Je známe, že Géčko odštartovalo svoju kariéru ako vojenské vozidlo, my sa však pozrieme na jeho históriu mimo bojiska.
Géčko. Asi málokto z automobilových nadšencov si pod týmto pojmom predstaví niečo iné ako najznámejší offroad/SUV od Mercedesu, ktoré je tu s nami už od roku 1979. Vývoj Géčka sa začal písať už v roku 1972 a prvé plne funkčné prototypy boli hotové v roku 1974. Tieto spomínané prototypy boli nekompromisne testované napríklad na Sahare, ale aj za polárnym kruhom v Škandinávii. Prvá sériová generácia sa začala vyrábať v roku 1979 v meste Graz. A presne v tej istej továrni sa vyrába aj dodnes.
Medzi prvými vážnymi zákazníkmi bol aj Vatikán, ktorý si v roku 1980 nechal postaviť Papamobil na základoch z Géčka, tento unikátny kúsok sa momentálne nachádza v múzeu automobilky Mercedes-Benz v Stuttgarte. O dva roky neskôr sa dva kusy Géčka objavili na rely Dakar, v ktorej obhájili druhé a tretie miesto. O rok neskôr sa Mercedesu úspešne podarilo obhájiť prvé miesto vo svojej kategórii.
Rok 1986 bol takisto veľmi úspešný a Mercedes dosiahol potešujúcu métu 50 000 vyrobených kusov počas piatich rokov. Významný technologický míľnik sa udial v roku 1990, kedy sa Géčko dočkalo pohonu všetkých kolies a systému ABS.
Rok 1993 bol pre Géčko taktiež veľmi prelomový, práve v tých časoch dostalo názov G-Klasse (alebo Trieda G) a do ponuky pribudol aj osemvalec. Prvé Géčko vo verzií AMG (G55 AMG) uzrelo svetlo sveta v roku 1999, v týchto časoch šlo o najvýkonnejšie modelové označenie, o niekoľko rokov však pribudli aj označenia ako G63 AMG s V8 a G65 s V12.
Aj napriek prísnemu dodržiavaniu tradicií a dizajnu sa v histórii tejto legendy vyskytlo aj niekoľko unikátnych, ale aj bláznivých počinov, medzi ne patrí aj G500 4×4 2, G63 6×6, ultraluxusný Maybach G550 Landaulet za takmer 2 milióny dolárov a množstvo agresívnych beštií z dielne Brabusu, ako napríklad zlovestný Brabus 900 Rocket s výkonom 900 koní.
Mercedes G patrí k autám, ktorému sa v budúcnosti nevyhne elektrifikácia, výsledkom týchto udalostí vznikol koncept s označením EQG, ktorý ponúka množstvo inovácií ako napríklad otočenie vozidla o 360 stupňov, ktoré poznáme už niekoľko desaťročí vďaka tankom a iným pásovým vozidlám, no vo svete automobilov je to novinka.
Text: Ondrej Račko