10 otázok pre Olivera Heilmera, vedúceho dizajnu značky MINI

1545
" "

Pre Olivera Heilmera, od septembra 2017 vedúceho dizajnu značky MINI, dizajn neznamená iba prácu, ale aj povolanie. Tento rodák z Mníchova mal v sebe odmalička túžbu tvoriť nové autá. V rozhovore tento 43-ročný dizajnér prezrádza, čo je podľa neho dobrý dizajn, aké má plány pre budúcnosť značky MINI a akú mieru odvahy si ich realizácia vyžaduje.

1. Prečo ste sa stali návrhárom áut? 

Autá ma vždy úplne fascinovali, od útleho detstva. Vždy som ich kreslil – a vždy som mal pri tom úsmev na tvári. Začalo sa to tým, že som ako dieťa dokresľoval spojlery na autá v časopisoch. Neskôr som začal navrhovať a kresliť vlastné autá. Veľmi skoro mi bolo jasné, že chcem byť návrhárom áut. Vtedy to nebola bežná kariéra, na rozdiel od medicíny či práva. Takže si iste viete predstaviť, že moji rodičia boli trochu skeptickí. Po maturite, ešte pred nástupom na vysokú školu, som absolvoval stáž v známej automobilke v Stuttgarte, a to vo mne utvrdilo presvedčenie, že toto chcem robiť celý život. Hoci vtedy by mi nikdy nenapadlo, že sa dostanem v kariére až takto ďaleko.

2. Kde nachádzate inšpiráciu? Čo vás motivuje tvoriť?

V podstate ma fascinuje všetko, čo rozvíja moju predstavivosť a podnecuje kreativitu. Veľmi inšpirujúca je pre mňa napríklad hudba – čokoľvek od džezu až po hip-hop. Nadchýna ma však aj estetika technických výrobkov. Mám na mysli výrobky, ktoré vyvinuli a skonštruovali technickí inžinieri z čisto technického hľadiska – ale z ktorých zároveň vyžaruje výnimočná krása. Napríklad možno poznáte kávovary značky Faema z 50-tych a 60-tych rokov. To je presne ten typ výrobku, o akom hovorím. Alebo ma fascinoval kombajn na farme starých rodičov, keď som bol malý. Bol som ním uchvátený a celé dni som sa na ňom vozieval alebo ho len tak obdivoval. A netreba ani zdôrazňovať, že mám rád krásne veci. Hoci krása je, samozrejme, veľmi subjektívna.

3. Čo je podľa vás „dobrý dizajn“?

Pre mňa znamená dobrý dizajn konzistentnosť a zohľadnenie účelu. Funkcia výrobku musí byť ihneď jasná z jeho formy a musí byť predovšetkým použiteľný. Nemusí to mať nič spoločné s krásou. Ďalším atribútom dobrého dizajnu pre mňa je, že nie je príliš krikľavý. Ale súčasne by mal aj polarizovať, aspoň do určitej miery, inak mu hrozí prílišná anonymnosť. Existuje veľa príkladov dizajnu automobilov, ktorý spočiatku vyvolával rozporuplné názory, ale napriek tomu – či možno práve vďaka tomu – vydláždil cestu pre celkom nový segment vozidiel. Dobrým príkladom je BMW X6. Dobrý dizajn nemusí byť nutne dielom návrhára, hoci určitý cit pre estetiku je potrebný. Karosérie mnohých klasických automobilov boli vytvarované ručne pomocou dreva. Chlapi, čo ich vyrábali, neboli dizajnéri, ale obzvlášť nadaní remeselníci so zmyslom pre jednotnosť formy a funkcie. Asi toho nevedeli veľa o teórii tvorby povrchových línií, akcelerácii povrchov či zvýraznení pozícií. Proste intuitívne vedeli, ako na to.

4. Čo pre vás znamená značka MINI? 

MINI pre mňa stelesňuje sebavedomý a moderný postoj, ktorý je vzdialený luxusu spočívajúcemu v rozmernosti. Nezáleží, ako exkluzívne alebo draho je dané MINI vybavené. Zvonka je vždy kompaktné. Z môjho pohľadu to znamená, že majitelia vozidiel MINI si ich kupujú hlavne pre vlastné potešenie. Samozrejme, do istej miery sa chcú aj odlíšiť a prostredníctvom svojho auta vyjadriť aj svoju osobnosť. Ale robia tak cez vnútorné atribúty auta. V tomto je podľa mňa značka MINI „beztriedna“. A musíte si tiež uvedomiť, že veľa majiteľov MINI má k svojmu autu jedinečný a hlboký vzťah. MINI je veľmi emotívna značka a to často v takejto podobe vo svete automobilov nenájdete.

5. Čo je pre vás na vašej práci dizajnéra áut najpríťažlivejšie?

My návrhári áut sa aktívne spolupodieľame na formovaní budúceho vývoja a snažíme sa z toho vyťažiť vždy čo najviac. Samozrejme, nevieme presne, čo prinesie budúcnosť. Ale som si istý, že prebiehajúce zmeny v technológiách budú pozitívne. Vedomie, že som súčasťou tohto procesu, mi stačí ako motivácia, keď ráno vstávam do práce. Ďalšia vec, čo ma na mojej práci uspokojuje, je fakt, že dizajn poskytuje možnosť veci zamiešať a zmeniť zaužívané postupy. To je pre mňa nesmierne motivujúce. Ale nestačí mi iba klásť požiadavky bez návrhov. Chcem, aby som sa o pár rokov mohol pozrieť do zrkadla a povedať, že som spravil všetko pre to, aby som posunul dizajn MINI a tým pádom aj samotnú značku do budúcnosti. Nie je mojím cieľom iba zachovávať dosiahnuté úspechy z minulosti a veci, ktoré sú už teraz impozantné.

6. Kde vidíte značku MINI v budúcnosti a aké veci chcete ako vedúci dizajnu MINI podporovať?

Ja to vidím tak, že MINI je značka, ktorá má nielen potenciál neustáleho vývoja a zmien, ale musí sa aj reálne vyvíjať a meniť. Súčasný rad produktov MINI je veľmi dobrý. Hlavne z pohľadu kvality dosahujeme v súčasnosti veľmi veľa – a prekonávame mnoho z našej konkurencie. Je však tiež jasné, že naša cesta nemôže byť iba evolučná. Máme na programe niekoľko veľkých vecí: autonómne jazdenie, elektrickú mobilitu, digitalizáciu a zdieľané služby, a to zďaleka nie je všetko. Tieto oblasti teda musíme formovať. V danom kontexte je pre mňa kľúčové, že podstata MINI ostáva autentická. Napokon, MINI je mestská značka a mestského ducha by mala stelesňovať aj v nadchádzajúcich rokoch. Takže pre mňa je budúcnosť značky MINI v elektromobilite. Iste, v infraštruktúre je toho treba ešte veľa urobiť. Ale do budúcnosti som optimistom. Ďalšia dôležitá oblasť, ktorou sa v budúcnosti budeme zaoberať ešte viac než dnes, je vzťah medzi autom a zákazníkom. Vieme, že zákazníci značky MINI majú so svojím vozidlom a aj značkou špeciálny vzťah. Nebolo by napríklad skvelé, keby sme s nimi v budúcnosti mohli komunikovať a interagovať tak, ako to dnes robíme iba so svojimi priateľmi – namiesto neosobných príkazov a ponúk na displeji? Značka MINI by v tom mohla byť priekopníkom, vidím v tom veľký potenciál.

7. Prejdime teraz na tému elektromobility: Čo je najpríťažlivejšie na tvorbe plne elektrického MINI a v čom sa dizajn takéhoto auta líši od dizajnu auta s konvenčným spaľovacím motorom?

Nové technológie sú pre nás dizajnérov vždy príťažlivé, lebo do našej práce vnášajú novú energiu a dokážu iniciovať niečo úplne nové. Elektrický systém pohonu a výhody jeho usporiadania nám umožňujú meniť zavedené geometrické riešenia. Pohonný systém je výrazne menší, ale batérie zase zaberajú viac miesta ako palivová nádrž. To nám v budúcnosti umožní oveľa viac slobody pri práci s vnútorným priestorom a proporciami auta. A práve tu vidím pre značku MINI veľký potenciál.

