Toyota ako jedna z prvých automobiliek dala až na malé výnimky zbohom dieslovým motorom a nahrádza ich hybridným pohonom. V prípade novej RAV4 ide už o druhú z piatich generácií, ktorá týmto pohonom disponuje.

Výrobca sľubuje vyšší výkon, lepšie jazdné vlastnosti a nižšiu spotrebu. Nová generácia je iná už na prvý pohľad a to svojím výrazným exteriérom.

Drzá a hranatá

„RAVka“ prekvapí drsným až off-roadovým vzhľadom, čím sa markantne odlišuje od predošlých generácií. Hranatými blatníkmi a umiestnením zadných svetiel trochu pripomína súčasné SUV modely amerického Jeepu, celkovo je však vonkajší dizajn originálny a ťažko zameniteľný s inou značkou.

Biela farba v kontraste s čiernou strechou a čiernymi diskami RAV4 nesmierne pristane

Spredu zaujmú šikmo umiestnené svetlomety s vkusne vsadenou maska chladiča. Hmlovky v rohoch predného nárazníka karosériu opticky rozširujú. Plastové obloženie nárazníkov a prahov dverí pokryté klavírnym lakom ako súčasť výbavy Selection vyzerá efektne, bude však vyžadovať zvýšenú údržbu. K danej výbave patrí aj čierna strecha a čierne disky kolies, ktoré v ostrom kontraste s bielou farbou karosérie vytvárajú naozaj vydarený celok.

Toyota si na rozdiel od iných značiek dovolí ukázať funčné koncovky výfukov

Výrazný pokrok

Interiér oproti predchodcovi zaznamenal radikálny skok vpred. Povrch palubnej dosky a vrchnej časti dverí je pokrytý mäkčeným materiálom. Vypracovanie a lícovanie jednotlivých plastových dielov je na vysokej úrovni. Volant má športový vzhľad, príjemne hrubý veniec a zaujímavo vnorené tlačidlá. Prístrojový panel je tvorený veľkým displejom zobrazujúci rýchlomer a rôzne informácie palubného počítača a nastavenia asistenčných systémov. Klasický otáčkomer s číselnými ukazovateľmi je nahradený indikátormi nabíjania a ekonomickej jazdy.

Interiér je útulný, ale chýba mu viac ozdobných prvkov

Páčilo sa mi vypracovanie panelu klimatizácie vrátane jeho masívnych pogumovaných ovládačov. Pomerne široká stredová konzola uberá miesto pravej nohe vodiča. 8-palcový displej infotainmentu je výborne umiestnený, systém je prehľadný a intuitívny. Výnimkou je navigácia, ktorej ovládanie je potrebné si dopredu naštudovať. Pomohla by podpora Android Auto/Apple Car Play, ktorú Toyota v súčasnosti neponúka.

Navigácia mohla zaberať väčšiu plochu displeja a mať intuitívnejšie ovládanie

Interiér sa mi ako celok páčil, pôsobil však na mňa príliš pracovne. Prívítal by som viac ozdobných prvkov, ktoré by interiér zjemnili, prípadne kombináciu materiálov iných ako tmavých farieb. Sedadlám nie je čo vytknúť, sú pohodlné, s funkčnými bočnicami a dostatočne dlhým sedákom a operadlom. Poťah sedadiel vo výbave Selection je tvorený kombináciou látky a umelej kože.

Sedadlá sú pohodlné a poskytujú funkčné bočné vedenie

Nová RAV4 dokonale poslúži ako plnohodnotné rodinné auto. Odkladacích priestorov je dostatok a sú primerane rozmerné. Na zadných polohovateľných sedadlách je dosť miesta aj pre vyššie postavy a batožinový priestor ponúka nadpriemerný objem.

Skĺbenie výkonu a úspornosti

Dokáže hybridný pohon nahradiť výkonné a zároveň úsporné vznetové motory vo vozidlách SUV? V prípade RAV4 áno. Dynamika vozidla je dostačujúca skoro v každej situácii a nezaostáva ani vo vyšších rýchlostiach. Razantné zrýchľovanie je krátkodobo doprevádzané vysokými otáčkami spojenými s pomerne silným hlukom, čo je však iba malá daň za použitú e-CVT prevodovku. Odozva na stlačenie plynového pedálu je v porovnaní s „oturbenými“ motormi veľmi rýchla, čomu dopomáhajú aj pomerne promtné reakcie prevodovky.

