Elektrické MINI Cooper SE sa vybralo po stopách Top Gearu na najlepšiu cestu sveta

395

Bezproblémový let vo výškach plných zábavy s novým modelom MINI Cooper SE cez horský priechod Transfăgărăşan v rumunských Karpatoch. Množstvo stúpaní a zopár výnimočných klesaní v najkrajšom európskom prírodnom prostredí s prevýšením viac ako 1 400 metrov.

Treba povedať, že keď vodič a spolujazdec sadali v idylickej rumunskej dedinke Căpățânenii Ungureni do elektrického vozidla MINI Cooper SE, boli už dávno vynikajúco zohraní. Trojdverový automobil vydával charakteristické syntetické bzučanie, čím systémy dávali najavo, že sú pripravené na jazdu a neviditeľná nabíjateľná batéria v tvare T umiestnená v podlahe vozidla posielala na ukazovateľ dojazdu informáciu o 250 kilometroch.

Naozaj? Tu, na úpätí najprudšieho rumunského horského priechodu? Výstredný anglický automobilový nadšenec Jeremy Clarkson označil v kultovom automobilovom seriáli Top Gear horský priechod Transfăgărăşan ako najlepšiu cestu na svete. Vtedy prekonával prevýšenie 1 400 metrov s maximálnym 8,6-percentným stúpaním v Aston Martin DBS Volante. Po stopách partie zo seriálu Top Gear sa teraz vydáva kultové elektrické malé vozidlo. Bude to stáť za to?

Priesmyk snov

Samozrejme! Rumunský horský priechod Transfăgărăşan, ktorý sa v dĺžke 90 kilometrov kľukatí cez Transylvánske Alpy, je pre elektrické vozidlo MINI Cooper SE, ktoré sa verejnosti práve predstavilo na autosalóne IAA vo Frankfurte, zaujímavou výzvou. Faktom je, že elektrické vozidlá sa do vysokých hôr vynikajúco hodia. Dopĺňajú sa rovnako ako hory a údolia. MINI Cooper SE sedí vynikajúco na ceste, k čomu prispieva aj takmer ideálne rozloženie hmotnosti medzi nápravy v pomere 54 : 46. Nízko umiestnené ťažisko má zase na svedomí nabíjateľná batéria umiestnená v podlahe.

Vďaka tomu sa vozidlo cez zákruty a vlásenky prepletá s neuveriteľnou radosťou a ľahkosťou. Okrem toho elektrický motor posiela svoj výkon 135 kW/184 k a krútiaci moment 270 Nm cez automatickú prevodovku a predné kolesá priamo na vozovku. Zábava z jazdy sa prejavuje už po niekoľkých zákrutách a časom iba rastie. Cesta cez Transfăgărăşan sa každou sekundou stále viac otvára a naberá nové dramatické rozmery. Vozidlo sa preháňa cez viadukty a tunely, náhli sa okolo vodopádov a strmých skalných útesov.

Ľudské limity

Po prvých 30 kilometroch vzrušujúcej dynamickej jazdy cez panoramatické scenérie prichádza čas na prvú prestávku. Nepotrebuje ju MINI, ale posádka! Schádzajú z hladkej vozovky a odbáčajú do pokojnej horskej dedinky. Cesta tu dostáva typické východoeurópske rysy a je takmer nepriechodná. Pre niektoré západoeurópske vozidlá by to bol nepochybne problém, MINI Cooper SE však zostáva pokojné. Vzhľadom na batériu je vozidlo iba o 145 kilogramov ťažšie ako MINI Cooper S. Tento rozdiel ide aj na vrub elektrického motora, ktorý je v porovnaní s benzínovým agregátom výrazne ľahší.

Myslíte, že kravy popri ceste sú rovnako očarené? Toto je región, v ktorom ešte stále stretnete konské povozy a traktory domácej výroby menia rýchly prejazd cez zákruty na slalomové umenie. Takýto výkon je v týchto končinách výnimkou a štvornohí diváci sa na MINI pozerajú s neskrývaným záujmom.