8. Momentálne pracujete na prvom plne elektrickom MINI, ktoré bude mať premiéru v roku 2019. Na čo sa môžeme tešiť?

Plne elektrické MINI bude naozajstné MINI. Inak povedané, bude apelovať na emócie a bude predstavovať minimálnu záťaž na životné prostredie. Elektrickú povahu auta bude vidno v jeho detailoch – napríklad v nekonvenčných a inovatívnych prvkoch, ktoré odkazujú na svet tradičných MINI, ale ktoré ho zároveň spájajú s novými technológiami. Úlohu zohrá určite aj 3D tlač. Viac podrobností neprezradím, keďže na dizajne stále intenzívne pracujeme a v niektorých veciach ešte nepadlo rozhodnutie.

9. Takže čo môžeme v budúcnosti očakávať od značky MINI a hlavne od jej dizajnu?

Značka MINI nie je fixovaná na prítomnosť či minulosť, aj keď máme za sebou úspešný príbeh. Klasické MINI malo hranatý dizajn z konkrétneho dôvodu, bol vytvorený s ohľadom na nutnosť veľkého výkonu. Práve preto má dnes ikonický status. Veľmi sa teším, že môžem tento koncept pretaviť do budúcnosti – aj so všetkými možnosťami, ktoré nám to ponúka. Práve vďaka tomuto vyvažovaniu tradície a orientácie na budúcnosť je pre mňa moja práca v tíme dizajnérov MINI taká nesmierne príťažlivá. Ale značka MINI má zároveň právo – vlastne až povinnosť – provokovať. MINI je naozaj veľmi emotívna značka. Môžeme a aj by sme často mali byť odvážni, aj keď je to spojené s rizikom chybného kroku. V konečnom dôsledku je to však vyjadrenie emócie. Pre mňa MINI nie je už iba výrobok, vidím v ňom stelesnenie postoja. Značka MINI stelesňuje neustále zmeny a mestské prostredie, jej srdce bije v rytme veľkomesta. A MINI tiež pre mňa rozhodne znamená aj rôznosť – pravý opak monokultúry. MINI nemožno zaškatuľkovať. Celé by sa to dalo zhrnúť ako elementárna otvorenosť. A aby sme ju dosiahli, musí značka MINI podľa mňa v budúcnosti oveľa viac spolupracovať s ostatnými. Tým myslím spoluprácu, ktorá nemá iba významný efekt inšpirácie, ale ktorá hlavne prekračuje hranice samotného auta – ako sme to už ukázali v rámci MINI LIVING a MINI FASHION. Som tiež presvedčený, že MINI ako značka je viac než len automobil. A preto chcem v budúcnosti presadzovať konektivitu, ktorá je na to nevyhnutná.

10. Ako to bude vyzerať v detailoch?

S ohľadom na aktuálny vývoj si samozrejme kladieme otázku, čo bude v budúcnosti pre značku MINI charakteristické. Bude to posuvná strecha alebo hexagonálna mriežka chladiča? Alebo bude dizajn interiéru determinovať exteriér s ohľadom na obytný priestor vo vnútri auta ako dôsledok autonómneho jazdenia? Nech už to bude ako chce, našou úlohou bude, aby bolo MINI rozpoznateľné ako MINI, aj keby – prehnane povedané – v budúcnosti po cestách jazdili iba autonómne hranaté škatule. Nepochybujem, že naše zameranie sa v budúcnosti zmení. Nebudeme už vytvárať iba autá, ale zážitky. Značka MINI bude rozpoznateľná vďaka zážitku a poctivej koncepcii, ktorá bude aj naďalej nadchýnať a vynikať v dave. Očakávam, že základné potreby našich zákazníkov ostanú aj v budúcnosti podobné: chcú mobilitu a najnovšie informácie, chcú, aby sme predvídali ich potreby, a pritom chcú mať potešenie s interakcie so svojím vozidlom. Vezmite si napríklad konektivitu. Nehovoríme tu iba o veľkosti displeja, ale aj o emocionálnom spojení počas používania. Ústrednou témou je tu interakcia, a práve tú musíme formovať. Dobrým prístupom pre značku MINI by bolo potlačiť potrebnú technológiu do úzadia a namiesto toho ponúknuť zážitok a skúsenosť charakteristickú pre MINI. Je to veľká príležitosť, ale súčasne aj náročná výzva. MINI má šancu vydať sa novou cestou, ísť po svojom.