Už pár rokov platí osvedčené pravidlo urbánneho života: najlepšie auto do mesta je SUV. Citroën si však o tom zjavne myslí svoje a predstavuje auto do mesta, aké tu ešte nebolo: malé, elektrické a (a)symetrické.
Sme radi. Sme fakt otvorene radi, pretože Citroën konečne vystúpil zo svojej komfortnej zóny (pardón, Comfort-Class SUV) a predstavil niečo nové, plné inovácií, nezvyčajné a ešte k tomu aj užitočné. A veľmi cool!
Štvorkolka
Dobre, dobre, nejdem vás tu presviedčať, že tento maličký krémeš na kolesách má pohon všetkých štyroch kolies. Nemá. Nemá na to totiž ani dôvod – jeho maličký elektromotor generuje len 6 kilowattov výkonu, čo mu postačí na maximálnu rýchlosť 45 kilometrov za hodinu. Prečo takéto údaje? Správne, slovo “štvorkolka” tu neznamená náhon na všetky kolesá, ale kategóriu, v ktorej je toto vozidlo registrované.
To znamená, že u nás ho budete môcť šoférovať už od šestnástich rokov, pričom v niektorých krajinách Európskej únie môže byť Ami vo výhradne vašom velení už od štrnástich. Toľko zodpovednosti to napokon nie je – Ami môže mať maximálne dve sedadlá, je dlhý 2,41 metra, vysoký 1,52 metra a široký presne 1,39 metra. Pýtate sa, ako tam tie dve sedadlá dostali? Použili taktiku starú ako samotný McLaren F1 – sedadlo spolujazdca odsadili mierne dozadu.
Ak tušíte, že ide vlastne o konkurenciu pre Renault Twizy, máte pravdu. Zároveň však treba dodať, že na rozdiel od Renaultu má Citroën skutočné dvere. Aj tu sa však šetrilo, no veľmi inteligentne: ľavé aj pravé dvere Ami sú identické a dajú sa navzájom vymeniť. To znamená, že sa na každej strane otvárajú inak: na strane vodiča majú pánty vzadu, na spolujazdcovej však úplne bežne, vpredu. Podobne sa dá vymeniť predný nárazník so zadným nárazníkom.
Ak by ste sa náhodou z akýchkoľvek dôvodov hanbili v Ami jazdiť, je fajn vedieť, že na jedno nabitie dokážete zdrhnúť až 70 kilometrov ďaleko. Ó, Bože, teraz stojíte na francúzskom vidieku s vybitou batériou a neviete, čo ďalej? Ami stačí zapojiť na 3 hodiny do obyčajnej 230 V siete a dosiahne maximálne nabitie.
Hlavne dostupne
V interiéri to Ami hrá na jednoduchosť a úprimnosť. Na veľa iného tu vlastne ani nie je miesto. V základnej výbave dostanete digitálny tachometer, hub na telefón, jeden USB vstup a vykurovanie. Zaujímavosťou je určite otváranie okien, ktoré je vyriešené rovnako, ako pri staručkom modeli 2CV – spodná polovica okna sa otvára dohora. Veľmi utilitárne sú aj spätné zrkadlá.
A teraz to najzaujímavejšie! Tým je cena alebo presnejšie spôsob predaja. Ami môže byť váš už za 6000 €, čo je v porovnaní so súčasnými mopedautami prívetivá suma. Ešte zaujímavejší je však car-sharingový program Free2Move od PSA, ktorý nekladie žiadne limity, len cenu za minútu používania: 26 centov!
Ak vám nesedí ani jeden program, môžete zvoliť ešte tretiu, konvenčnú alternatívu, ktorou je dlhodobý prenájom. V tom prípade stačí len zložiť poplatok 2644 € (vo Francúzsku) a mesačne platiť 19,99 € – a Ami je na dva roky váš. Myslíte si, že na naše cesty takáto vec nepatrí? Možno – ale do takého Paríža si neviem predstaviť lepší druh mobility. Stavíte sa?