakáva, že si budú ľudia na nízky rýchlostný limit zvykať dlhšiu dobu, no v prieskumoch odmietlo toto opatrenie len 34% ľudí. Na druhej strane sa až 51% opýtaných vyjadrilo k daným úpravám pozitívne. Opatrenia sa však nebudú týkať len automobilovej dopravy.

Zdroj: www.pixabay.com
Zdroj: www.pixabay.com

Okrem obmedzenia diaľničnej rýchlosti plánuje vláda nariadiť používanie krmiva bohatého na enzýmy pri chove hovädzieho dobytka, vďaka čomu by mali kravy produkovať menej amoniaku a skleníkových plynov. Organizácia Greenpeace dokonca požadovala redukciu stád, no to sa už chovateľom na rozdiel od vodičov nepáčilo.