BMW i4 Racing: Divoký pretekársky špeciál!

201

Pretekárska novinka má dokonca meno, volá sa Elsa a je dielom rovnakého tímu ľudí, ktorý pred štyrmi rokmi stál za svetovým prvenstvom v podobe projektu MINI Electric Racing s príznačným názvom Racing MIMI.

BMW i4 chce nadviazať práve na úspech prvého elektrického pretekárskeho vozidla značky MINI v histórii. Toto auto totiž dosiahlo niekoľko víťazstiev a umiestnení na stupňoch víťazov, pričom často prekonalo aj konkurentov so spaľovacími motormi.

Sériový základ 

Elsa je pretekársky automobil vyvinutý na základe sériového modelu BMW i4 M50. Tím Engage Engineering zaistil prípravu projektu rozsiahlymi úpravami sériového vozidla. Bez zmien zostal akurát pohon s dvojicou elektromotorov, vysokonapäťovou batériou a výkonovou elektronikou.

Vývojový tím pozostával z deviatich inžinierov z rôznych oblastí, ktorí rok pracovali na simuláciách a návrhu, vyhotovení a montáži. Koncept vozidla vznikol na základe špeciálnej aerodynamickej štúdie, ktorú odborníci vypracovali s cieľom splniť výzvy pretekov Pikes Peak.

Hmotnosť a aerodynamika 

Práve tieto americké preteky do vrchu obsahujú niekoľko obzvlášť rýchlych zákrut vo vysokých nadmorských výškach. Pre nízky atmosférický tlak tu klesá aerodynamická účinnosť až o 40 %. Tím neskôr na základe presného zadania vyvinul karbónové aerodynamické komponenty, pričom externe vzniklo iba niekoľko prvkov zadného krídla.

Zapracovalo sa aj na znížení hmotnosti. To znamená odľahčenie dverí a veka batožinového priestoru. Ale aj použitie okien z plexiskla, prepracovanie palubnej dosky, odstránenie všetkých vrstiev zvukovej izolácie a návrh ergonomickej stredovej konzoly z uhlíkových kompozitov, zodpovedajúcej zvyklostiam pre pretekárske vozidlá.

Významné úpravy sa podarilo zrealizovať v spolupráci s nemeckou spoločnosťou Drexler, ktorá vyrobila diferenciály s obmedzenou svornosťou. Holandská spoločnosť Intrax dodala podvozok so špeciálnymi tlmičmi a pružinami navrhnutými pre hmotnosť elektromobilu. Ochranný rám, navrhnutý podľa špecifikácií pre Pikes Peak, ktoré sú prísnejšie ako FIA, postavili v Poľsku.