V jednej z úzkych vláseniek sa MINI Cooper SE v minimálnej vzdialenosti stretáva so stádom oviec. Motor bzučí tak potichu, že počuť, o čom spolu hovoria. Nejaké obavy, že by niektorá z nich zrazu narazila do žltej lišty na prednej časti MINI Cooper SE? Určite nie. Vynikajúca ovládateľnosť a brzdový asistent sú absolútne spoľahlivé. Ak sa niektoré zo zvierat dostalo do tesnej blízkosti, rýchlo sa hroziaci stret podarilo eliminovať. Človek a stroj boli v nezvyčajnej súhre.

Výlet bez výčitiek

Na parkovisku pri vodnej priehrade Vidraru bolo mnoho voľných miest a očarujúca scenéria pozývala na prestávku. Posádka vybrala piknikový kôš z batožinového priestoru, ktorý má rovnaký objem 235 až 731 litrov (po sklopení operadiel zadných sedadiel) ako jeho príbuzní so spaľovacími motormi a čochvíľa vzniklo niekoľko nezabudnuteľných fotografií zachytávajúcich panorámu hôr so stúpajúcou hmlou — v skutočnosti išlo o prevaľujúce sa oblaky.

Aj to je dôvod, prečo sa Transfăgărăşan prezýva aj cestou v oblakoch. Krátko pred zastávkou na vrchole horského priechodu vo výške 2 042 metrov nad morom ukázal teplomer vonkajšej teploty v MINI Cooper SE iba pár stupňov nad nulou. Dobrý dôvod na opatrnosť či na pomalú jazdu? Ani nie, žiadne riziko nehrozí. Ani pri stlačení akceleračného pedálu až na podlahu. Aktívny člen diferenciálu spraví všetko pre to, aby zabránil zbytočnému pretáčaniu poháňaných kolies.

V slabo osvetlenom tuneli Bâlea je väčšia tma ako v Drakulovej rakve, no denné LED svetlomety na MINI Cooper SE rýchlo odohnali tmu aj všetkých zlých duchov. Cestou dolu z vrcholu horského priechodu nasledovalo toľko ostrých klesaní a brzdení, že vďaka mohutnej rekuperácii bola po príjazde do údolia batéria takmer plno nabitá. Vďaka tomu sa väčšinu elektrickej energie minutej na výstup podarilo pri zjazde opäť získať naspäť. A to aj vďaka tomu, že vodič si prepínačom môže nastaviť mieru rekuperácie a tým pádom aj toho, ako intenzívne prúdi energia z kolies a z brzdenia naspäť do batérie — inovatívny prvok, ktorý je typický a exkluzívny iba pre MINI.

Úspešný finiš

Keď sa MINI Cooper SE dostal do romantického mesta Sibiu, kedysi pre nemeckú kolonizáciu známeho aj ako Hermannstadt, bol po 90 kilometroch vzrušujúcej cesty do vrchov a z vrchov do údolí čas na návrat. Batéria nebola ešte vybitá ani na polovicu a po plnom nabití sa posádka vydala na spiatočnú cestu opäť si užívať obrovskú zábavu z jazdy. Posádke vozidla bola jedna vec úplne jasná.

Výlet na takúto vzdialenosť bol pre MINI Cooper SE úplnou hračkou. Medzi výlety na podobnú vzdialenosť patria aj spiatočné cesty do destinácií ako Hamburg — Travemünde (81 km), Mníchov — Chiemsee (87 km) či Frankfurt — Heidelberg (90 km). Na jedno nabitie dokáže vozidlo prejsť aj populárne trasy ako Hamburg — Warnemünde (192 km), Kolín — Frankfurt (190 km), Stuttgart — Friedrichshafen pri Bodamskom jazere (206 km), Mníchov — Passau (192 km) či Berlín — Drážďany (192 km).

NEPREHLIADNITE: