Toyota Hilux: Vodíkový pohon už testujú v reálnych podmienkach!

315

Toyota vo svojom závode v anglickom Derbyshire už vyrobila 10 prototypov modelu Hilux s vodíkovým pohonom. Päť vozidiel v súčasnosti absolvuje prísne prevádzkové skúšky vrátane zhromažďovania údajov z testovacích jázd za reálnych  podmienok.

Ďalšie vozidlá boli nasadené do prevádzky so zapojením zákazníkov a zástupcov médií. Toyota by totiž chcela týmto vodíkovým autám nájsť uplatnenie už počas nadchádzajúcich olympijských a paralympijských hier v Paríži. 

Rôznorodé riešenia pohonu 

Japonský výrobca hovorí, že palivové články novej generácie po 30 rokoch výskumu a vývoja ponúknu dlhší životný cyklus, dlhší reálny dojazd vozidiel a výrazne nižšie náklady. Značka tým presadzuje multi-technologický prístup k uhlíkovej neutralite s využitím rôznorodých riešení pohonu – hybridného, plug-in hybridného, elektrického aj vodíkového.

Podľa predpokladov Toyoty bude navyše Európa do roku 2030 jedným z najväčších trhov s vodíkovými palivovými článkami vrátane stabilného rozvoja rôznych aplikácií v oblasti mobility a výroby elektrickej energie.

Z vonkajšieho pohľadu má Hilux na palivové články rovnaké rozmery ako konvenčný model. V karosárskej verzii Extra Cab je Hilux 5 325 mm dlhý, 1 855 mm široký a 1810 mm vysoký, ale pod povrchom sa ukrýva priekopnícka technológia palivových článkov.

Vyššia užitočná hmotnosť

Hilux na palivové články by mal mať dojazd až 600 km – teda viac, než by bolo možné dosiahnuť s batériovým systémom pohonu. Ďalšou výhodou je, že vďaka nízkej hmotnosti vodíka má vozidlo vyššiu užitočnú hmotnosť s vyššou ťažnou kapacitu než iné bezemisné alternatívy.

Vodík je uložený v troch vysokotlakových zásobníkoch s kapacitou po 2,6 kg, celková kapacita tak predstavuje 7,8 kg. Zásobníky sú zabudované do rebrinového rámu vozidla. Hilux s palivovými článkami má pohon zadných kolies prostredníctvom elektromotora na zadnej náprave, pričom ústrojenstvo disponuje maximálnym výkonom 134 kW (182 k) a najvyšším krútiacim momentom 300 Nm.