Fiat 500 a Panda dostanú mild-hybrid, aby mohli splniť emisnú normu

292
Fiat Hybrid
Zdroj: Fiat

Fiat zavádza mild-hybridnú technológiu do svojich malých mestských automobilov. Modely Panda a 500 dostali nový agregát s označením FireFly, no žiadna iná výrazná modernizácia sa nekoná. Ktovie, prečo, asi Taliani sú dostatočne spokojní s doterajšími číslami predaja.

Litrový FireFly

Malá Päťstovka podľa marketingového oddelenia predstavuje celú dušu značky Fiat, a tak vedenie rozhodlo, že práve tento model by mal ako prvý predstaviť s ekologickým pohonom. Jeho srdce má celohliníkový blok s tromi liatinovými vložkami valcov, objem iba 999 cm3 a jeden vačkový hriadeľ. Jednoduchú konštrukciu motora nekomplikuje ani žiadne turbodúchadlo, dokonca motor pracuje s nepriamym vstrekovaním paliva. Trojvalec dosahuje svoj najvyšší výkon pri 6000 ot/min, a to je 69 koní (51 kW). Špička krútiaceho momentu – 92 Nm prichádza už pri 3500 ot/min. Nový motor spolupracuje s úplne novou prevodovkou. Vďaka šesťstupňovému manuálu dosahujú oba modely priaznivú spotrebu v meste i mimo neho.

Fiat 500 Hybrid
Zdroj: Fiat
Zdroj: Fiat

Alternátor? Nie, ďakujem

Mild-hybridný pohon ťaží z elektrického motorgenerátora, ktorý je nainštalovaný do 12V elektrickej siete automobilu. Ten je poháňaný remeňom od kľukového hriadeľa a vlastne nahradil klasický alternátor. Okrem zabezpečovania štartov na semaforoch, teda systému štart-stop, má za úlohu aj rekuperovať pohybovú energiu. Tú následne ukladá do 11 Ah batérie. A ak je energie dosť, pri akcelerácii pomáha motorgenerátor tomu benzínovému so svojimi 4,9 koňmi (3,6 kW). Nikdy však nepracuje sám. Bežné ranné štarty má stále na starosti ozubený štartér.

Fiat Panda Hybrid
Zdroj: Fiat
Zdroj: Fiat

Najprísnejšie normy – splnené

Moderná technológia šetrí vašu peňaženku, ale aj prírodu okolo nás. Fiat hovorí o 20% nižších emisiách pri modeli 500 a až o 30% menej produkuje mestská Panda. Obidvaja mešťania tak spĺňajú najnovšiu emisnú normu Euro6 Final. Nový motor 1,0 FireFly váži len 77 kg a tiež je posadený o 45 mm bližšie k zemi, čím znižuje ťažisko automobilov. Označenie MultiAir hľadáte zbytočne. Fiat zvolil jednoduchšie variabilné časovanie ventilov pomocou hydraulického aktuátora.

Fiat 500 Hybrid
Zdroj: Fiat
Zdroj: Fiat

Modely nedostali žiadnu inú modernizáciu, jednoducho ostali také, aké ich poznáme. Jedinou drobnosťou je nová funkcia digitálneho prístrojového panelu v Päťstovke. Tá informuje vodiča o aktivite mild-hybridného systému a stave príslušného lítium-iónového akumulátora.

Fiat Panda Hybrid
Zdroj: Fiat
Zdroj: Fiat

Čoskoro e-500

Fiat 500 Hybrid i Panda Hybrid sa už dá objednať u predajcov. Prvé kusy budú v bohatej výbave Launch Edition s jedinečným čalúnením sedadiel a interiéru z recyklovaných plastov. Fiat sa tak už môže plne sústrediť na Ženevský autosalón, kde predstaví čisto elektrickú generáciou Päťstovky a crossover 500X s mild-hybridnou technológiou.