Charizmatická Škoda 1100 OHC oslvauje šesťdesiatku!

1253

Dynamické tvary, ľahká konštrukcia a rýchlostné maximum 200 km/h. Športová Škoda 1100 OHC patrí k výrazným míľnikom 116-ročného pôsobenia mladoboleslavskej automobilky v motoristickom športe.

Vývoj dvojmiestneho športového vozidla sa začal na jar v roku 1956. Raritný automobil Škoda 1100 OHC poháňa vpredu pozdĺžne uložený radový štvorvalec s dvoma vačkovými hriadeľmi v hlave valcov. So zdvihovým objemom 1089 cm3 dosahuje výkon 92 koní pri 7700 otáčkach/min. Otáčkové maximum leží na hranici 8500/min. V dobe svojho vzniku oslnil špičkovým litrovým výkonom 85 k/l. Pôvodne spaľoval vysokooktánový letecký benzín, prúdiaci do dvoch karburátorov československej značky Jikov, neskôr nahradenými talianskymi karburátormi WEBER.

200 km/h pri hmotnosti len 550 kg

Pretekársky automobil s rázvorom 2200 mm, vonkajšími rozmermi 3880 x 1430 x 964 mm a s karosériou z veľmi ľahkého sklolaminátu, váži iba 550 kg, vďaka čomu vyniká razantným zrýchlením a maximálnou rýchlosťou 190 až 200 km/h, v závislosti od zvoleného stáleho prevodu. Významnú úlohu však zohráva aj nízky aerodynamický odpor účelnej a pritom elegantnej karosérie. Jej prvý variant zaujal aj dvojicou výklopných hlavných svetlometov, ktoré však boli nahradené pre preteky praktickejším riešením so zabudovanými fixnými svetlometmi.

Základ špeciálu 1100 OHC tvorí priestorový rám zvarený z tenkostenných oceľových rúrok. K vynikajúcim jazdným vlastnostiam prispieva takmer ideálne rozloženie hmotnosti na nápravy – vo vozidle s vodičom s hmotnosťou 75 kg v pomere 49,7: 50,3 % v prospech poháňanej zadnej nápravy. Spojka, päťstupňová prevodovka aj rozvodovka boli sústredené vzadu a tvorili jediný montážny celok. Významnú úlohu hrá tiež nezávislé zavesenie kolies, vpredu sa uplatnila lichobežníková náprava, vzadu vlečené trojuholníkové závesy so šikmou osou kývania. Presné a strmé riadenie sa ovláda prostredníctvom trojramenného volantu, ktorý je pre ľahšie nastupovanie odnímateľný. Koncom 50. rokov patrilo k progresívnym prvkom tiež odpruženie drôtových 15-palcových kolies skrutnými tyčami.

Verejnú premiéru a zároveň prvé víťazstvo si automobil Škoda 1100 OHC, riadený skúseným jazdcom továrenského pretekárskeho tímu Miroslavom Fouskom, pripísal v júni 1958 na mestskom okruhu v Mladej Boleslavi. Do kokpitu týchto špeciálov sadali tiež ďalší pretekári, ktorí dosahovali úspechy nielen na domácich športových podujatiach, ale aj v zahraničí.

Unikátna štvorkusová edícia

Po dvojici otvorených vozidiel s laminátovou karosériou, vyrobenej na konci roka 1957, nasledovali v roku 1959 dva uzavreté automobily Škoda 1100 OHC Coupé s karosériou z hliníkových plechov. Pri rozmernejšom kupé sa podarilo dosiahnuť veľmi nízku hmotnosť 618 kg a zachovať vysokú rýchlosť. Obidve kupé boli neskôr zničené pri haváriách v civilnej premávke. Odborníci reštaurátorských dielní Škoda Múzea ale v súčasnej dobe intenzívne pripravujú znovuzrodenie Škoda 1100 OHC Coupé na základe dochovaného podvozku a agregátu jedného z nich.

Zachovali sa však oba otvorené automobily. Jeden je vystavený v hlavnej expozícii Škoda Múzea a tiež sa dlhodobo úspešne zúčastňuje na domácich i zahraničných podujatiach veteránov. Druhý automobil je majetkom oficiálneho zastúpenia Škoda v Spojenom kráľovstve a slúži predovšetkým na propagáciu mladoboleslavskej značky na britských ostrovoch.