TEST: Volkswagen Golf Variant – vyrástol do krásy

158

Nový Volkswagen Golf Variant nadväzuje na vizáž hatchbacku nielen prednou časťou, ale tentokrát i zadnou. Doterajšie kombi verzie trpeli mnohokrát tým, vnímané veľakrát ako nepodarky z hľadiska dizajnu. Prečo? Dizajn zadných svetiel rozbíjal kompaktnosť tvarov tohto automobilu. Delené zadné svetlá aktuálnej generácie však dokonale menia tento komplex na atraktívnu výhodu. Práve vďaka nim pôsobí karoséria širšie.Jej moderné tvary sa nám naozaj páčia, ostré hrany a znížená strecha podporujú dynamický look. Napriek tomu že sa Golf nijako nevymyká z unifikovaného vzhľadu celej modelovej škály Volkswagenu, považujeme ho za celkom pekný kus.

Postrehy z miesta vodiča
Golf patrí  bez pochýb k bestsellerom vo svojej triede. Tento post mu nepatrí náhodou, ale zaslúžene. Z interiéru dýchá typická útulnosť a kvalita, u najvyššej výbavy Highline s príplatkovými prvkami vnímate aj high-tech. Použité materiály potešia oči i hmat. Chod ovládačov a tlačítiek je tlmený, tichý a precízny. Dvere se zabuchnú bez „plechového“ zvukového prejavu. Prístrojovú dosku konštruktéri kombíku prevzali z hatchbacku. Nič tu netreba hľadať, všetko čo potrebujem sa nachádza po ruke, čo značí o skvelej ergonómii ovládačov umiestnených vodičovej zóne. Spodná časť stredového stĺpika, ktorý sa sympaticky nakláňa k vodičovi, obsahuje štandardne u všetkých Golfov Variant dvojzónovú automatickú klimatizáciu. To znamená, že si vodič a spolujazdec môžu nastaviť odlišnú teplotu a vozidlo samo vie meniť teplotu fúkania tak, aby požadovanú klímu automaticky udržiaval.Najvyšší stupeň výbavy Highline ponúka športové sedadlá. Kombinácia ich výplne zo semišu (alcantary) a látky poskytuje komfortný posed, zároveň však dobre drží telo v zákrutách. Sedák sa predĺžil o 2 centimetre, čím sa zlepšila podpora stehien, najmä pre vyšších pasažierov. Množstvo vymožeností v podobe jazdných závisí od stupňa výbavy, resp. príplatkov. V testovanom aute sa nachádzal aj automatický dištančný radar a systém rozpoznávania únavy vodiča.
Odvezie toho naozaj veľa
Aktuálny Golf Variant je v porovnaní s hatchbackom o 307 mm dlhší. Od predchodcu narástol o 20 mm na celkových 4,56 metra. Samotná veľkosť karosérie však nie je vždy zárukou vnútornej priestrannosti. V tomto prípade však objem batožinového priestoru narastá o 225 litrov na hodnotu 605 litrov. V porovnaní so svojím predchodcom, narástol až o 100 litrov. Výrobca udáva hodnotu maximálne využiteľného priestoru po sklopení zadných sedadiel až 1620 litrov. Viac ako Opel Astra Caravan alebo Ford Focus Turnier. Tento údaj však predčí Honda Civic Tourer, ktorá tabuľkovo poskytuje až 1668 l, resp. Octavia s 1740 litrami.Modifikovať  úložný priestor sa dá jednoducho, sklopením sedadiel potiahnutím páčky jedným prstom – priamo z kufra. Vytvoriť sa tak dá takmer plochá podlaha batožinového priestoru. V oblasti kufra ju vieme nastaviť aj výškovo, prípadne ju odňať a použiť ako zvislú prepážku na rozdelenie priestoru.

 

Koncernová technika pod kapotou
Samotný motor s objemom dvoch litrov, výkonom 150 konských síl, poskytuje automobilu daných rozmerov a hmotnosti adekvátnu hybnosť. Zrýchlenie sa dá citlivo porcovať zošliapnutím plynového pedála. Či už je pomalé alebo rýchle, zachovaná je jeho plynulosť. Automatická 6-stupňová DSG prevodovka pri zvolenom režime S (Sport) pustí otáčky motora na „špacír“ až tesne k červenému poľu otáčkomera. Tlačidlom pri radiacej páke sa dajú zvoliť jeden zo štyroch ponúkaných režimov jazdy. Sport, Normal, Eco a Individual. Mení sa tým nielen charakter akcelerácie ale napríklad aj intenzita využitia klimatizácie. Kultivovanosť motora sa prejavuje jednak perfektným odhlučnením, ale aj mäkkosťou chodu. DSG radí rýchlosti tak, že ručička otáčkomera neraz klesne tesne nad číslo (ciže 1000 ot./min), kedy sa môže zdať že je motor jemne podtočený. Avšak už pri 1300 otáčkach sa cíti ako ryba vo vode. Pri rýchlosti 130 km/h motor točí na 6-tke tesne nad 2400 otáčok za minútu. Napriek tomu spotreba je v tomto tempe 6,5 litra na 100 km. Taký istý údaj sa dá dosiahnuť jazdením po meste. Odmenou za mimomestské presuny v rámci legislatívnych limitov je spotreba medzi 4,6 až 5-timi litrami. Mne osobne miestami chýbali páčky radenia rýchlostí pod volantom, na druhej strane presuny mestom spríjemňuje funkcia Auto-hold – auto po zabrzení, resp. zastavení zostane stáť na mieste bez potreby zošlapnutého brzdového pedála. Následne sa opať rozbehne len pridaním plynu.
Základná cena modelu – Volkswagen Golf 1.2 TSI BlueMotion Technology 5st. (Trendline): 14 820 €
Základná cena testovanej verzie – Golf 2.0 TDI BlueMotion Technology 6st. DSG (Highline): 25 690 €
Registračná daň na testované auto: 397€
Motor
Typ motora:
prepĺňaný vznetový
Valce / ventily:
4/16
Zdvihový objem (cm3):
1968
Najvyšší výkon (kW / ot./min.):
110 / 3500-4000
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):
320 / 1750-3000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť (km/h):
216
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):
8,9
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):
5,4 / 4,1 / 4,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor (l):
605 až 1620
Objem nádrže (l):
50
Pohotovostná hmotnosť:
1656
Rozmer pneumatík:
225/45 R17
Dĺžka (mm):
4 562
Šírka (mm):
1 799
Výška (mm):
1 481
Rázvor (mm):
2 653

Golf Variant patrí do triedy vozidiel, kde na veľkosti záleží . Toto kompaktné kombi z Wolfsburgu patrí medzi jej najpriestranejších členov. A nielen to, konečne je aj táto karosárska verzia dostala oku lahodiace tvary.