TEST: Toyota Mirai | Návrat do budúcnosti…

1731
Zdroj: František Pisarovič

Vodíková Toyota Mirai je úplne iná a zároveň vôbec nie cudzia. Je dnešnou technológiou budúcnosti s komfortom prítomnosti, na ktorú svet dozrieva len pomaly.

Toyota Mirai je už vo svojej druhej generácii, no na Slovensko prišla po prvýkrát. Japonská automobilka ju odhalila už v roku 2019, no aj dnes je ako z budúcnosti. K nám sa prišla skôr predviesť ako nalákať zákazníkov. I keď predvádzanie vôbec nemá v krvi.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Šedá eminencia

Dizajnovo sa radí skôr ku konzervatívnejším autám. Je postavená na najväčšej koncernovej platforme GA-L, na ktorej vznikajú aj Lexusy. Nuž, nie nadarmo hovoríme o Mirai ako o novej vlajkovej lodi značky. Jednoducho musí byť niečo extra, no zároveň bez extravagancie. Prednej maske dominuje mriežka chladiča. Rovnako neprehliadnuteľné sú aj obrovské svetlomety doplnené LED pásmi po oboch stranách.

Iná dĺžka, iná značka, rovnaká platforma. Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Zadok sa zvažuje plynulo dolu v štýle sportback a nemôžete si nevšimnúť masívne koncové svetlá prechádzajúce takmer celou šírkou auta. Výklenky v nárazníku nie sú výfukmi, tie toto auto nepotrebuje. Pri ľavom zadnom kolese má malú hadičku, z ktorej tečie voda. Je jediným odpadom pri vytváraní energie.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Ešte rýchlo k interiéru. Tu Toyota nerobila žiadne kompromisy. Mirai dostalo komfortné sedačky vpredu aj vzadu, mäkkú palubnú dosku, obrovský infotainmentový displej, tri zóny klimatizácie a ovládanie multimédií aj zo zadných sedadiel. V podstate ide o sedan s riešeniami limuzíny. Bohužiaľ, sedenie na zadných sedadlách nie je pre vysokých ľudí príliš komfortné aj pre výšku stropu, aj pre priestor na nohy.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Batožinový priestor s objemom 273 litrov tiež asi nie je dôvodom, prečo by ste po Mirai mali siahnuť. Zadné sedadlá sa nedajú sklopiť, pretože priestor medzi kabínou a kufrom vypĺňa malá batéria s kapacitou 1 kWh. Objem je teda konečný a nemenný. Našťastie, dôvodov v prospech Mirai je hneď niekoľko.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Komfort na ceste

Pod kapotou drieme technológia Fuel Cell. V jednoduchosti ide o palivový článok, v ktorom sa vodík a kyslík spájajú do jednej molekuly s názvom voda. Pri tomto procese sa uvoľňuje energia, ktorá sa používa na poháňanie kolies. Spomínaná batéria sa používa na dodatočný výkon a na ukladanie rekuperovanej energie. Vďaka dômyselnej architektúre a pohonu zadných kolies dosiahli inžinieri dokonalé rozloženie váhy 50:50. To spolu so zadným pohonom by z Toyoty Mirai robilo dokonalé pretekárske auto. Avšak v Mirai ide o jazdný komfort.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Elektromotor poskytuje výkon 134 kW a zrýchlenie na stovku za približne 9 sekúnd. Dynamika jazdy sa podobá na tú v elektromobile, a tak deficit výkonu nečakajte. Auto je nielen dostatočne svižné, ale aj veľmi presné v zákrutách a pri prudkých manévroch sa vie správať. Navyše, jazdný komfort spočíva predovšetkým v dokonale vyladenom podvozku.

Čistí vzduch

Málokto vie, že vodíkové automobily nielen nevypúšťajú emisie, ale ich aj pohlcujú. Kyslík na chemickú reakciu totiž získavajú zo vzduchu, ktorý popritom čistia. Takýmto spôsobom dokážu v priebehu pár desiatok kilometrov vyčistiť tisíce litrov vzduchu od pevných častíc. A dojazd? Porovnateľný s konvenčnými autami.

Rovnaké sú aj náklady na pohonné hmoty. Sto kilometrov vás vyjde pod 8 eur. Problémom je, že zatiaľ môžete tankovať akurát vo Viedni. Ale nebojte sa, aj to sa tento rok vraj zmení. Toyota Mirai je úžasné auto. Nepriťahuje iba hipsterov, ktorí sa chcú vyťahovať svojou pokrokovosťou. Túto pokrokovosť ponúka každému. Každému, kto dnes pochopí, že ide o auto zajtrajška.

Základná cena modelu – Toyota Mirai Comfort: 62 990 €
Základná cena testovanej verzie – Toyota Mirai Executive: 66 990 €
Euro NCAP: Nehodnotené
Záruka: 3 roky
Registračná daň: 33 €

Technické údaje 
PohonFuel Cell
Typ motora:elektromotor
Najvyšší výkon [kW (k)]:134 (182)
Najvyšší krút. moment [Nm]:300
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:175
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,2
Spotreba - kombi [kg/100 km]:0,76
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:273
Kapacita nádrže [kg]:5,6
Prevádzková hmotnosť [kg]:1900
Dĺžka [mm]:4980
Šírka [mm]:1890
Výška [mm]:1480
Rázvor [mm]:2920