Citroën C1 končí. Takýchto bolo jeho 17 rokov, ukázali dočasného nástupcu

1537
Zdroj: Citroën

Posledné kusy Citroënu C1 zišli z výrobnej linky len pred pár dňami. Jeho 17-ročná história bola úzko spojená aj s Českou republikou.

Citroën a Peugeot ohlásili koniec svojich najmenších modelov ešte na konci minulého roka. V tomto období zišli z výrobných pásov posledné kusy C1-ky a 108-ičky a továreň v českom Kolíne sa pre ne definitívne zatvára. Vyrábali sa po boku Toyoty Aygo, ktorá skončila tiež. Ako jediná sa však dožila pokračovateľa. Na úplne inom technickom základe, s príponou X, ale predsa. Poďme sa pozrieť na históriu Citroënu, ktorý poskytol mobilitu aj tým, ktorí si veľké autá nemohli dovoliť.

Zdroj: Citroën
Zdroj: Citroën

Hrdý globalista od roku 2005

Na konci roku 2004 prišli prvé správy o pripravovanej spolupráci francúzskeho koncernu PSA (dnes už Stellantis) a japonskej Toyoty. Mali spojiť sily, rozložiť náklady a vytvoriť trojičku malých automobilov, ktoré by dostali do pohybu Európanov. V roku 2005 tak vznikli Citroën C1, Peugeot 107 a Toyota Aygo. Mali rovnaký technický základ, vyrábali sa v českom Kolíne a delil ich v podstate len dizajn. Pod kapotu sa dostal jednolitrový benzínový trojvalec s výkonom 50 kW a v tom období ešte neboli problémom ani diesle. Inými slovami, 40-kilowattový naftový štvorvalec 1,4 bol druhým v ponuke. Prvá generácia zažila až dva facelifty. Jeden v roku 2009 a druhý v roku 2012.

Zdroj: Citroën
Zdroj: Citroën

Úplná zmena nastala v roku 2014, a to medzigeneračná. Trojička C1, Aygo a 108 (áno, všimli ste si zmenu) narástla do dĺžky a trochu aj pribrala na hmotnosti. Poháňali ju silnejšie motory s výkonmi od 51 do 61 kilowattov. Tentokrát všetky na benzín a s tromi valcami. Vo svojej druhej generácii sa Citroën C1 dočkal aj látkovej sťahovacej strechy, s ktorou ho nazývali C1 Airscape. Počas jeho 17-ročnej histórie vyrobila automobilka takmer 1,2 milióna kusov. Posledné si ešte môžete kúpiť v rámci dopredaja.

Zdroj: Citroen
Zdroj: Citroen

Čo ho nahradí?

Priamy náhradník z lavice hráčov nehlási. A s vysokou pravdepodobnosťou už ani nepríde. S aktuálnymi trendmi, ktoré prajú viac SUV modelom ako klasickým hatchbackom, to vyzerá, že tomuto typu áut pomaly odzváňa. Budúcnosť mestskej mobility vidí skôr v iných vozidlách a iných formách dopravy.

Citroen Ami AUTOGRATIS

Ako dočasný nasledovník by mohol poslúžiť elektrický Citroën Ami, ktorý môžete šoférovať už od 16-tich rokov. Alebo siahnete po o niečo väčšej C3-ke od 13 490 eur. Citroën však plánuje uviesť aj lacnejšiu verziu C3 You, ktorá by mala spraviť spomínanú C3 ešte dostupnejším modelom.

TEST: Citroën C3 | Francúz vychovaný Slovákmi