Toyota Yaris je s nami už 25 rokov. Predstavili ju v roku 1999 a doposiaľ z nej predali viac ako 10 miliónov kusov. Štvrtá generácia je s nami od roku 2019 a iba prednedávnom dostala aktualizáciu. Tá zmenila hlavne pohon.
Je celkom prekvapujúce, že dizajnovo aktualizácia nepriniesla takmer žiadne zmeny. Stále má svoj ikonický zovňajšok, ktorý dopĺňajú 17-palcové disky, a vzadu je to tiež tak, ako ste zvyknutí. Sklo, výrazný čierny panel s koncovými svetlami a masívny rozšírený nárazník, ktorý pôsobí tak, ako keby Yariska dostala bodykit už vo výrobe.
![](https://autogratis.sk/wp-content/uploads/2024/07/Toyota-Yaris-130-2024-Autogratis13.jpg)
Rovnako po starom zostáva kufor, ktorý má 286 litrov, alebo sedenie vzadu. Aj pre dospelých, ale len na krátke trasy. Zmena sa udiala vpredu. Tam sú dostupné nové multimédiá s rozmerom 10,5 palca a perfektnou navigáciou známou z väčších modelov.
Z hľadiska komfortu oceňujeme separátny panel klímy s dvomi zónami, čo v autách tejto veľkosti vôbec nie je obvyklé. Sedačky sú adekvátne účelu Yarisky, čiže nie úplne na 600 kilometrov bez zastavenia, ale dosť komfortné, aby vám v nich bolo príjemne.
Viac koní, viac ticha
A teraz v rýchlosti na ponuku motorov. Čo zostáva po starom, je 125-koňová jedna-päťka s manuálom alebo automatom, a 116-koňový hybrid štvrtej generácie. Tiež s objemom 1,5 litra. Hlavným ťahúňom modernizácie je ale nový pohon. Jedna-päťka zostáva, no v novej piatej generácii hybridu, s väčším výkonom, lepším zrýchlením a rovnakou maximálkou.
![](https://autogratis.sk/wp-content/uploads/2024/07/Toyota-Yaris-130-2024-Autogratis16.jpg)
Aby sme boli úplne exaktní, ide o 130-koňový hybrid, ktorý sa na stovku dostane za 9,2 sekundy a maximálna rýchlosť predstavuje 175 km/h. Po celom týždni jazdenia nás najviac zaujali dve veci. Prvou z nich je komfort na palube. Je fakt, že po nasadnutí Yariska nepôsobí práve ako Lexus. Sú tu tvrdé plasty a všetko je navrhnuté funkčne. Ale motor, ten tu pracuje extrémne ticho. Keď sa sústredíte, budete ho počuť. No keď máte zapnuté rádio, premýšľate nad životom alebo vediete konverzáciu s vaším kolegom, vôbec ho nevnímate.
![](https://autogratis.sk/wp-content/uploads/2024/07/Toyota-Yaris-130-2024-Autogratis15.jpg)
A to je celkom skok aj oproti 116-koňovej verzii, ktorá je stále v ponuke. V tejto 130-tke vylepšili prevodový mechanizmus, preprogramovali riadiacu jednotku, aby motor nepúšťala zbytočne do privysokých otáčok, a prepracovali aj batériu. Navyše nabíjanie a vybíjanie baterky je po novom regulované aj v spolupráci s mapami. Asi aj preto dostanete Yarisku s týmto motorom len vo verziách Premiere Edition a GR Sport, kde je navigácia už v základnej výbave. Počas týždňa sme niekoľkokrát zaregistrovali, že auto sa naozaj snaží prispôsobiť úroveň nabitia tomu, čo nás čaká.
![](https://autogratis.sk/wp-content/uploads/2024/07/Toyota-Yaris-130-2024-Autogratis14.jpg)
Nepýta veľa
Pokiaľ jazdíte v meste a s normálnou nohou, otáčky sa nikdy nedostanú nad približne 2100 za minútu. Taká bežná akcelerácia je asi 1600 otáčok a nabíjanie baterky v kľude na červenej sa deje asi na 1200 otáčkach. A už zo spaľovákov viete, že to sú naozaj tiché otáčky. Mimochodom, otáčkomer v hybride je vlastne celkom zbytočný, ale ako automaniaci ho oceňujeme, lebo máme prehľad. Spotreba Yarisky v cykle WLTP predstavuje 4,2 – 4,3 l/100km. Naša spotreba v meste bola 4,1, na okreskách 3,8 a na diaľnici 5,2 litra na stovku.
Druhou vecou je jej obratnosť. Kým nezažijete, nezistíte. Ale Yaris má fakt priame riadenie, je extrémne obratný, a keď vyložíte deti v škole a hodíte si športový režim, Yariska vie byť aj zábavným autom. Máte tu dokonalý prehľad o situácii a ešte aj baterky sú niekde pod zadným sedadlom, čiže ťažisko je nižšie a hmotnosť je lepšie rozložená. Yariska má svoje plusy, jazdné vlastnosti a spotreba, a do budúcna by mohli popracovať na takých detailoch, ako sú tvrdé plasty v kabíne. Celkovo však musím povedať, že Toyota Yaris je do detailu vyladený kus auta so všetkým, čo je pre šoférov naozaj dôležité.
Základná cena modelu – Toyota Yaris 1,5 125k 6MT Active: 15 990 €
Základná cena testovanej motorizácie – Toyota Yaris 1,2 Hybrid 130k e-CVT Premiere Edition: 24 690 €
EuroNCAP: 5* (2020)
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový + elektromotor |
Valce/ventily: | 3/12 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1490 |
Najvyšší výkon sústavy [k]: | 130 |
Najvyšší krút. moment sústavy [Nm/ot./min.]: | - |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 175 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 9,5 |
Spotreba - kombi [l/100 km]: | 4,2-4,3 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 286 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1140-1190 |
Dĺžka [mm]: | 3940 |
Šírka [mm]: | 1745 |
Výška [mm]: | 1500 |
Rázvor [mm]: | 2560 |