Palivo bez ropy a emisií? Porsche natankovalo prvú nádrž syntetického eFuel

2172
Zdroj: Porsche

Udržateľný a ekologický prístup nemusí spočívať iba v alternatívnych pohonoch. Stačilo by aj alternatívne palivo. Syntetické eFuel by mohlo byť riešením. Porsche ho už vyrába.

Udržateľnosť je v automobilovom segmente témou číslo jeden. Vďaka blížiacemu sa ukončeniu predaja automobilov so spaľovacím motorom v EÚ a Kalifornii do roku 2035 sú automobilky nútené venovať sa elektrickému či vodíkovému pohonu stále viac. Čo by ste však povedali na to, že aj vaše auto doma by so zopár minimálnymi úpravami mohlo byť “bezemisné”? Dá sa to.

Zdroj: Porsche Newsroom
Zdroj: Porsche Newsroom

Plány Porsche na výrobu syntetického paliva siahajú ešte do roku 2020. Už vtedy začalo s masívnou investíciou do novodobej rafinérie, ktorá nebude využívať ropu a ani nečisté zdroje elektriny. Inými slovami, malo ísť o uhlíkovo neutrálnu továreň, ktorá bude vyrábať uhlíkovo neutrálne palivo s názvom eFuel. O dva roky neskôr už vznikla nielen prvá vzorka, ale celá prvá nádrž, ktorú načerpali priamo do legendy, Porsche 911.

Berie uhlík zo vzduchu

Výrobný proces je komplikovaný, no v základe ide o to, že továreň využíva vodu a oxid uhličitý, ktorý premieňa na palivo. Molekula vody sa elektrolýzou rozbije na vodík a kyslík, pričom vodík sa naviaže na CO2 zo vzduchu. Vzniká tak metanol, ktorý je možné spaľovať v bežnom motore.

Zdroj: Porsche
Zdroj: Porsche

Aby auto dokázalo jazdiť dlhodobo, bude potrebná minimálna zmena v spaľovaní. Výsledkom takéhoto spaľovania bude iba oxid uhličitý a voda. Dnes sa v emisiách nachádzajú aj oxidy dusíka, pevné častice a ďalšie škodliviny, ktoré by sa spaľovaním eFuelu dokázali odbúrať.

Syntetické palivo teda nebude bezemisné lokálne, ako napríklad elektromobily, ale bude uhlíkovo neutrálne. Inými slovami, vyprodukuje približne len toľko CO2, koľko sa pri výrobe z ovzdušia odoberie.

Zatiaľ len v motoršporte

I keď je elektrina v továrni v Čile lacná a zelená vďaka silnému vetru a vrtuliam, výroba paliva lacná nie je. V priebehu troch rokov by cena na liter mala klesnúť na 2 doláre, no po prirátaní transportných nákladov a daní bude stále veľmi vysoká. Ak sa technológia uchytí, tovární pribudne a cena pôjde dolu. Dnes však jediné pôsobisko pre eFuel našla automobilka zo Stuttgartu vo svojej sérii Porsche SuperCup. Dobrou správou ale je, že syntetické palivá si už začali všímať aj zákonodarcovia.