TEST: Toyota GR Yaris | Artefakt

3269
Zdroj: Redakcia

Keď budú jedného dňa hľadať automobiloví archeológovia bod, po ktorom automobilky prestali stavať autá pre pravoverných štvorkolesových fanatikov, budú musieť hľadať artefakt menom Toyota GR Yaris. Bez akejkoľvek prehnanej paniky vám musím povedať, milí automobiloví nadšenci, že toto auto je posledným strojom svojho druhu.

Vzhľadom na politickú klímu a nekončiaci boj s klimatickými zmenami, absolútne oduševneným a často nelogickým spôsobom, je vyššie tvrdenie čistou pravdou. Toyota GR Yaris totiž nie je len tak nejakou športovou verziou malého mestského hatchbacku japonskej značky.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

S pôvodným autom má spoločné len svetlá, spätné zrkadlá, anténu, no napriek použitiu úplne špecifickej platformy majú obe autá zhodný rázvor kolies. A viete, čo je na tom najkrajšie? Na rozdiel od kupé GR Supra, ktorá je prakticky prezlečeným BMW Z4 alebo Toyoty GT86, vznikajúca v spolupráci so Subaru, si GR Yaris postavila Toyota úplne sama.

Vrecková mačeta

Keďže Toyota GR Yaris pochádza zo sveta pretekov WRC, jej ostrý zovňajšok tvarovala rýchla jazda lesnými cestami a hromada živlov útočiacich vo vysokej rýchlosti. Veľká predná maska nie je na aute len tak pre zábavu a to isté môžem povedať aj o nasávacích otvoroch pre vedenie vzduchu k masívnym predným brzdám s kotúčmi o priemere 356 mm.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Strecha tiež nie je čierna náhodou. Je vyhotovená z nelakovaných uhlíkových vlákien, aby už beztak o 4,5 centimetra nižší GR Yaris trápilo čo najnižšie ťažisko. GR Yaris má výrazne vystúpenú zadnú nápravu z bokov karosérie a aj to má svoj veľmi dobrý dôvod. Konštruktéri totiž využili platformu GA-B z bežného modelu Yaris, no tá je skombinovaná s platformou GA-C, bežne používanou v modeloch Corolla alebo C-HR. Tiež pôjde o jediného zástupcu tohto modelového radu, ktorý bude k dispozícii výhradne v trojdverovej konfigurácii.

V rámci slušnosti

Úprimne som čakal, že bude kokpit tohto malého čerta pôsobiť omnoho ostrejšie. Žiadne preháňanie v podobe karbónových dekorácií alebo kvanta “športovo” pôsobiacich plaketiek, tie tu prítomné nie sú. Najvýraznejšími prvkami sú športový volant, hliníkové kryty pedálov a červené prešívanie kulisy radiacej páky a tiahla ručnej brzdy.

Kokpit nebol pri GR Yaris nijak výrazne upravený. Zmenili sa len budíky a hlavica radiacej páky.
Zdroj: Redakcia

Pozrime sa na skutočne funkčné veci, ktorými sú napríklad aj športové sedadlá. Tie nie sú nijak zbytočne agresívne, no zároveň už pri nasadnutí za volant viete, že zo svojej pozície tak ľahko nevyletíte… a že GR Yaris vie vyčarovať niekoľko “géčok”. Čisto športovou záležitosťou je aj klasický prístrojový štít s analógovými budíkmi, kým v “civilnom” Yarise na vás pozerá digitálny štít pozostávajúci z trojice obrazoviek.

Brzdy? Áno. A poriadne!
Zdroj: Redakcia

Ešte doplním, že tento kúsok bol vybavený balíkom PAKET SPORT. To znamená, žiadny head-up displej, mizerné audio a žiadne parkovacie senzory. Ale to všetko má svoj veľmi dobrý dôvod. Miesto komfortnej výbavy je vám k službám dvojica samosvorných diferenciálov Torsen na prednej a zadnej náprave, možnosť nastavenia podvozku pre jazdu na okruhu alebo široké pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S obuté do 18-palcových diskov kolies.

