Zabudnite na Leaf. Elektrický Nissan Ariya môže mať až 400 koní a 500 km dojazd!

2503
Nissan Ariya
Zdroj: TS Nissan

Ak existuje automobilka, ktorá si u nás pred pár rokmi prakticky privlastnila patent na elektromobil, tak je to Nissan s jeho modelom Leaf. Ten prišiel v roku 2010 do prostredia, v ktorom by ste hľadali márne aj nabíjačky. Dnes uvádza Nissan na trh Ariyu – svoj prvý elektrický crossover – a vyzerá to, že môžeme rovno zabudnúť na všetko, čo o Nissanoch vieme. Vyzerá úžasne!

Ariya je pre Nissan veľmi dôležitým modelom a je to vidieť hneď na prvý pohľad. A teda skutočne – nie je to koncept, ale sériové vozidlo!

Zdroj: TS Nissan
Zdroj: TS Nissan

Nová éra Nissanu

Jediné, čo z Ariye evokuje “sériovku”, sú spätné zrkadlá, o ktorých sa vďaka patentovým únikom chvíľu špekulovalo, či budú založené na princípe kamier, alebo na starej, dobrej fyzike. Dnes z fotografií vidíme, že vyhrala druhá možnosť. Okrem toho je však Ariya tak trocha typickým Nissanom, ktorý posúva charakteristické prvky automobilky ešte ďalej – je tu krkolomný názov, dynamická, nezvyčajná silueta a nové logo, ktoré je síce vypracované v minimalistickom dizajne, ale zároveň je podsvietené.

Zdroj: TS Nissan
Zdroj: TS Nissan

Trocha inam sa posunula aj kabína. Cestujúci na predných sedadlách pozerajú na minimalistickú prístrojovú dosku, ktorá hladko prechádza do kabíny a dverí. Tlačidlá a prepínače známe z bežných vozidiel tu nenájdete. Funkcie primárnej klimatizácie sú integrované do stredového panelu vo forme kapacitných haptických spínačov, ktoré ponúkajú rovnaký pocit ako mechanické spínače vibráciou pri dotyku. Sú viditeľné iba pri zapnutom automobile.

Zdroj: TS Nissan
Zdroj: TS Nissan

Nastaviteľná stredová konzola sa dá posúvať podľa osobných preferencií vodiča a nastavenia možno uložiť ako súčasť jeho profilu. Na povrchu sa nachádza nový volič prevodovky, ktorý sa pre pohodlie šoféra zmestí do dlane.

Zdroj: TS Nissan
Zdroj: TS Nissan

Revolučný pohon

Ariya s pohonom všetkých štyroch kolies a dvomi elektrickými motoromi prináša pre Nissan zatiaľ najpokročilejšiu technológiu kontroly všetkých kolies, honosne nazvanú e-4ORCE. Nissan tvrd, že know-how na elektrický pohon Ariye vzišiel z bohatej histórie vývoja terénnych vozidiel a športových automobilov a je duchovným potomkom systému ATTESA E-TS Nissanu GT-R a inteligentného systému 4×4 Nissanu Patrol.

Zdroj: TS Nissan
Zdroj: TS Nissan

Vďaka špecifickému manažmentu výkonu a brzdnej sily pre plynulosť a stabilitu, zvyšuje e-4ORCE dôveru vodiča sledovaním zamýšľanej jazdnej dráhy takmer po akomkoľvek povrchu cesty, pričom štýl jazdy sa nikdy nemusí meniť, auto sa povrchu aktívne prispôsobuje.

Zdroj: TS Nissan
Zdroj: TS Nissan

Nissan tu využil niekoľko fíglov – napríklad tvrdí, že náklony vozidla sa minimalizujú pridaním regeneratívneho brzdenia zadného motora k bežnému regeneratívnemu brzdeniu predného motora, ktoré sa dnes používa v typických EV a hybridných systémoch.

Zdroj: TS Nissan
Zdroj: TS Nissan

Okrem optimalizácie rozdelenia krútiaceho momentu vpredu a vzadu, systém používa nezávislé ovládanie bŕzd na každom zo štyroch kolies, aby sa maximalizovala bočná sila v zákrute generovaná každým z nich. Takto auto verne sleduje zámery vodiča s minimálnymi úpravami riadenia.

Zdroj: TS Nissan
Zdroj: TS Nissan

Bude z čoho vyberať

„Často sa hovorí o EV a ich zrýchlení z 0 na 100 km/h, ale v skutočnosti to pre EV nie je vôbec zložité. Ariya je tiež rýchla pri priamom zrýchľovaní, ale navyše poskytuje maximálny použiteľný výkon v širokej škále jazdných podmienok, napríklad na zasneženej horskej ceste alebo na mokrých uliciach mesta“ tvrdí Makoto Fukuda, hlavný produktový špecialista pre Ariyu.

Zdroj: TS Nissan
Zdroj: TS Nissan

S piatimi základnými verziami ponúkanými pre európsky trh, vrátane verzií s pohonom dvoch kolies a pohonom všetkých kolies, sa Ariya snaží splniť potreby širokej škály zákazníkov.

Zdroj: TS Nissan
Zdroj: TS Nissan

Ariya 63kWh s pohonom dvoch kolies je ideálna pre mestských a prímestských zákazníkov, ktorí hľadajú kvalitu a štýl. Modely s pohonom dvoch kolies Ariya 87kWh majú oproti 63kWh vylepšenú hnaciu sústavu a väčší dojazd pre tých, ktorí podnikajú dlhšie cesty.

Zdroj: TS Nissan
Zdroj: TS Nissan

Ariya e-4ORCE 63kWh s pohonom všetkých kolies ponúka atraktívnu rovnováhu vo výkone a hodnote za peniaze vo svojom segmente. Ponúka rozsiahly výkon a inovatívne nové technológie vrátane dvojitých elektrických motorov a regulačnej technológie e-4ORCE, ktoré dodávajú vyváženú a predvídateľnú silu všetkým štyrom kolesám. Pohon všetkých kolies Ariya e-4ORCE 87kWh ponúkne dlhší dojazd spojený s čistým výkonom vďaka technológii e-4ORCE.

Zdroj: TS Nissan
Zdroj: TS Nissan

Každá verzia modelu Ariya bude mať pôsobivý dojazd, môže sa pochváliť aj pozoruhodne rýchlym nabíjaním. Je to čiastočne vďaka funkcii tepelnej regulácie batérie, ktorá neustále optimalizuje prevádzkovú teplotu kvapalinou chladenej batérie. Pri použití najvhodnejšej nabíjačky (nad 350 A) dokáže Ariya získať dojazd až 300 km za 30 minút pomocou kombinovaného systému nabíjania v Európe. (Odhad podlieha homologácii a podmienkam prostredia).

Nissan Ariya 63kWh je vybavený 7.4 kw palubnou nabíjačkou, zatiaľ čo verzia s 87kWh batériou je vybavená 3-fázovou nabíjačkou s výkonom 22 kw pre domáce nabíjanie z wall boxu. Všetky verzie podporujú rýchlonabíjanie, a to s kapacitou až 130 kW pre pokojné cestovanie na dlhých cestách.

NEPREHLIADNITE: