Autá z pekla: Ani týchto 7 sedanov nemalo pre istotu nikdy vzniknúť

7890

Nie, že by sme to úplne netušili, no náš nedávny špeciál o sedanoch, ktoré si radšej dizajnéri mohli nechať pre seba, vyvolal množstvo reakcií. Pozreli sme sa preto opäť do kartotéky nevkusu, aby sme z nej vytiahli niekoľko ďalších poľutovaniahodných, smutných strojov.

Ich revírom sú sedany. Ich vkus je vražedný. Protivníkom redaktorov z Autográtisu sú autá s vyváženými proporciami, sympatickým vzhľadom a dobrými predajmi. Dámy a páni, toto je druhá časť výberu z toho najhoršieho, čo novodobý automobilový priemysel vypľul na trh s batohom na chrbáte.

1. Suzuki Swift DZire

Nie, prosím nie. Fakt, stačilo. Nechajte ma už.

Mysleli ste si, že sú aj autá, z ktorých jednoducho sedan nespravíte? Čo som to tam vzadu počul? Že Suzuki Swift?

Zdroj: aleprosimvas.sk

Samozrejme, že “v sedane” existuje aj ten. A to dokonca už v niekoľkých generáciách a na trhu, kde by ste to najviac čakali – v Indii. Produkcia tohto kruto zbytočného nápadu sa začala ešte v roku 2008 prvou generáciou, ktorá bola odvodená od druhej generácie Swifta. Vo výrobe sa táto vec urdžala až do roku 2012, keď ju nahradilo niečo ešte menej sympatické.

Zdroj: wheelsage.org

Špeciálne ohavná je totiž až druhá generácia Swiftu DZire, ktorá vychádza z našej tretej generácie Swifta. Vyrábala sa od roku 2012 do roku 2017 a je špecifická tým, že si silou-mocou chcela zachovať profil sedanu a zároveň sa zmestiť do daňovo zvýhodnenej skupiny áut pod štyri metre, pretože v Indii je to skrátka tak.

Zdroj: wheelsage.org

Výsledkom je niečo, čo vyzerá ako Suzuki Kizashi po násilnom stlačení dvomi kamiómi – no zároveň aj najúspornejšie dieselové vozidlo toho času ponúkané na indickom trhu. Aj vy ste zmätení?

2. Renault 7 (čítaj 5 + 2)

Viete, jedna vec ma zaujíma. Prečo?

Vari všetci tu poznáme ikonický Renault 5. Malé francúzske autíčko, ktoré svojim vtipným vzhľadom a prelomovou marketingovou kampaňou zasiahlo naše srdiečka. Legendárne športové verzie Turbo a Turbo 2 štatút ikony len potvrdili. No vedeli ste, že Renault 5 mal aj svoj variant s batohom?

Zdroj: wheelsage.org

Volal sa Renault 7 a v rokoch 1974 – 1984 ho vyrábala španielska automobilka FASA-Renault. Mechanicky sa s Renaultom 5 zhodoval, no pár zmien tu bolo: Okrem stupňovitej zadnej časti tu bolo k dispozícii menej motorizácií a namiesto plastových nárazníkov boli použité kovové aj v neskorších verziách.

Zdroj: wheelsage.org

Zaujímavosťou však je, že päťdverová verzia Renaultu 5 prišla v roku 1979, až niekoľko rokov po predstavení pôvodného Renaultu 5 s tromi dverami. Tušíte správne – zadné dvere si práve požičala zo španielskeho sedanu, ktorého sa dovedna predalo 140 000 kusov.

3. Citroën C4 Sedan

Zdroj: wheelsage.org

Jéj, hádam ste si tiež nemysleli, že neforemný sedan sa dá spraviť len z hatchbacku od Peugeotu. Ale kdeže, koncern PSA má v zálohe aj ďalšie rodinné striebro, z ktorého fádnejšieho vzhľadu jednoduchým spôsobom spravili nezabudnuteľný zážitok. Nezabudnuteľný asi ako pád lietadla alebo finančná kríza.

Zdroj: wheelsage.org

Toto auto máme ešte v živej pamäti a občas sa objaví aj na našich cestách. Je to vlastne celkom záživný príbeh: Štvordverová C4 sa začala vyrábať pôvodne pre argentínsky a brazílsky trh pod názvami C4 Pallas, odkiaľ sa dostal aj na európsky trh ako C4 Sedan.

Vidíte to? Nikto nechce byť na fotkách s C4 Sedan rozpoznateľný. Náhoda? Nemyslím si

Zvláštna situácia však nastala v Číne, kde je o sedany masívny záujem. Štvorka je totiž v tejto krajine vnímaná ako naozaj veľmi nešťastné číslo (niektoré hotely tu dokonca nemajú štvrté podlažie). Sedan tak musel byť premenovaný – čiže ak si niekto z vás spomína na takmer 4,8-metrovú kreatúru s názvom Citroën C-Triomphe, sme doma. Dúfam, že máte radosť.

