TEST: Suzuki SX4 S-Cross | Dobré auto

774
Zdroj: František Pisarovič

Kúpiť si dnes auto nie je také jednoduché, ako by sa mohlo zdať. Je to trocha ako stáť v hypermarkete pred desaťmetrovým regálom s instantnými polievkami. Ktorý produkt máte v záplave kričiacich obalov zvoliť, keď sú vaše požiadavky jednoduché?

Aby som bol k autám fér, musím priznať, že dnes toho musia zvládnuť naozaj veľa. Akoby nestačili bezpečnostné a emisné štandardy, celým priemyslom sa v poslednom desaťročí prehnala masívna digitalizácia.

S-Crossu pribudli veľké „fúzy“ pri facelifte v roku 2017. Zvykli sme si.
Zdroj: František Pisarovič

Automobilky sa nayvše naháňajú v tom, kto lepšie zabaví posádku auta. Robia to takmer všetci, až na jedného tvrdohlavého japonského výrobcu. A práve jeho vlajkovú loď som si prevzal v distingvovanej tmavočervenej farbe a výbave Elegance, s 1,4-litrovým mild-hybridným pohonom a sympatickou cenovkou 21 300 €.

4 300 mm je ideálna dĺžka rodinného auta. Tu je dôkaz.
Zdroj: František Pisarovič

A. Nonym

Suzuki SX4 S-Cross je medzi nami už sedem rokov, aj keď pred tromi rokmi prešlo zásadným faceliftom, ktorý trocha zaoblil jeho takmer klinovitú prednú časť. Autu to dodalo viac serióznosti, no zároveň zostalo z celkového pohľadu trocha amorfné. Na druhej strane, ak túžite po nenápadnom vozidle, s ktorým vykradnete banku bez toho, aby si niekto pamätal, na čom ste prišli, nemusíte hľadať ďalej.

Na S-Crosse je jeho vek trocha vidieť. Mne to však vôbec nevadí.
Zdroj: František Pisarovič

S-Cross je skrátka anonymné vozidlo, a presne to mnohí zákazníci vyhľadávajú. Nejaký štýl je im ukradnutý – veď ide o auto nie kabát. Sú to presne tí ľudia, ktorí od auta požadujú spoľahlivosť, jednoduchosť a mechanickú intuitívnosť ovládania. Oni nechcú zažiť každý deň dobrodružstvo a nezabudnuteľné momenty, chcú sa skrátka previezť z bodu A do bodu B tak, aby nad tým nemuseli premýšľať.

SX4 S-Cross drží svetové prvenstvo v množstve emblémov na dverách batožinového priestoru
Zdroj: František Pisarovič

Suzuki svojich zákazníkov veľmi dobre pozná, preto im dáva ešte niekoľko praktických výhod. 4 300 mm dlhá karoséria je úplne ideálna dĺžka rodinného auta, z SX4 je navyše veľmi dobrý výhľad a dlhé roky ho poznáme ako premianta vo veľkosti spätných zrkadiel. Batožinový priestor môže mať 440, resp. 1269 litrov a v kabíne je dostatok miesta pre komfortné usadenie piatich ľudí.

Toto je palubná doska Suzuki SX4 S-Cross. Ide z nej asi toľko emócií ako z predchádzajúcej vety.
Zdroj: František Pisarovič

Niekto by povedal, že je tu aj množstvo tvrdých plastov, ale ja, optikou zákazníka Suzuki, tvrdím, že sú len jednoducho udržiavateľné. Niektoré prepínače sú takmer archaického pôvodu, ale na druhej strane sú jednoduché a prehľadné. Multimediálny systém má síce menší displej s trocha zastaranou grafikou a logikou, podporuje však Android Auto a Apple Car Play, čiže je to jedno. Vtipne pôsobí aj ovládanie monochromatického palubného počítača tenkou paličkou trčiacou z prístrojového panela. Okrem toho je tu všetko nenútene minimalistické a inteligentne navrhnuté.

Čo stráca palubná doska, doháňa Suzuki v jazdnom charaktere
Zdroj: František Pisarovič

Prekvapenie za prekvapením

SX4 S-Cross je v prvom rade auto, ktoré dobre jazdí. Lebo na to je predsa auto stvorené. Jeho mild-hybridný, 1,4-litrový benzínový motor s turbom podstúpil elektrifikáciu, ktorá mu síce ubrala 8kW výkonu na výsledných 95 kW, no zároveň poskytla výraznú podporu krútiaceho momentu v nízkych otáčkach.

1,4 BoosterJet s mild-hybridom je veľmi dobrý motor. 103 kilowattov nikdy nemalo viac charakteru!
Zdroj: František Pisarovič

Dovedna je tu 235 newtonmetrov, ktoré sú vďaka elektromotorom k dispozícii v okamihu sltačenia pedálu, a to aj v nízkych otáčkach. Manuálna prevodovka je zároveň taká delikátna a presná, že zobrať automat by bol hriech. S pohonom všetkých štyroch kolies AllGrip a veľmi dobre vyváženým podvozkom ide o prekvapivo šoférsku alternatívu k bežným malým SUV.

Jeho tempo je vražedné. Jeho revírom sú regionálne turistické centrá. Jeho protivníci sú pomalí šoféri, výrazný design a mikrospánok.
Zdroj: František Pisarovič

Štvorvalec BoosterJet má navyše náruživý zvukový prejav a spotrebu, ktorú v reálnom svete dokážete udržať niekde okolo 5,5 l na 100 km. Toto všetko sú vlastnosti, vďaka ktorým po chvíli jazdy efektívne zabudnete na nejaké tlačidlá v interiéri alebo tvrdé plasty. Suzuki SX4 S-Cross je jednoducho prirodzene dobré auto. Bodka.

Základná cena modelu –  Suzuki SX4 S-Cross 1,4 BoosterJet 4WD 6MT Premium: 19 300 €
Základná cena testovanej verzie – Suzuki SX4 S-Cross 1,4 BoosterJet 4WD 6MT Elegance: 20 900 €
Euro NCAP: 5* (2013)
Záruka: 3 roky (alebo 100 000 km)
Registračná daň: 210 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1373
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:103 (140) / 5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:220 / 1500 - 4000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,5
Spotreba - kombinovaná WLTP [l/100 km]:7,264
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:440/1269
Objem nádrže [l]:47
Prevádzková hmotnosť [kg]:1 215 - 1 240
Rozmer pneumatík:215 / 55 R17
Dĺžka [mm]:4300
Šírka [mm]:1785
Výška [mm]:1585
Rázvor [mm]:2600