S rôzne upravenými produkčnými autami sa nepreteká len na západnej pologuli. A už vôbec to neznamená, že na opačnej strane Zeme to nemá gule! Dôkazom je aj toto BMW 530 MLE, ktoré vymetalo trate v Juhoafrickej republike.
Pred chvíľou sme tu mali nové BMW 2 GranCoupé, tak teraz si dáme toto. Akiste viete, že v minulosti vznikali tie najlepšie šoférske autá práve preto, aby sa automobilky kvalifikovali do pretekov.
Inak to nebolo ani v Juhoafrickej republike. Keď sa chcela mníchovská automobilka v polovici sedemdesiatych rokov trocha zviditeľniť, zvolila si cestu jej vlastnú – pretekársku.
Recept bol jednoduchý. Zobrali známeho pretekára a šéfa vtedajšej pretekárskej divízie BMW a dali mu do opatery dva kusy BMW radu 5, generácie E12.
PRIDAJ SA K NÁM NA YOUTUBE 🙂
Tie sa totiž úplne hodili na vlajkovú sériu Juhoafrickej republiky: Modified Production Series. To je niečo ako naše WTCC, WTCR, ETCC… Skrátka upravené sériové autá.
Pretekárske BMW 530 sa na trati majstrovskej série objavilo prvýkrát v roku 1976. A totálne rozdrtilo konkurenciu.
Z pätnástich štartov premenilo na víťaznú pozíciu skromných 15. Taktiež získalo až 3 majstrovské tituly z nasledujúcich rokov!
Do roku 1985, keď na trati skončila, sa táto pretekárska päťka stala najúspešnejšou z vlastného radu. Možno preto, lebo veľa pätiek už potom nepretekalo.
To je však úplne jedno. Podstatná informácia je totiž tá, že na homologovanie pretekárskeho auta muselo BMW vyrobiť 100 kusov verzie spôsobilej na cesty.
Výsledkom sa teraz kocháte. Jeho meno je BMW 530 MLE (Motorsport Limited Edition) a divízia BMW Motorsport vyrobila dovedna až 227 kusov v dvoch sériách.
Prvých 110 uzrelo svetlo sveta v roku 1976, ďalších 117 o rok neskôr. Všetky dostali relatívne sériový interiér, ako môžete vidieť na fotografiách.
Pod kapotou sa toho však zmenilo veľa – upravený trojlitrový šesťvalec dostal na svoju kľuku až 147 kW a 277 newtonemtrov.
To mu stačilo na dosiahnutie rýchlosti 208 km/h, pričom na stovke sa toto rýchle BMW ocitlo za 9,3 sekundy.
Svedčí mu to, však? Možno by sa ním mohla mníchovská automobilka inšpirovať a prepustiť nekompromisnú päťku znova na trh.