Citroën predstavuje SUV-sedan C4 X, lebo svet je jedno veľmi zvláštne miesto

2432
Zdroj: Quentin Decorps

Veľký a majestátny SUV-fastback Peugeot 408 ešte ani nestihol zapadnúť tenkou vrstvičkou prachu a už je tu (na prvý pohľad) ďalší sesterský produkt sesterskej značky. Nenechajte sa oklamať povedomou siluetou, model C4 X nemá s novým Peugeotom 408 nič spoločného. Je menší a stojí na inej platforme.

Keďže dopyt po tradičných štýloch karosérie klesá, automobilky uvažujú, ako sa v reklamných agentúrach hovorí, “out of the box” (mimo zvyklostí, pozn.red.).

Zdroj: Alex Rank
Zdroj: Alex Rank

Staronový

Tento Citroën C4 X je toho ukážkovým príkladom – trojpriestorovú karosériu sedanu prevteľuje do SUV. Podobne ako to kedysi robil AMC Eagle, automobil, ktorý jasne predbehol svoju dobu. Aha:

AMC Eagle

Vidíte tú podobnosť? Že? Žé?

Zdroj: Quentin Decorps
Zdroj: Quentin Decorps

Narozdiel od AMC, ktoré nedlho na predstavenie Eaglu skrachovalo, sa ale obávame, že v dnešnej dobe bude mať sedan s oplastovaním SUV svoje – a celkom široké – publikum. Tento (skoro)nový Citroën je dlhý 4 600 milimetrov, preto je z hľadiska celkovej dĺžky zaradený medzi C4 a C5 X. Má rovnaký rázvor 2 670 mm ako C4, pričom je široký 1 800 mm a vysoký 1 525 mm a jazdí na rovnakej platforme EMP1.

Ale musím sa priznať: čím dlhšie na to pozerám, tým viac sa mi to páči.
Zdroj: Alex Rank

Menšia pôdorysná plocha sa odráža v nižšej, ale stále celkom veľkorysej nákladovej kapacite 510 litrov namiesto 536 litrov Peugeotu 408. Proti modelu 408 dokáže bodovať ešte jednou zbraňou: ihneď dostupným elektrickým pohonom, ktorý bude zároveň na niektorých trhoch ako Nemecko, Francúzsko, Taliansko alebo Španielsko, jediný k dispozícii.

Zdroj: Alex Rank
Zdroj: Alex Rank

Takýto model ë-C4 X je dodávaný s 50-kWh batériou, ktorá stačí na 360 kilometrov v cykle WLTP. Pomocou 100 kW jednosmerného prúdu sa dá nabiť na úroveň 80 percent za pol hodinu a dobrú účinnosť si vozidlo zachováva aj vďaka svojmu krásnemu koeficientu odporu vzduchu Cx len 0,29.

Palubná doska je celá prevzatá z modelu C4.
Zdroj: Quentin Decorps

U nás aj na benzín a naftu

Pohon v tomto prípade zabezpečuje jediný elektromotor s výkonom 100 kilowattov (136 koní) a krútiacim momentom 260 Newtonmetrov. So zapnutým športovým režimom bude Citroën ë-C4 X potrebovať 9,7 sekundy na šprint z 0 na 100 km/h, než dosiahne maximálnu rýchlosť 150 km/h.

Na niektorých trhoch (našťastie, aj na našom) bude model dostupný aj s benzínovými (1,2 PureTech) a naftovými (1,5 BlueHDI) motormi, pričom všetky verzie sa budú vyrábať v Španielsku v závode Stellantis v Madride.