TEST: Toyota Proace Verso | Cestovanie po japonsky

Spolupráca automobilky Toyota s francúzskym koncernom PSA úspešne pokračuje. Novú generáciu mikrobusu sme si tentokrát vyskúšali s japonským rodokmeňom.

5018
" "

Minulý mesiac sme vám v rámci redakčného testu predstavili Citroën Spacetourer. Ide o novú generáciu veľkopriestorových úžitkových vozidiel, na ktorých vývoji sa okrem koncernu PSA podieľala aj japonská automobilka Toyota. Výsledkom spolupráce sú hneď tri vozidlá: Peugeot Traveller, spomínaný Citroën Spacetourer a táto Toyota Proace. Zo všetkých troch modelov existujú, pochopiteľne, aj skriňové dodávky či rôzne ďalšie variácie, ale osobná verzia v prípade Toyoty Proace nesie prívlastok Verso.

8 mušketierov

Sedemmiestnych áut je na trhu veľa, ale ak potrebujete prepravovať osem ľudí, musíte hľadať v triede mikrobusov. Toyota Proace Verso ich dokáže odviezť dokonca až deväť. Pre firmy, ktoré potrebujú prepravovať VIP klientelu, sú k dispozícii aj sedem a šesťmiestne verzie – čím menej sedadiel, tým viac priestoru. Aj samotné sedadlá sú potom širšie a komfortnejšie, pričom tie v druhom rade sa dajú otočiť aj proti smeru jazdy, aby cestujúci mohli medzi sebou jednoduchšie konverzovať. V strede medzi druhým a tretím radom sedadiel môže byť aj konferenčný stolík. Proace Verso je skrátka pripravená na všetko. Navyše je k dispozícii v troch dĺžkach. Nami testovaná verzia mala štandardný rozmer L1, ale v ponuke je aj model L2 s predĺženým zadným previsom, ktorý si lepšie poradí s batožinou pre taký veľký počet pasažierov (veľkosť kufra je takmer dvojnásobná). Najkratšia verzia, ktorá nesie prívlastok City, má rázvor náprav skrátený o 350 mm. Využitie nájde hlavne v preplnených mestách.

150 koní stačí

Ponuka motorov je až na pár detailov prakticky identická u všetkých troch sesterských modelov. Toyota však nemá v cenníku najsilnejšiu verziu dvojlitrového turbodiesla, ktorá produkuje 177 koní a spolupracuje so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Takúto motorizáciu mal spomínaný Citroën v minulom čísle. Toyotu sme dostali so 150-koňovou verziou tohto motora kombinovanou s manuálnou prevodovkou. Musím však povedať, že som nemal pocit, že by Toyote tých 22 koní a 30 Nm chýbalo. Aj s týmto motorom, ktorý nemá prakticky žiadnu turbodieru a ťahá už od najnižších otáčok, je to dostatočne svižné auto. Spotreba paliva pritom vôbec nie je zlá. V meste sa dá jazdiť aj za 7,5 litra nafty na 100 km možno aj vďaka systému štart/stop, ktorý vypína motor ešte pred úplným zastavením. Čo sa týka spotreby mimo mesta, palubný počítač nám vyrátal priemer 6,2 l/100 km. Najvyššiu spotrebu sme odmerali na diaľnici. Pri rýchlosti 130 km/h ubúda nafta z nádrže tempom zhruba 8 l/100 km. V porovnaní s automatom je to o 1,5 litra menej v meste a o necelý liter menej mimo neho. Na diaľnici mali obidve autá rovnakú spotrebu.

Za volantom Toyoty Proace sa človek cíti ako v osobnom aute.

Resumé

Veľkou výhodou nových trojičiek je, že nevyzerajú ako chudobní príbuzní svojich osobných súrodencov. Z áut tejto kategórie je totiž často cítiť ich úžitkový pôvod, ale osobná verzia modelu Proace má podstatne bližšie k osobným modelom značky Toyota ako dizajnom, tak aj komfortom a výbavou. V zozname príplatkovej výbavy nechýba dokonca ani taká lahôdka ako LED svetlomety. Nielenže vyzerajú výborne a na pohľad zvyšujú hodnotu auta, ale hlavne fungujú famózne. Ak teda hľadáte niečo veľké, už sa nemusíte báť, že budete musieť platiť daň za úžitkový pôvod tohto auta v podobe nejakého diskomfortu. Toyota Prace Verso má všetko, čo má moderné osobné auto mať.

Základná cena modelu – Toyota Proace Verso 1.6 D-4D Live: 34 890 €
Základná cena testovanej verzie – Toyota Proace Verso 2.0 D-4D Active: 37 850 €
Záruka: 3 roky /100 000 km (rozšírenie za príplatok)

Registračná daň: 260 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, vznetový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1997
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:110 (150)/4000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:370 /2000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:183
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,3
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:6,2/5,1/5,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:640/2381/3968
Objem nádrže [l]:69
Prevádzková hmotnosť [kg]:1990
Rozmer pneumatík:225/55 R17
Dĺžka [mm]:4956
Šírka [mm]:1920
Výška [mm]:1890
Rázvor [mm]:3275