Asi od momentu, keď vyšla na trh prvá generácia BMW X6 M, bolo jasné, že to, čo nastane, dosiahne obludných rozmerov. Nemýlili sme sa: najnovší prírastok do rodiny rýchlych SUV-kupé má názov Mercedes-AMG GLE 63 a do boja prichádza v plnej sile.
Nikto ich nepotrebuje, no zjavne ich všetci chcú. Alebo ak nechcú, chceli by aspoň raz v živote vyskúšať, aké je to nimi jazdiť. Reč je o nadopovaných SUV-kupé, ktorých popularita stále rastie aj napriek hroziacej klimatickej kríze, preľudneniu planéty či stagnujúcej ekonomike.
Hybrid v mene výkonu
Upravená jednotka V8 biturbo s objemom 4 litre je v GLE 63 kupé v oboch výkonových stupňoch (420 kW/571 k a 450 kW/612 k) vybavená integrovaným štartovacím generátorom EQ Boost. Spája štartér a alternátor do výkonného elektromotora a je uložený medzi motorom a prevodovkou. A keď už sme pri tom, tieto pohonné jednotky produkujú až 750, resp. 850 Nm krútiaceho momentu.
Na krátku dobu dodatočne vyvolateľný výkon 16 kW (22 k) a krútiaci moment 250 Nm umožňuje pružnejšie rozbiehanie, ak by to náhodou bolo treba. Inovatívny konštrukčný diel totiž navyše napája 48-voltovú napäťovú sústavu, používa sa ako elektrický generátor a preberá aj hybridné funkcie. K týmto funkciám patrí efekt zvýšenia výkonu, rekuperácia, posunutie ťažiska a takmer nepozorovateľné opakované rozbehnutie motora pri funkcii štart – stop.
GLE vie ďalej v mene planéty vypnúť až štyri valce, čím šetrí palivo. V mene rýchosti je zasa vybavený aktívnou stabilizáciou nakláňania ACTIVE RIDE CONTROL, ktorá precízne vyrovnáva pohyby karosérie. Systém koná prostredníctvom dvoch elektromechanických aktuátorov na prednej a zadnej náprave, ktoré pracujú nezávisle od seba. V každej náprave je integrovaná jedna planétová prevodovka.
Povinnú dynamickú jazdu ďalej umocňuje až sedem jazdných programov DYNAMIC SELECT Comfort, Sport, Sport+, Individual, RACE (exkluzívne len pre variant S modelu GLE 63 kupé), Trail a Sand. To pravdepodobne preto, aby ste vedeli machrovať aj na lesných cestách, aj na piesočných dunách. Napríklad na Záhorí. Alebo v Afrike. Ale to už je totálne na vás, ja len podotknem, že by som napríklad cez Sýriu teraz asi radšej nejazdil.
Všetku silu posiela na nápravy prevodovka AMG SPEEDSHIFT TCT 9G, ktorá zabezpečuje extrémne krátke časy preradenia, rýchle viacnásobné podradenie a automatický medziplyn.
Okrem toho si prešlo vylepšené AMG GLE 63 a 63S Coupé decentnou úpravou exteriéru a interiéru podľa vzoru svojho hranatejšieho brata GLE. Bočné obloženia prahov, telesá vonkajších zrkadiel a rozšírenia podbehov kolies sú nalakované vo farbe karosérie a týmto spôsobom sa plynulo zapájajú do dynamického celkového vzhľadu.
Pri základnom modeli sú sériovo namontované 21-palcové disky z ľahkej zliatiny s nápisom AMG, variant S sa od výroby dodáva na 22-palcových kolesách. Na želanie sú k dispozícii ďalšie varianty diskov s rozmermi od 21 do 22 palcov.
Chytrotip pre machrovanie na bare: variant S disponuje koncovkami výfukov s charakteristickým drážkovaním, ktoré slúžia ako rozlišovacie znaky medzi základným modelom a variantom S. Zaujímavý je ešte balík AMG Night, ktorý sa dodáva na želanie. Obsahuje tepelnoizolačné tmavo tónované sklá, ako aj predný rozdeľovač prúdenia, ozdobné prvky v spojleri predného a zadného nárazníka, vložky v bočných obloženiach prahov, kryty zrkadiel a rámy okien v ušľachtilej čiernej farbe. K týmto prvkom sa pridávajú dvojité koncovky výfuku v prvotriednej vysokolesklej čiernej farbe.
A čo interiér? V základnom modeli je prakticky celý potiahnutý čiernou kožou napa, volant dostanete potiahnutý vo variante S kožou napa/mikrovláknom DINAMICA, v každom prípade s čiernou značkou na 12. hodine. Ako prvok mimoriadnej výbavy sa dodávajú tlačidlá AMG na volante, ktoré umožňujú mimoriadne rýchle nastavenie parametrov relevantných pre dynamiku jazdy. Ozdobné prvky AMG z uhlíkových vlákien pritom dodávajú interiéru ten správny testosterón.
Tak čo, je tento medveď dostatočne hot, or not? Tu máte ešte fotogalériu, aby ste vedeli povedať presnejšie:
NEPREHLIADNITE: