Je až neuveriteľné, že prvý Civic sa vyrobil už pred päťdesiatimi rokmi. Desať generácií japonského kompaktu si postupne budovalo povesť jednoduchého a spoľahlivého auta s akcentom na nadpriemerné jazdné vlastnosti. Od šiestej generácie sú k dispozícii aj športové modely s označením Type-R, ktoré patria k tomu najlepšiemu v kategórii „hot-hatch“.
Honda sa zaviazala, že do roku 2025 budú všetky jej modely predávané v Európe elektrifikované. Nie je preto prekvapením, že nová jedenásta generácia Civicu sa na európskom trhu ponúka výlučne s hybridným pohonom nazývaným e:Hev.
Návrat ku klasike
Po experimentoch so skoro jednopriestorovou karosériou siedmej generácie, zaobleným „ufo“ dizajnom ôsmej a deviatej generácie prišla desiata, ktorá prekvapovala komplikovanými a zbytočne prehnanými tvarmi niektorých častí karosérie. „Jedenástka“ pristúpila k dizajne inak. Prvoplánovo nešokuje a neupúta na prvý pohľad, naopak, pôsobí jednoducho a sympaticky.
Dlhá, nízka a skoro vodorovná kapota s kabínou posunutou dozadu vytvára dynamickú siluetu auta. Civic sa svojou dĺžkou a rázvorom vzďaľuje bežným kompaktom a opatrne poškuľuje po strednej triede. Dozadu sa zvažujúca strecha plynule prechádza do piatych dverí, čím vytvára karosériu typu liftback. Chrómová lišta lemujúca vrchnú časť okien pokračuje smerom dozadu, kopírujúc líniu zadnej časti.
Zaujímavá, ale hlavne praktická je konštrukcia zadného blatníka. Vďaka dlhému bočnému oknu tvorí samostatný diel oddelený od strechy, čo uľahčuje a najmä zlacňuje opravy pri jeho prípadnom poškodení.
Predná časť auta je dizajnovo menej výrazná. Kapota v strede presahuje úzke svetlomety a masku chladiča tvorí hladký plast s jednoduchou štruktúrou.
Zadnú časť zdobia svetlá spojené funkčnou lištou s integrovaným brzdovým svetlom. Mohutný zadný nárazník dodáva autu opticky na šírke a podčiarkuje jeho športový charakter. Výrobca si neodpustil naznačenie koncoviek výfukov v aspoň tmavej plastovej forme.
Krása v detailoch
Honda sa pri výrobe Civicu zamerala na zvýšenie vnímateľnej kvality auta. Už tlmený zvuk zatvorenia predných dverí veľa naznačuje. Vo vnútri sa stretnete výlučne s príjemnými a hodnotne pôsobiacimi materiálmi. Na prvý pohľad jednoduchá palubná doska zaujme horizontálnym predelením v podobe jednoliatej štruktúry skrývajúcej výduchy ventilácie. Jej ovládanie je prísne analógové, a to pomocou tlačidiel a otočných ovládačov. Vysoký stredový tunel navodzuje prémiový dojem, škoda iba odhalených USB konektorov v jeho prednej časti. Vyzdvihujem veľmi striedme použitie lesklých plastov. Exponované časti interiéru, naopak, výrobca pokryl matnými materiálmi s jemnou štruktúrou.
Lakťová opierka neposkytuje žiadne možnosti nastavenia, jej poloha mi však vyhovuje. Volantu „chýbajú“ vymoženosti typu dotykové tlačidlá a zrezaná spodná časť. Je jednoducho dokonalý a má slušný rozsah nastavenia v oboch smeroch.
Sekundujú mu predné sedadlá, ktoré poskytujú výborný kompromis medzi pohodlím a športovosťou. Pedále sú umiestnené pomerne hlboko pod volantom, čo spolu s veľmi nízkou základnou polohou sedadiel vytvára priestor pre príkladne športový posed. Osobne by som sa obišiel bez koženého poťahu sedadiel, ktorým navyše chýba aktívna ventilácia.
Digitálny prístrojový štít má príjemnú grafiku a je výborne čitateľný aj na priamom slnku. Display ale nezaberá celú šírku ponúkanej plochy a na malom priestore sa snaží poskytovať množstvo údajov.
