TEST: Mini Cooper C | Najmenšie Mini

67

Ak to bude takto pokračovať ďalej, Mini ako značka prenikne skoro do všetkých segmentov automobilového trhu. Pri rozmeroch nového Countrymana má človek pochybnosti, či ide o model výrobcu s tak jedinečným názvom. Pri pohľade na najmenšie trojdverové Mini je však všetko tak, ako má byť.

Kolesá v rohoch karosérie, široký postoj, skoro kolmé predné sklo a okrúhle svetlomety sa postarajú o to, že si toto auto s ničím nespletiete. Nová generácia priniesla zmeny, ktoré však celkový dizajn auta radikálne nemenia.

Farba zvláštna, ale priťahuje pohľady.
Zdroj: Redakcia

Predné svetlá dostali iný svetelný podpis a pri priblížení k autu vás privítajú prebliknutím rôznych kombinácií LED segmentov. Bez chrómového rámu teraz predná maska siaha až k spodku nárazníka a prekvapivo uberá na vizuálnej agresivite. Naopak, predná časť pôsobí hladším a dizajnovo čistejším dojmom. Pripomína mi hračku pre deti s vyľakaným či prekvapeným výrazom. Milé.

Náznaky úsmevu vnímam aj odzadu.
Zdroj: Redakcia

Biela strecha, tmavé oplastovanie a ani celkový bočný profil sa na prvý pohľad nezmenil. Malé okrúhle spätné zrkadlá nahradili podlhovasté s väčšou zobrazovacou plochou. V tomto prípade zvíťazila praktická stránka nad dizajnovou. 18-palcové disky ku karosérii pasujú a paradoxne nepôsobia ako priveľké.

Nie je rozkošné?
Zdroj: Redakcia

Nový model jednoznačne spoznáte odzadu podľa nových trojuholníkových svetiel, spojených čiernou lištou s nápisom Cooper. Nie som si istý, či sa mi tie na predošlom modeli páčili viac. Ale ani s týmito problém nemám. Výfuk auto hanblivo schováva pod nárazníkom. Ukážu ho už iba športovejšie verzie.

Plast a drsná látka

Možno nejde v prípade Mini úplne o prémiovú značku, ceny ich modelov však určite nie sú nízke. Preto by som privítal, keby sa to odzrkadlilo aj v interiéri. Plasty sú tvrdé, prípadne potiahnuté drsnou a nie príliš peknou tkaninou. Zelený argument, že sú vyrobené z PET fliaš a iných „recyklátov“, neobstojí. Sedadlá, síce príjemne tvarované, sú potiahnuté eko kožou, na ktorej sa človek po čase dokáže nepríjemne spotiť.

Volant má extrémne hrubý veniec. Hodí sa k viac výkonným modelom.
Zdroj: Redakcia

Na ovládacie prvky typu „hľadaj na displeji“ som si pomerne rýchlo zvykol vďaka dobre odladenému a prehľadnému infotainmentu. Výnimkou je trochu krkolomné ovládanie ventilácie, ktoré by si predsa len zaslúžilo samostatný panel. Prekvapí a zároveň poteší vtipne riešená nabíjačka mobilného telefónu s „opaskom“ na jeho prichytenie, štartovanie páčkou, ako aj podobne riešený volič smeru jazdy a jazdných režimov.

Skoro všetky funkcie je potrebné ovládať cez kruhový dotykový displej.
Zdroj: Redakcia

Sedí sa športovo nízko a vpredu sa na priestor nebudú sťažovať ani urastenejší jedinci. Naopak, vzadu je to núdzovka a priestor budete využívať častejšie na prevoz väčšieho nákupu so sklopenými sedačkami. Pri parkovaní netreba zabúdať na dlhé predné dvere a tým aj problém s vystúpením a nastúpením pri ich nedostatočnom otvorení.

Aj s malým gašparkom …

Na výber máte dva výkonnostné varianty, označené písmenami C a S. S-ko je osadené plnotučným dvojlitrovým štvorvalcom. Testovaný Cooper C prišiel o jeden valec, pol litra objemu motora a o necelých 50 koní výkonu. Napriek tomu nemožno povedať, že by sa s autom nedalo zabaviť. Trojvalec je svižný a rýchlo sa zberá do otáčok. 7-stupňový automat si s motorom skvele rozumie a jednotlivé rýchlosti radí rýchlo a logicky.

Palubnú dosku zdobí kožený “opasok”.
Zdroj: Redakcia

Vďaka relatívne nízkej hmotnosti a umiestneniu kolies do rohov karosérie sa cítite ako v motokáre. Auto v zákrutách poctivo drží stopu a nasleduje pokyny volantu. Zadná náprava síce zvykne na nerovnostiach jemne poskočiť, pri získaní kontaktu s vozovkou sa rýchlo uprace a nasleduje predné kolesá. Podvozok je tvrdší a prejazdy väčších dier posádku vytrestá.

Hardvérové ovládanie ostalo zachované v minimálnej podobe.
Zdroj: Redakcia

Napriek skoro kolmému prednému sklu a bezrámovým bočným oknám auto pri diaľničných rýchlostiach prekvapí nízkym aerodynamickým hlukom. Hrubý asfalt už o sebe dá trochu vedieť. Mini nesklamalo ani reálnou spotrebou, ktorú som pri prevahe diaľničnej jazdy udržal pod siedmymi litrami benzínu na 100 km. 

Verdikt

Nové Mini si zachovalo skvelé benzínové motory, milý dizajn a osobitný charakter. Základný Cooper C bude vyhovovať väčšine potenciálnych zákazníkov. Pri akceptovaní jeho prepravnej kapacity poskytne pohodlie a potrebnú dynamiku nielen v meste a okolí, ale aj na dlhších trasách.

Základná cena modelu – Mini Cooper C Favoured Variant: 26 860 EUR
Základná cena testovanej verzie – Mini Cooper C Classic Variant: 29 070 EUR
Záruka: 2 roky s neobmedzeným počtom najazdených kilometrov.
Registračná daň: 80 EUR

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:1499
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:115 (156) / 4900 - 6500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:230 / 1500 - 4600
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:225
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,7
Spotreba - kombinovaná [WLTP] [l/100 km]:6.2–5.9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:210–725
Objem nádrže [l]:44
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1335
Rozmer pneumatík:215/40 R18
Dĺžka [mm]:3876
Šírka [mm]:1744
Výška [mm]:1452
Rázvor [mm]:2495