Nirvána

Posadíte sa za volant a prekvapí vás, že na pomery športového auta sedíte pomerne vysoko. Zvyšok pozície si však s ľahkosťou doladíte podľa vašej chuti. Ako som už spomenul, z GR Yaris v interiéri nejde strach a to isté sa dá povedať aj o jazdnom komforte. Aj napriek výzbroji, doladenej športovejším balíkom, je auto prekvapivo pohodlné a nemá pri bežnej jazde svojím komfortom príliš ďaleko od, povedzme, hybridnej Yarisky.

Malý 1,6-litrový trojvalec je kompaktná atómová bomba. Výkon 192 kW/261 koní v aute s dĺžkou pod 4 metre je niečo neslýchané!
Zdroj: Redakcia

Pokiaľ sa ale plánujete šantiť, GR Yaris vám s radosťou zježí chlpy na zátylku. Riadenie je strmé, dráhy radenia kratučké a presné, pedále dokonale rozostavané na strieľanie medziplynov pri spomaľovaní a motor… to je príbeh sám o sebe. Nie zrovna malý 1,6-litrový benzínový trojvalec, dopovaný diabolsky veľkým turbodúchadlom, produkuje výkon 192 kW/261 koní a krútiaci moment 360 Nm, ktoré posiela na všetky štyri kolesá. Je už len na vás, v akom pomere si tieto čísla rozdelíte medzi nápravy, či už 60:40, 30:70, alebo 50:50. No a pokiaľ sa bojíte, že čo robia takéto čísla s autom o dĺžke pod štyri metre, takto skvele vyriešený pohon s podvozkom som nezažil už dávno.

Precízny chuligán

Zrýchlenie a priľnavosť uprostred zákruty je šialená a pokiaľ vám aj náhodou neuvážene uletí zadok mimo trajektóriu, môžete zostať pokojní. Krátky rázvor kolies dodáva autu síce famóznu obratnosť, no zároveň pôsobí dostatočne stabilne pri vysokých rýchlostiach, na limite a aj za limitom. Ovládanie je dokonale intuitívne.

Magický ovládač mení charakter pohonu. Režim SPORT upravuje rozdelenie krútiaceho momentu v pomere 30:70 v prospech zadku, TRACK zasa 50:50.
Zdroj: Redakcia

V režime SPORT je GR Yaris neuveriteľnou továrňou na zábavu. Pokojne si s ním struhnete dlhočizný drift na kruhovom objazde či prehľadnej zákrute okresnej cesty. Mojou jedinou výčitkou je všadeprítomný umelý zvuk motora, mimo režimu NORMAL.

Zaujímavú “steampunkovú” prístrojovku s okuliarmi potápača vystriedali puristické budíky. A tak to má byť.
Zdroj: Redakcia

Reálne koncovky výfukov by si mali v takto výkonnom aute praskať a pľuvať podľa vášho uváženia. Ale aj mimo tohto všetkého a pri všetkej serióznosti musím na záver dodať: Pokiaľ naň máte peniaze, okamžite si ho kúpte. Je to budúca klasika a posledné auto svojho druhu, na ktorom rozhodne neprerobíte.

Základná cena modelu – Toyota GR Yaris 1.6 Turbo GR four 261k 6st. man.: 33 200 €
Euro NCAP: 5 hviezd/2020
Záruka: 3 roky/100 000 km
Registračná daň: 1900 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:1618
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:192(261)/6500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:360/4000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:230
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:5,5
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:6,7-4,9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:207
Objem nádrže [l]:50
Prevádzková hmotnosť [kg]:-
Rozmer pneumatík:225/40 R18
Dĺžka [mm]:3995
Šírka [mm]:1805
Výška [mm]:1455
Rázvor [mm]:2560