Infotainment s pomerne malým 9-palcovým displejom trčí moderne do priestoru a pridáva otočný ovládač hlasitosti. Napriek veľkej modernizácii systému však stále natrafíte na malé chyby v logike ovládania či zobrazovania dát. K rýchlosti odozvy a stabilite systému, naopak, nemám výhrady.
Honda ponúka na pomery kompaktnej triedy nadpriemerný vnútorný priestor pre oba rady sedadiel. Prekvapí najmä veľkorysým miestom na nohy pre zadných pasažierov.
Hybrid? Nevadí!
Japonský výrobca pristúpil k hybridnému riešeniu pohonu po svojom. V skratke: Civic v aktívnej prevádzke prevažne poháňa výlučne elektrický motor čerpajúci energiu z akumulátora, ktorý je okrem štandardnej rekuperácie nabíjaný benzínovým atmosférickým dvojlitrom s vysokou účinnosťou. Do „akcie“ priamo sa spaľovací motor zapája iba pri ustálenej vyššej rýchlosti.
Toto riešenie prináša okamžitý prísun výkonu prakticky od nulových otáčok, rovnako aj uspokojivú dynamiku vo vyšších rýchlostiach. Utlmenie hluku motora je ukážkové a neruší ani pri vysokých otáčkach. Naopak, výrobca sa pri akcelerácii snaží umelým zvukom navodiť dojem stúpajúcich otáčok s rýchlo sa meniacimi prevodovými stupňami.
Civic nesklamal ani v kategórii jazdné vlastnosti. Príkladné držanie stopy, príjemne tuhé, presné riadenie a jemne dávkovateľné brzdy patria k ďalším pozitívam auta. Hľadanie limitov podvozku vás bude baviť. Auto je veľmi čitateľné a do nedotáčavosti ho budete musieť poriadne nútiť. K posádke sa prenesú iba nerovnosti, ktorým sa dalo vyhnúť.
Do rýchlosti 100 km/h je okrem vzdialeného hluku od zadných kolies auto príjemne tiché. Na diaľnici už počuť aerodynamický hluk a to hlavne zvuk svištiaceho vetra okolo vrchnej časti bočných okien alebo B-stĺpika.
Hlavnou výhodou hybridného pohonu by mala byť ekonomika prevádzky. Civic napriek svojmu dynamickému charakteru exceluje aj v tejto disciplíne. V kombinovanej premávke som dosiahol spotrebu necelých 5 litrov na 100 km. Mesto a okresky dáte do štyroch, diaľnicu do siedmych.
Verdikt
Honda ponúka auto, ktoré spĺňa súčasné podmienky na ekonomiku prevádzky a zároveň si za to nepýta daň v podobe nízkeho výkonu a nudného prejavu. Má svoje chyby a nemá ani nízku cenu, ako celok je však výborné. A za mňa osobne? Nebyť aerodynamického hluku pri vyšších rýchlostiach, objednávka do výroby by už ležala u jedného z predajcov…
Základná cena modelu – Honda Civic 2.0 i-MMD Elegance: 29 890 €
Základná cena testovanej verzie – Honda Civic 2.0 i-MMD Advance: 34 490 €
Záruka: 3 roky/100 000 km (+ HONDA PREMIUM QUALITY do 8 rokov/150 000 km)
Registračná daň: 350 €
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový + elektromotor |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1993 |
Najvyšší výkon spaľovacieho motora [kW (k)/ot./min.]: | 105 (143)/6000 |
Najvyšší krút. moment spaľovacieho motora [Nm/ot./min.]: | 186/4500 |
Najvyšší výkon elektromotora [kW (k)]: | 135 (184) |
Najvyšší krút. moment elektromotora [Nm]: | 315 |
Najvyšší systémový výkon [kW (k)] | 160 (218) |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 180 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 8,1 |
Spotreba - WLTP kombi [l/100 km]: | 5,0 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 404 |
Dĺžka [mm]: | 4551 |
Šírka [mm]: | 1900 |
Výška [mm]: | 1408 |
Rázvor [mm]: | 2734 |