Diskutovať o tom, či sú elektromobily budúcnosťou individuálnej dopravy, alebo nie, je už dnes absolútne bezpredmetné. K masívnemu a rýchlemu prechodu na elektromobilitu sa dnes nehlási len Európska únia. Týmto smerom sa uberá už aj Čína či USA. A tak je to už prakticky vybavené. Jedným z ambasádorov tejto revolúcie bude určite Volkswagen ID.4. Svetové auto roka 2021.
Nemecký koncern stavil jednoducho všetky svoje karty na elektrifikáciu. Postupne sa v posledných týždňoch začali šíriť správy o tom, že jednotlivé značky pod dáždnikom nemeckého gigantu prestávajú vyvíjať spaľovacie motory a rodinka modelov ID sa po ID.3, Volkswagen ID.4 a čínskom modeli ID.6 rozrastá na celkom slušnú modelovú paletu.
Jedným z najdôležitejších faktorov takéhoto extrémne rýchleho nábehu elektrických modelov na cesty je roky pripravovaná modulárna platforma MEB, na ktorej stoja všetky modely ID a tie ďalšie budú nasledovať. Na ID.4 som bol skutočne zvedavý, keďže na rozdiel od ID.3 ponúka výrazný úžitkový potenciál… a viete, ako je to dnes s SUV. Idú ako teplé rožky.
Príroda a moderna
Volkswagen tvrdí, že ID.4 je po dizajnérskej stránke inšpirovaný prírodou. Nejako veľmi toto tvrdenie nerozvíja, no vzhľadom na koeficient odporu vzduchu karosérie na úrovni len 0,28 Cd nebol inšpiráciou pre dizajn Kriváň či Veľký Rozsutec. Takéto hodnoty však dosahujú sedany Toyota Corolla alebo Maserati Quattroporte, ktoré sedia nízko pri zemi. Toto je crossover a pretekajúci vzduch ho pri jazde doslova hladí.
Keďže je rok 2021 a ID.4 nie je na naše pomery vyslovene lacné “vozítko”, už v základnej výbave ho máte k dispozícii s LED svetlometmi a na 18-palcových diskoch. Samozrejme, že si budete môcť priplatiť za IQ.Light Matrix-LED svetlomety či dokonca až 21-palcové disky. No už v základnej výbave sa nebudete musieť dívať na masívne auto stojace na malých kolieskach alebo halogénové lampy vo veku smart rakiet a plánov na osídlenie Marsu ľuďmi.
Open Space?
Veru áno. Presne tak nazval Volkswagen interiér crossoveru ID.4. Na rozdiel od nehumánneho kancelárskeho sedenia s týmto názvom je Open Space v ID.4 extrémne príjemný. Nastupujete na mierne zvýšenú podlahu, v ktorej sa nachádza batéria, vzadu sediaci pasažieri profitujú z 2,8-metrového rázvoru kolies a aj napriek pomerne nízkej streche majú dostatok miesta na hlavu.
Na palube sú prítomné už len výhradne USB-C porty. Batožinový priestor má šťavnatých 543 litrov objemu a už klasicky dobré tvarovanie stien bez zbytočných výbežkov. Ako sme si už za posledné roky všimli, tlačidiel v interiéroch nových áut ubúda. Volkswagen ich však z ID.4 vyslovene vygumoval, a to extrémnym spôsobom. Dokonca aj ovládanie zadných okien je zdieľané s ovládaním tých predných. Nie je tu jediné zbytočné tlačidlo. Až na jedno. Je ním tlačidlo štartovania auta.
Kapitánska stolička je vďaka minimalistickému a ergonomicky skvele vyriešenému kokpitu príjemným miestom na sedenie. Drobný prístrojový displej za volantom vás nerozptyľuje tancujúcimi grafikami a o pokyny vnímané zrakom sa stará svetelná lišta ID.Light. Tá zaručuje, že by ste nemali nesprávne odbočiť, alebo vás upozorní na nebezpečenstvo prichádzajúce v rôznych podobách. Je to skvelé riešenie a Volkswagen trafil s novou koncepciou interiéru, až na zopár malých detailov, takpovediac, na prvú dobrú. Či už z hľadiska priestoru, alebo jeho logiky.
Vrchol ponuky. Zatiaľ.
Aktuálne je najsilnejšou a najvytrvalejšou verziou ID.4 do oficiálneho príchodu verzie GTX na náš trh variant s batériou o kapacite 82 kWh a výkonom elektromotora 150 kW/204 koní. Ten je uložený na zadnej náprave. Pohon zadných kolies sa po dlhých rokoch dostáva do preferencie výrobcov práve vďaka elektromobilite. Batéria je uložená v podlahe, čo vytvára nízke ťažisko, poháňaná je zadná náprava, čo zasa napomáha vyváženému jazdnému prejavu. Jednoducho samotné ID.4 či jemu podobné elektromobily majú predispozície k dokonalým jazdným vlastnostiam.
Dokonalými ich zatiaľ nenazývajme, no veľmi ľudsky a citlivo pôsobiaca stabilizačná a bezpečnostná elektronika spolu s podvozkom jazdiacim komfortne aj na 20-palcových diskoch nedávajú veľa priestoru na kritiku. Auto pôsobí ľahučko a aj keď nejde o žiadneho trhača asfaltu, zrýchlenie je vďaka okamžitému nástupu krútiaceho momentu svižné.
Tabuľkový dojazd tejto konkrétnej ID.4 1st je podľa prísnejšej metodiky WLTP na úrovni 522 kilometrov. Pri spotrebe 19 v meste, 21 mimo mesta a 28 kWh na diaľnici sa skôr bavíme o dojazde 405, 366, respektíve 275 kilometrov. V reálnom svete rátajte s dojazdom cirka do 400 kilometrov, čo vôbec nie je zlé, no od deklarovaného čísla má trošku ďalej.
Cena domáceho nabíjania na nočnom prúde je obrovským argumentom pre život s elektromobilom. ID.4 má však maximálny nabíjací výkon na úrovni 125 kW a to mu dovoľuje prijať na rýchlonabíjacej stanici dojazd vyše 300 km za cirka 30 minút.
Väčšinou rozhodnutiam poroty ocenenia Svetového auta roka nerozumiem. V tomto prípade som však s jej voľnou celkom spokojný. Plus, ID.4 je uhlíkovo neutrálne až po prvé nabitie batérií u dealera. Je už ale iba na vás, čím ho budete kŕmiť vy, aby to tak aj zostalo.
Základná cena modelu – Volkswagen ID.4 Pure 109 kW: 31 990 €
Základná cena testovanej verzie – Volkswagen ID.4 1ST Performance: 43 120 €
Euro NCAP: 5 hviezd
Záruka: 2 roky/neobmedzené km
Registračná daň: 33 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | Elektromotor |
Najvyšší výkon [kW (k)]: | 150(204) |
Najvyšší krút. moment [Nm]: | 310 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 160 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 8,5 |
Spotreba - WLTP kombi [kWh/100km]: | 16,2 - 16,9 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 543 |
Kapacita batérie [kWh]: | 77 (netto) |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 2124 |
Rozmer pneumatík: | 235/50 R20 |
Dĺžka [mm]: | 4584 |
Šírka [mm]: | 1852 |
Výška [mm]: | 1640 |
Rázvor [mm]: | 2771 |