Volič automatickej prevodovky mal pekný tvar a jemný chod

A čo spotreba? V prípade RAV4 neplatí, že hybrid nedokáže byť na diaľnici efektívny. Pri rýchlosti 140 km/h ukazoval palubný počítač hodnotu okolo 8 litrov benzínu. V meste sa prirodzene naplno prejavia výhody kombinovaného pohonu. Bez väčšieho snaženia sa dá jazdiť do šiestich litrov.

Pre otestovanie spotreby v reálnej premávke som zámerne zvolil dve odlišné kombinácie typov trás s nasledujúcimi výsledkami:

Typ cesty (rýchlosť km/h) Podiel z celkovej trasy (%) Podiel z celkovej trasy (%)
Mesto (50 – 60) 13 8
Okresky (100 – 110) 0 55
Rýchlostná cesta (110) 19 22
Ďiaľnica (130 – 140) 68 15
Počet km: 176 Počet km: 154
Spotreba 6,8 l/100 km Spotreba 5,6 l/100 km

Uvádzané spotreby som dosiahol pri svižnej jazde, pričom som sa do určitej miery snažil o rekuperáciu energie.

Jazdné vlastnosti novej RAV4 ma príjemne prekvapili. Auto sa na pomery SUV nakláňa minimálne a stopu v zákrute drží aj pri vyšších rýchlostiach. Na stratu adhézie predných kolies upozorní auto dostatočne dopredu, pričom stabilizačný systém zasahuje jemne a nie príliš skoro. Predpokladám, že verzia s pohonom všetkých štyroch kolies výraznejšie potlačí nedotáčavosť a dovolí prejsť zákrutu ešte vyššou rýchlosťou.

Tok energie zobrazený na displeji infotainmentu napomáhal k efektívnej jazde

Hybridné SUV však nebude primárne o vymetaní okresiek. Z auta je vďaka bohatému preskleniu a rozmerným spätným zrkadlám výborný výhľad. Spolu s parkovacími senzormi a zadnou kamerou uľahčujú orientáciu a prejazd aj úzkymi uličkami v meste. Podvozok je naladený skôr tuhšie, bežné nerovnosti však prekonáva s gráciou.

Objem batožinového priestoru patrí k najväčším v triede

Na diaľnici som ocenil nízku mieru hluku prenikajúceho do interiéru. Aerodynamický hluk sa vo zvýšenej intenzite prejavil iba pri veternom počasí. Spokojný som bol s účinkom posilňovača riadenia s iba jemnou vôľou okolo stredovej osi.

Verdikt

Dokonalé SUV. Dokonalý hybrid. Takto znie slogan výrobcu pri uvádzaní novej RAV4 na trh. Úprimne, nie je ďaleko od pravdy. Auto je dostatočne výkonné a zároveň úsporné, vyzerá reprezentatívne a nezabúda ani na praktickú stránku. Až na niekoľko jednoduchších prvkov v interiéri a navigácii, ktorá má od dokonalosti ďaleko, sa nová Toyota vážne vydarila.

Základná cena modelu – Toyota RAV4 2.0 Valvematic (173 k) 6 MT Active: 25 090 €
Základná cena testovanej verzie – Toyota RAV4 2.5 Hybrid (218 k) e‑CVT Selection: 36 590 €
Záruka: 3 roky/100 000 km (5 rokov na komponenty hybridného systému)

Registračná daň: 550 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:2487
Najvyšší výkon benzínového motora:[kW (k)/ot./min.]:131/(176)/5700
Najvyšší krút. moment benzínového motora:[Nm/ot./min.] :221/3600–5200
Najvyšší výkon hybridnej sústavy:[kW (k)]:160 (218)
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,4
Spotreba - kombinovaná [l/100 km]:4,5–4,6
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:580
Objem nádrže [l]:55
Prevádzková hmotnosť [kg]:1665–1755
Rozmer pneumatík:225/60 R18
Dĺžka [mm]:4600
Šírka [mm]:1855
Výška [mm]:1685
Rázvor [mm]:2690