Jedna z najšokujúcejších premiér minulého roka na poli dostupných áut je už vyše roka za nami a jej protagonista veselo brázdi slovenské cesty. Hyundai Tucson štvrtej generácie rozpolarizoval spoločnosť výzorom, no určite nie dojmami z jeho techniky.
Jednému pocitu sa nedokážem ubrániť už dlhšiu dobu, no rozhodne má svoj opodstatnený dôvod. Kórejské modely rodinne spriaznených značiek Hyundai a KIA majú vyslovene európsky spirit. Keď sa dívate na nový Hyundai Tucson, asi si ťukáte po čele, že čo to trepem.
Dizajnom si Kórejci veľmi radi uletia do stratosféry, aj keď sa dokážu podržať na uzde a vytvoriť konzervatívne vyzerajúce auto, zapadajúce do koloritu európskych miest. Hovorím však o pocite, ktorý z auta vyžaruje. O Tucsone ste si už prečítali mnohé, tak teraz to vezmem z trošku iného konca.
Prameň
Nie je žiadnym tajomstvom, že Hyundai má svoje európske sídlo vo Frankfurte. V Nemecku, ktoré je kolískou automobilu ako takého a ktorej národ považujú mnohí za jediný na svete, ktorý dokáže postaviť prakticky bezchybné auto. Nemecké autá sú veľmi špecifické a hlavne, pokiaľ sa bavíme o autách jedného, aj u nás pôsobiaceho koncernu.
Nový Tucson síce na pohľad žiadny nemecký model nepripomína a to platí aj pre jeho predchodcu. Pri ňom som však zopár rokov dozadu pocítil istú podobnosť pri pocite z jazdy, interiéru a ergonómie, ktorá mi evokovala práve modely veľkého nemeckého koncernu. Postupne som ale prišiel na to, kde sa modely týchto dvoch národov rozchádzajú.
Pokrok
Musím povedať, že s materiálmi a spracovaním interiérových panelov či textílií som bol počas testu Tucsonu veľmi spokojný. Dokonca pôsobia “hrejivejšie” ako v spomínaných nemeckých modeloch vďaka textilnej vsuvke na palubnej doske či veľmi príjemným mäkčeným plastom a kvalitne spracovaným lištám. Úprimne musím povedať, že pre toho, kto pretláča v automobilovom priemysle používanie čiernych lesklých plastov a plne dotykových multimediálnych systémov, je pripravené miesto v pekle.
Aj napriek absencii fyzických tlačidiel, ktoré som v Tucsone vždy zbožňoval, je interiér vyslovene výnimočný. Vďaka nízko položenej palubnej doske máte extrémne vzdušný pocit spoza volantu a dopomáha tomu okrem iného aj digitálny prístrojový štít zasadený hlboko za volant. Výhľad z kabíny je bez jediného komentára skvelý, priestor na zadných sedadlách štedrý a batožinový priestor pojme príjemných 546 litrov. Keďže však ide o naftovú motorizáciu s mild-hybridom, ide o najmenší dostupný objem. Maximálny ponúkne čisto benzínový Tucson, čo predstavuje až 620 litrov.
Pointa
Toľko som sa točil okolo tej podobnosti s Nemcami, až to teraz musím pekne vysvetliť. Kým mi Tucson príde o niečo pohodlnejší, no trošku horšie odhlučnený ako konkurenčné modely z Nemecka, riadenie a pohon mi prišli extrémne povedomé. Riadenie je v režimoch ECO a NORMAL vyslovene ľahučké, no zostáva presné. Spojenie 7-stupňovej dvojspojkovej prevodovky a mild-hybridného pohonu s 1,6-litrovým turbodieselom ženúcim silu na všetky štyri kolesá mi splnilo všetky rozkazy bez akéhokoľvek zaváhania.
Hyundai postavil auto, ktoré na rozdiel od nemeckej konkurencie vzbudzuje tony zaujímavých a hlavne pozitívnych emócií, no zároveň zostáva dostatočne chladným a funkčným kusom stroja, ktorý vás nevyčerpá svojou teatrálnosťou. So spotrebou 4,6 litra nafty mimo mesta, v meste 5,5 litra a na diaľnici 7,2 litra skutočne neurazí. Ak ale nechodíte často na ďaleké výpravy a máte 900 eur navyše, určite by som sa na vašom mieste pozrel na zúbok výkonnejšiemu hybridu. Len tak zo zvedavosti.
Základná cena modelu – Hyundai Tucson 1,6 T-GDi COMFORT 6MT: 21 990 €
Základná cena testovanej verzie – Hyundai Tucson 1,6 CRDi MHEV 7DCT 4×4: 31 990 €
Euro NCAP: –
Záruka: 5 rokov/bez obmedzenia km
Registračná daň: 210 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový + štartér/generátor |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1598 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 100(136)/4000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 320/2000-2250 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 180 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 11,6 |
Kombinovaná spotreba (WLTP) - [l/100 km]: | 5,7 - 6,0 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 546/1725 |
Objem nádrže [l]: | 54 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1590 - 1729 |
Rozmer pneumatík: | 235/55 R18 |
Dĺžka [mm]: | 4500 |
Šírka [mm]: | 1865 |
Výška [mm]: | 1650 |
Rázvor [mm]: | 2680 |