4. Suzuki Liana Sedan

Zdroj: wheelsage.org

Každý, kto má napozeraných aspoň pár sérií TopGearu toto auto určite spozná. Prvé Reasonably priced car, Suzuki Liana – vozidlo, ktoré bolo disproporčné už ako hatchback. A to ešte len na papieri.

Mňamka!

Liana sa vyrábala dlhých 6 rokov, a to konkrétne od roku 2001 až po rok 2007 v mnohých štátoch naprieč zemeguľou; predávala sa napríklad aj v USA, Číne alebo v Pakistane, kde niesla meno Aerio. A vôbec, meno. Liana v jej názve nie je spopularizovanie nepríliš známeho ženského mena, no skôr skratka vety: Life IA New Age (Život v novej dobe). Fíha. Na to sa dá povedať snáď len: Staré dobré časy.

Zdroj: wheelsage.org

Fakt, že neviem, čo viac by som vám o tomto aute povedal, hovorí za všetko. Počas svojho výrobného cyklu sa skrátka osvedčila ako celkom praktický spoločník s gigantickými náklonmi karosérie, no bez náznaku emócie. Na to, že má siluetu ako známy “slon v hadovi” z Malého princa, dosť slušné.

5. Peugeot 308 Sedan

Zdroj: wheelsage.org

V číne ešte chvíľku zostaneme. Bingo! Aj “širokoústny” Peugeot 308 dostal svoju pokútnu verziu Sedan. Celkovo, toto auto pochádza z čias, keď bol podľa mnohých odborníkov dizajn Peugeotu takpovediac na šikmej ploche. Každopádne, predávali sa dobre, takže laická verejnosť ich asi celkom žrala.

My vieme, že za obezitu sa dnes nesmeje. Ale pri autách vieme byť trocha zhovievavejší, nie?

Nezostáva nám nič iné, než len súhlasiť – 308 Sedan je zaujímavý nápad, ktorý nemusel skončiť úplne zle, no masívne prevedenie zadnej časti tvorí spolu s obrovskými, do bokov pretiahnutými svetlami, naozaj vizuálne nepríjemné predstavenie. Z nepochopiteľných dôvodov to však bol vyslovene kasový trhák – za tri roky produkcie si 308 Sedan doprialo až 160 000 zákazníkov. Wow.

Zdroj: wheelsage.org

6. Suzuki SX4 Sedan

Fascinujúce, však?

Suzuki SX4 je vo svojej aktuálnej generácii veľmi dobrým vozidlom. Podobne dobrý bol aj aj ten predchádzajúci, no potrebu vyrobiť z neho aj verziu sedan som doteraz nepochopil. Alebo dobre, pochopil – veď spraviť verziu vydareného auta s o niečo väčším batožinovým priestorom predsa nie je na škodu, nie?

Jedna vec sa však musí uznať. Suzuki SX4 je auto s najväčšími spätnými zrkadlami v hre

Ako sa to vezme. Na tvorbu elegantného sedanu totiž potrebujete niečo, čo Suzuki SX-4 mať nikdy nebude: Nízku karosériu. Výsledok tak opäť vyzerá ako auto, ktoré by – aby nikoho výraznejšie nepohoršilo – malo buď ubrať na výške, alebo veľmi podstatne narásť do dĺžky a šírky.

Zdroj: wheelsage.org

7. Honda City (4. generácia)

Zdroj: wheelsage.org

City od Hondy patrí k tým zvláštnejším existenciám v našom rebríčku. Totiž, tento model sa v osemdesiatych rokoch dlho predával najmä v Japonsku ako sympatický Kei car, v Európe známejší ako Jazz. Čo však čert nechcel, po dvoch generáciách nastalo vo vedení Hondy osvietenie a z City sa stal malý sedan pre rozvojové trhy.

Honda City bola fajn. To však neospravedlňuje jej ignoráciu základných dizajnérskych pravidiel.

Spomínaná tretia generácia sa ešte celkom dala, tá vyzerala ako chudobný príbuzný Civicu (o čo vlastne aj išlo). No pri štvrtej generácii sa toleranciou veru nešetrilo. Na niektorých trhoch sa dokonca predávala pod menom Honda Fit Aria, čo naznačuje, že svojím zameraním ide v podstate o vtedajší Jazz s batohom (Európsky Jazz sa na niektorých trhoch predáva ako Honda Fit – viem, je to zložité).

Zdroj: wheelsage.org

A nie, nepodarilo sa tento fakt zamaskovať. City bolo naozaj dobré auto, len vizuálne veľmi trpelo na vysokú stavbu karosérie a obrovskú masu materiálu nad maličkými zadnými kolesami. Situáciu nevyriešil ani facelift, ktorý priniesol nám veľmi známe, sebavedomé zadné partie. Je však dobré vedieť, že piata generácia Hondy City už dala veci doporiadku a na tú súčasnú, siedmu, je radosť pozerať.